jeg har en 1200 motor,sidder i en bus fra 64´, der "skurer" en gang imellem.har ladet mig fortælle at det muligvis er lejerne til generatoren.
nogen der kan hjæle med lidt info
allan
Bus me around
jeg har en 1200 motor,sidder i en bus fra 64´, der "skurer" en gang imellem.har ladet mig fortælle at det muligvis er lejerne til generatoren.
nogen der kan hjæle med lidt info
allan
Kontakt AC han er bruger herinde, han kan renovere den for dig
Ok. Det er ikke noget man selv kan klare?
Blæser/generator/dynamo kan give anledning til mange mærkelige lyde af mange mærkelige grunde på en VW.
Løst blæserhjul, et stykke papir i blæseren, halm i blæseren, skæve remskiver, forkromede remskiver der ikke passer på generatorakslen, for få skiver ved den øverste remskive så remskiven langsomt ødelægges. Find selv på flere fejl. Det er dem jeg lige kan huske. Nej så kom der engang en fyr hjem til med en jagtvogn der larmede helt vildt. Han havde ringet og spurgt om han turde køre de 30 km fra Aalborg og ud til mig. Det måtte han jo for min skyld selv om, så det gjorde han.
Da han kom var generatorfoden knækket og blæser og bagplade, samt blæserhuset var rykket i stykker og det hele var jo overspøjtet i motorolie fordi der jo var åbent sår ned i motorblokken fra den knækkede konsol. Men generatoren ladede stadigt. Den hang bare i kileremmen og kørte med rundt. Jeg tror der gik tre dage inden jeg holdt op med grine.
Om du selv kan skifte lejerne ? Ja, det er ikke anderledes end at skifte lejer i en anden elmotor.
Men start lige med at køre motoren, kortvarigt, uden kilerem og se om støjen går væk.
Er der slør i lejerne er de defekte. Det er kuglelejer og der må ikke være slør. Du må da også kunne høre at de rumler hvis du drejer generatoren med hånden, uden rem på ?
Du har ret. Det kan være mange ting der kan være galt. Jeg vil prøve at undersøge nogle af de ting du forslår. Men lyden er periodisk, og kunne godt lyde somom blæseren kører på huset. Kunne det måske være starteren der "falder"ned, i hak, eller hvad det hedder?
Nej ikke på en bil med Bosch starter. En blæser der kører imod er mere realistisk.
ok,ja så er dét da udelukket.
Jeg har oplevet noget lignende, med en periodisk skurren, og mest ved lave omdrejninger.
Her viste det sig at være den yderste remskive der var ødelagt. Det lidt firkantede hul var slidt. Så jeg ville starte med at pille remskiverne af.
når fant ud af, at der ikke er slør i lejerne, og den yderste remskive er fin, men syntes den sad lidt løst.
den skal da være spændt hårdt ikke?
Jow rolig nu. 6 kgm.
Det mest almindelige problem er, som nævnt før, at der mangler nogen skiver.
Folk smider de yderste skiver væk fordi de tror det kun er dem inde i mellem halvdelene der har betydning.
Men så kan store forsatte spændeskive ikke nå ind og klemme. Den sidder med skuldrene på navet i stedet for. Og holder ikke remskivehalvdelene sammen.
Der skal være 8-10 skiver i alt. Så kan det godt være de 4 sidder inde og bestemmer remspændingen, men så skal de andre sidde på ydersiden for at optage pladsen.
det med skiver er iorden, jeg må lige prøve at køre en tur i eftermiddag, og se om det har hjulpet at spænde remskriverne hårdere sammen.
You must log in to post.