Ja, jeg overvejer alu-ruller til min kære nyanskaffede bud:-) Er der nogen der ved, om ET35 kan gå på en bay fra 76?
Ja, jeg overvejer alu-ruller til min kære nyanskaffede bud:-) Er der nogen der ved, om ET35 kan gå på en bay fra 76?
ET 35 er lige i skabet, men ikke bredere end 8"
nu spørger jeg nok dumt!!! vil lige høre hvad et skal være på en buggy..da den kører med hulafstand 4x100 tror jeg der skal chrome fælge på !!
lic2plz
Hvis du er til Porsche så har jeg et komplet sæt adaptere fra 5x112 til 5x130 inkl bolte og et sæt 6"x 15 porsche Teledials...
der er et billede i min tråd i undervognsdele af en 6" fælge på min 71'er.
-:)
Peter
27204020
Så det vil sige, at der godt kan sidde 8" på???
jep
Husk lige at det er et tungt køretøj, som du har - så fælge og dæk skal styrkemæssigt være afpasset til bussen. Egentlig er det vel ulovligt at køre med noget, der ikke er godkendt af VW ?
Den er da ikke tungere end en stor Audi??
Nej. Men der skal dækkene osse have vægtkode 94
Jeg tror nu, at jeg tager chancen;-) Bolthullerne er 16mm, og det passer vel også?
Min bus står i Lemvig og jeg bor selv i odder, så det er ikke lige sådan at tjekke;-)
Sunshine, det her forum er nok ikke stedet at snakke om hvad der er tilladt eller ej, for det første er de fleste pænt ligeglade, og så længe man bruger sin sunde fornuft er man ret godt indenfor hvad der er lovligt.
De fleste alufælge har en maxlast på mindst 500kg, det er 1000 kg pr aksel. så er man rimelig godt dækket ind, medmindre man har tænkt sig at fylde sin bus med fliser eller lignende.
Det er nok nærmere dækkene man skal være sikker på at de kan tåle mosten.
Hej Fastoldvw
Nu er det ikke fordi, at jeg vil ud i en diskussion om moral - men jeg ville bare give et godt råd før en måske mindre vidende busejer investerede i nogle forkerte alu-hjul.
Jeg mener, at en bus, som den omtalte bliver indregistreret med en tilladt totalvægt på 2300 Kg.Jeg ved ikke, hvor meget hvert af de oprindelige VW-hjul kan bære - men der er nogle meget fornuftige ingeniører på VW-fabrikken, som har udregnet og besluttet, hvordan hjulene skal være til netop den bus.
Hvis der går noget galt - er det jo heller ikke sikkert, at forsikringsselskabet vil dække skaderne.
Og nej - jeg har ikke tænkt mig at fylde min bus op med fliser, men jeg kan da godt finde på at køre sydpå og læsse den med øl og sprut. Når jeg kører på ferie er den også lastet ret tungt - og det er vel formålet med en campingbus.
Så altså - din beregning med en aksel, der kan bære 1000 Kg. lyder efter min mening ikke så fornuftig. Især ikke, hvis bilen er lastet med vægten ujævnt fordelt på akslerne og kører over en ujævnhed med f.eks. 130 Km/time.
OK Sunshine, fair nok, men jeg gik ud fra at de fleste, som mig selv, havde bilen som hobbykøretøj.
Og jeg kender ingen der belaster deres biler så meget som du siger, ikke engang når man skal til træf, jeg har flere gange vejet mine T3 busser og min doka, også med last, og har aldrig været over 1850 kilo. (en T3 er så vidt jeg ved tungere end en T2)
Og køre 130 km/t med 2300 kilos læs i en t2.. nej tak, siger jeg bare. -og sikke en motor der iøvrigt skulle til for at få den derop!!
Men seriøst, hvis man vælger dæk og fælge, der kan holde til en Mercedes S-klasse, Eller Audi A6/8 der vejer over 2 tons og kan køre 250 km/t.. Mindst. Så er man godt hjulpet, det var bare det jeg ville frem til.
De er nok mere holdbare end de originale halvrustne stålhjul den er født med.
Og jeg HAR prøvet at køre på dårlige alufælge der pludselig tabte luften, fordi der var store stressrevner i = for lille load index.. Heldigvis kørte jeg ikke 130 lige der..
jeg havde får nogle år tilbage disse fælge på en latebay crewcab 1979
AEZ Icon6. 8 X 17" ET 35
Monteret med 235 X 45 X 17 Dæk
passede perfekt til bilen.
det var en vogn der vækkede opsigt...
You must log in to post.