Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1500 eller 1600ccm

Tags:
No tags yet.

(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg leder efter noget pålideligt motor - skal kunne køre solen sort men med lidt mere trækkraft end en 1200 30hk.. så hvad kan bedst betale sig 1500 eller en 1600?

Motoren skal være fuldstændig stock - pålidelighed er kodeordet.

Hvor er forskellen på en 1500 og en 1600 - hvad er forskellen/fordele ved single port og dobbelt port?

Har I nogle ideér/forslag og erfaringer så er jeg lutter ører?

Nicolaj

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

påliderlighed ;0) , tag en NY 1200 industrimotor af nyerer dato , den har lige så
meget effekt som en halv slidt 1500 / 1600 , kører længerer på literen og kan tåle
at få klø .... også er den god til at bygge om til noget større senerer hvis man ikke venter for længe..... også kan du også lave det hele selv.

kan godt være der talmæssigt er stor forskel i HK data , men kører man to ens biler
på strippen med en ny 1200 og en ældre 1600 vil jeg påstå de følges ret godt ad.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Sjovt nok så holder en gammel slidt 1600 som regel sine 50-54HK når MIB holder Dynoday.
Jeg ville altid starte med så mange cc som muligt. Det er som regel "gratis" HK
Problemet er, som Ib måske antyder, at det er svært for ikke at sige umuligt at finde en brugt 1600 der ikke er slidt op. Og der er så nogen friske 1200 motorer i omløb.
Jeg vil til enhver tid bygge en type4 motor om med type1 kølesystem og så køre solen sort.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har indenfor de sidste 2 år været med inde over 4 handler på 1600 enkelt Portede industri motorer. De kører bare pissegodt. Sådan en ville jeg kigge efter hvis det var mig (og hvis jeg ikke i forvejen havde en) ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

sådan som du reklamerer for type4 motorerer frank , er landet snart tomt for dem - alle vil jo snart ha en , men forstår dem da godt - men type 1 duer altså også
når der lige bliver nulret lidt ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) webmate Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Frank! Så må min 1600 være så god som ny, henholdsvis 65 og 66 hk ved DynoDay med 1 års mellemrum, dejligt at vide :-)

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

du har jo så også købt dem alle rasser , tror ikke der er blevet handlet nogen uden
du har været med i det på en eller anden facon ;0) men jo lav km/time motorerer
er vejen frem , det kan du ha ret i... NYT og ORGINALT er vejen frem med slid dele.

og fuck det , jeg skal ikke bruge mere nu , så kan godt dele ud af guldkornene
til folket - det har taget mig tyve år at nu dertil , at alt andet end det er
en nødløsning ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

''Det bedste til mig og mine venner'' . . . . Er det ikke sådan sangen lyder ;-) ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hehe - go sang

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Er det ikke sådan en du mener Rasser, 1600ccm enkeltportet: 1600 enkeltportet i Sverige

-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

shiiiiit brand new in box , den bliver svær at slå - også 10000 svkr , det
jo pocketmoney , sådan en nænner man næsten ikke at tage i brug jo...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ok tak for svarene, men det vil altså sige at der reelt ikke er noget forskel på 1500 eller 1600? Og det helst skal være enkeltportet.. men hvis der er nogen der kan hjælpe med at finde noget nyt i den retning må i godt lige give et tip. Alternativet er måske at man tager fat i Jan Koed og få fingre i en ny 1600 industri motor?

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

du kan da bare købe den morten har linket til , ret meget nyerer og billigerer får man dem da ikke. men hurtig - rasser er nok allerede på vej ;0) han har mange venner

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kig over og tag en tur i min. Så finder du ud af om en 1500 H motor er nok til dig.

Der var en del gode betragtninger i en tråd Sørenj engang startede. Den hed Ønskes: ideer, råd og opskrift på en god 1500 motor ... Men den ligger desværre på en af de sider man ikke kan åbne efter sidste vwnet opdatering.

Den svenske motor kan sendes hjem med bussgods.se. De leverer til en tankstation ude i sydhavnen.

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja Ib. Jeg skal nok holde hemmeligheden for mig selv. Jeg bed også mig selv i tungen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja altså, hvis 46 hk er tilstrækkeligt til at dække dit behov, er det da bare med at få fingeren ud og købe den svenske motor der. Det er jo hamrende billigt!!!
Disse motorer "vil gerne ha" en relativ høj gearing. så en 1500 gearkasse bør osse stå på ønskesedlen i nær fremtid. Eller måske endda en med 3,88 kron spidshjul og 0,89 4. gear. (Arh, det var nok at strække den med en std 1600 sgl. port)

- Jeg har sat min old school 1600 i en bil lige nu, for at få den kørt ind og effektmålt. Selvom den har bearbejdede toppe, lidt mere knast, kompression og Kadron karbs, løber den ud ved ca. 4600 omdr. i 4. gear. Det er = 146 km/t med en 1500 gearkasse og min dækmontering. Med feks. den 3,88 R/P gearkasse er jeg sikker på, at den ville trække over 150 inden den løb ud. Men den cruiser med 130 uden problemer.
Jeg vil dog sige, at motoren er meget harmonisk med 1500 gearkassen, og jeg ville KUN vælge den høje gearing, hvis jeg kørte rigtig meget motorvejskørsel. For omvendt er det jo rart at der sker lidt, hvis man gir gas ved 60 i fjerde.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Kaj Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Den svenske motor er solgt ;-)
(Desværre ikke til mig..)

-------------------------------------------
ex '68 T2 pickup
'53 oval
'87 T3 2,1WBX
(permalink) Jesper Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der er en 1600 enkeltport til salg her http://vwnettet.dk/topic/159759 .
Std. karburator og fordeler fra en 1500, så kører det super.

-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ok, tak for info Farmer! Jeg har sjovt nok en ny 1500 gearkasse liggende - og har sjovt nok idag købt en næsten spritny 1600 motor i kasse i sverige. :)

Skal der laves noget om for at få den smidt ned i en oval eller er det piece of cake? skal den laves om fra 6v til 12v eller kan en 1600 køre 6v? Jeg vil helst have det hele så stock som muligt, så ved jeg det kan holde - 46hk er rigeligt jeg vil hellere køre end skrue i sæsonen 2010. :)

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Den kan sagtens køre 6v, det er bare på med en 6v spole. Du kan også få elektronisk tænding der kan køre på 6v, så bliver det ikke ret meget mindre vedligeholdelsesfrit.

Men du skal bare have fundet en karburator, strømfordeler, dynamo, lidt køleblik og udstødning og varmekasser.

Tillykke med købet.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Fedt. Tillykke med det.

Jeg var ikke klar over karburatoren også var anderledes på industrimotore. Hvad er forskellen?

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Den er forsnævret fordi industri motoren ikke arbejder ret højt i omdr.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

en industrikarberator er mere "simpel" fordí den er beregnet til at køre fast
ved et givent antal omdrejninger , og ikke trække og køre under forskeliige forhold.
der er bla ingen accelrations anordning på , svømmerhuset er mindre avanceret mm
og tror at dysserne er nogen helt andre - end en gade karberator. mener også den har manual choker og ikke automat.

er dog ikke klar om det gælder alle årgang industimotorerer , men det gør på de ældre

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kan man bruge solex 32pci karburider eller skal man op i størrelse på en standard 1600?

-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg kører med et sæt 32pbic på min 1600 enkeltportet motor + et 1-3/8" tarmslyng + 010 fordeler. Det gav uden videre nulren 60hk og 120nm, og du kan hamre gassen i bund i 4. gear fra 800 omdr og den trækker rent hele vejen op. Det kører bare pissegodt!! superletkørt motor.
Kan ikke lige huske hvad str. venturi der er i, men det kan jeg da finde ud af hvis det er (det er venturien der er flaskehalsen).

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply »

You must log in to post.