Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Undervogn og maling

(permalink) Chewie Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej allesammen!
Så går min drøm endelig snart i opfyldelse - Skal hente min 73' bus på lørdag :)
Jeg skal sige, at dette er et fattigmandsprojekt og absolut ikke er intentionen at det skal være en showcar. Den er rustlavet både oppe og nede, men undervognen har ikke fået nogen form for behandling efter dette. Så nu er mit spørgsmål: Hvad skal jeg give den? Jeg har prøvet at læse forskellige tråde herinde, men må indrømme at jeg ikke er blevet specielt meget klogere. Det lader til at der er mange forskellige meninger om dette og jeg bliver vist nødt til virkelig at få det skåret ud i pap. Har overvejet en form for virkelig standhaftig lak - evt. noget lignende der bliver brugt på skibe etc. Nogle ideer?

Bilen skal selvfølgelig også males - har set flere, som har brugt militærets udleverede, som jeg også selv husker at være noget hæftigt stads. Men hvor godt beskytter dette? Bilen har som sagt fået lavet al rust og fået et lag grunder, så mit spørgsmål er vel i bund og grund om det holder, hvis jeg maler et par lag af denne type maling ovenpå?
Nogle, der har nogle fifs til, hvor jeg kan få fat i denne maling (eller tilsvarende) i en anden farve?

På forhånd tusind tak!

Mattias

(permalink) Jettadriver Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Håber det er iorden jeg lige springer med på din tråd her ...!

Jeg er også selv igang med noget karosserireparation og har nogle områder under bunden som er blevet slebet helt ned til rå plade.
Jeg er naturligvis interesseret i at disse reperationer skal holde så længe som muligt - Men hvilke produkter er det så smartest at bruge og hvad skal man undgå for at holde sig gode venner med autolakereren når bilen skal males? Jeg vil gerne beskytte de reparerede områder indtil bilen skal males. (Og for fremtiden også naturligvis.)

Jeg har prøvet at læse lidt om epoxygrunder som mange anbefaler, men hvor købes den slags og er det til at have med at gøre i et "normalt" hobby værksted? Det skal vel sprøjtes på?

Hvad gør i andre iøvrigt med karosserisealer over samlinger og svejsninger - Er der gode produkter at gå efter, og påfører i det så direkte på den rå plade eller grundes der først??

Håber også lidt på nogle fifs fra autolakere eller lignende :)

Chewie - Hvis du har noget imod jeg lige er hoppet med på dit indlæg her så sig endeligt til ...

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg havde på et tidspunkt en bund der blev blæst og metalliseret. Rådet dengang var at købe noget alm. grunder (f.eks fra Esbjerg Maskinemalje) tynde det ud med cellulosefortynder (ca 1/3) så det er god ttyndt og så pensle det på i samlingerne så det rigitg kunne trænge ind i alle kroge. Derefter sealer, og jeg har haft brugt det man kan købe i Harald Nybrog eller Tsvansen af mærket "plastic padding". Derefter maskinemalje ovenpå- ufortyndet og i et godt lag eller to. På undersiden kan man så give det en gang gummihud ovenpå og en gang undervognsbehandling, så holder det rigtig længe.

Til mindre rep. har jeg god erfaring med at bruge zinkspray (den de har i harald nyborg er rigtig god) og så maling ovenpå- zinksprayen er som en god grundmaling og er god da den indeholder zink som er forebyggende. Den er nem at slibe glat når den er tør og langt de flest malingtyper binder fint på den.

Skal man holde sig gode venner med sin autolakerer, så skal man holde sig fra alt der indeholder silikone- f.eks hammerite

Desuden er det lidt svært spørgsmål at svare på generelt, for der findes rigtig mange gode produkter og metoder og vi har vist alle vores egne erfaringer og preferencer, og vi er langt fra altid enige om hvad der er bedst :-)

Sandblæsning og metallisering er nok det ypperst, men langt hen af vejen er det måske også overkill alt efter hvad du vil bruge din bil til.

Jyderup sandblæseren har en hjemmeside hvor de beskriver hvad de gør ved deres materialer når de skal male/grunde/forsegle

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) sigaard Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ellers prøv at kontakte denne farvehandel.. Jeg går pt og maler hjemme hos ejeren (er bygningsmaler), og han fortalte om hans forretning, som gør en del i de forskellige autolakker..

http://www.colorama.dk/Units.aspx?AreaID=26&UnitID=478

(permalink) Chewie Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Helt okay Jettadriver...

Har nu siddet og læst lidt mere. Har fået opfattelsen af at en undervognsbehandling muligvis kan se sådan ud:

Sandblæsning
Epoxy Primer
Maling/rustbeskyttelse

Er jeg helt på herrens mark?

Mht. lakering/maling af selve karossen har jeg siddet og læst lidt omkring maskinemalje. Er der nogen, der har nogen form for erfaring med dette? Jeg vil gerne ha' et lidt mat og retroagtigt look - kom endelig med andre (billige) forslag :)

Tak for dit tip sigaard - prøver at gi' ham et kald.

(permalink) vwcamp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Malet med Esbjerg Maskinemalje med mat pasta.

vw billeder forsikring 003.jpg

-------------------------------------------
99557244
(permalink) Chewie Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Den er virkelig fed! Synes også det stemmer meget godt overens med et lidt gammeldaws look. Hvordan er du tilfreds med holdbarheden? Og var maskinemaljen til at have med at gøre?

(permalink) sigaard Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er den camper sprøjtet eller håndmalet..

(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

min bund og gearkasse er malet med esbjerg maskinemalje, bunden sprøjtet 4 gange og penslet 2 og gearkassen penslet 1 gang... syntes det rigtig godt og arbejde både i sprøjte og med pensel... det flyder pænt sammen...
mvh Brian

billede0076.jpg
billede0091.jpg
billede0093.jpg

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Jettadriver Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det ser meget godt ud ... Hvad skal man regne med af pris på det Esbjerg Maling??

Andre der har input, råd og erfaringer og dele ud af??

(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har købt det på et traktor lager i roskilde der hedder bay & sivertsen.. og en 5 liters bøtte koster 640 plus moms 0g 3/4 liter ca 130 plus moms, hvis det skal sprøjtes på skal de fortyndes med syntetisk fortynder og skal der males i kolde omgivelser, kan man købe en hærder og blande i så hærder det hurtigt selv i kolde omgivelser, ellers er det uden hærder...

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Jettadriver Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har faktisk lige været ude hos Stivertsen her tidligere idag - arbejder lige i nærheden og mente at kunne huske at have set det maling derude faktisk...

Men det maling har vel egentlig ikke noget med Epoxymaling og gøre eller hvad? - Det er måske bare lige så godt?

Brugte du Esbjerg primeren/grunderen først og så efterfølgende den sorte Esbjerg maling??

Angående karosseri sealer - Hvad gør i andre så? Smører direkte på svejsningerne eller grundes der først og så seales derefter??

(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jeg grunder først, og jeg har brugt noget grunder/primer fra hagmans med zink sulfat i...

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968

Reply

You must log in to post.