Hvad i himlens navn har de kære svenskere forventet at få ud af at svejse den klods på torsionsarmens bundstop? Og en ting er at svejse den på, noget andet er at lade en blind gøre det :-)
Ovaler1957@gmail.com
Hvad i himlens navn har de kære svenskere forventet at få ud af at svejse den klods på torsionsarmens bundstop? Og en ting er at svejse den på, noget andet er at lade en blind gøre det :-)
De har sænket den, men beholdt samme "stivhed". Pænt er det ikke, men måske virker det?
- Casper
stoppet er en god ting !! det forhindre hjulet at få neg. camper når du bremser hårdt op . har prøvet en katastrofe opbremsning uden og det er ikke sjovt når bagenden lige pludselig styrer mere end forenden
Dennis
Dennis, kan godt se din pointe nu du siger det :-) Jeg lader dem sidde, men smukkeserer lige skamsvejsningerne :-)
en vw svingaxel KAN lave et lille hop i en kurve når camberen bliver for stresset
, kan den bestemme sig for at ville tilbage i normal possision midt i et sving , også giver bilen et lille hop , er ret udpræget på busser pga den tunge mervægt , men boblerne kan også gøre det , så som Dennis skriver er det nok derfor de har gjort det , andre bygger om til irs for at undgå det , men jønson klatsvejser så
et stop i ;0) , men det sker ikke når man kører pænt , kun når man presser bilen lidt ;0)
det kan godt være temmelig ubehageligt de første par gange det sker , man tror
man har tabt gearkassen , men det er altså kun når man presser den meget og kun i sving. så jønsson har alligevel tænkt lidt over sagerne , men han fik nok svensson
til at lave det for sig så ;0)
almindeligvis kører man jo pænt i så gamle biler , så det er sjældent man oplever det
Svenskere er kloge og søde mennesker, som behandler biler som det det de er konstrueret til - et praktisk værktøj i daglidagen, der gør at vi slipper for at gå og at vi, for det meste, kommer tørskoet frem... Når en normal bil er 6 - 8 år herovre er den totalt afskrevet - tænk på hvor mange år en gammel bobbel har været "afskrevet" herovre - på sådan en gammel billig (gratis måske) slæde skulle det bare virke - ikke være kønt ! Hvad du vælger at gøre ved den nu, er helt op til dig...
M.
hmmm vil det sige at det er fordel med det bund stoppet ? skal bilen så sænkes på normal vis også ? Jeg kan godt lide at køre stærkt i svingene og kender også alle overraskelserne med en vw der bliver presset lidt for meget ,så det ville da være en nem lille løsning
lars
på de nyerer med svingaxel sidder der er stabelisator der skulle kunne forhindre
det , ville nok foretrække at monteres sådan en i stedet for , eller en man kan købe
som ligger neden under bilen , tror den hedder empi camber stabelisator eller noget i den stil , men man skal altså køre rimeligt meget friskt til ;0)
Det har også den fordel, at du ikke skal hæve din bil ret højt op for at bag hjulene slipper jorden. Min 62'er er også svensk og har sjovt nok det samme stop. Eller Dvs. Havde, jeg fjernede det under renovering. En ting er camber, men der sker vel også noget med vægten der skal flyttes over på forhjulene under en katastrofe opbremsning? Den er vel knap så effektiv hvis ikke bagenden kan løfte sig?
der er jo mange fordele her ,men katastrofe opbremsning er vel egentligt ikke et begreb man kan bruge om en vw synes bare den blokker forhjulene og så er det løb kørt måske man skal have mere vægt foran ? vil da heller kunne styrer den spand
selvfølgelig kan man da lave en katastrofe opbremsning med en gammel VW uden ABS og uden at blokerer og styre samtidig ???? det er da skræmmende du tror andet - hvilken
bil har du ? skal da lige holde øje i bakspejlet med dig når vi kører i konvoj på fremtidige træf - shit manse.. kører du buggy uden kontravægt ?
næ ikke buggy men bred røvet roadster ,ved bare at den bagende den er sku tung og lige meget hvad vil det jo altid være et problem med den vægtfordeling vw har ,forhjulene vil altid have en evne til at blokerer ,hvis den altså kan bremse
så er det jo det der er galt , det skal da bare laves om så , har du været til syn
på org dæk siden du har fået den godkendt , og kan din forbro fjedre - det kan godt laves så det virker bedre , meget enda. kan den dykke i forbroen når du bremser
smider den jo vægten på forhjulene , også skal dækkene nok bide i asfalten , og skal du ha brede dæk på skal bremserne ikke bremse så meget på baghjulene. helt sikkert jeg ville arbejde på hvis jeg var dig , det andet er da for vildt at køre rundt med...
Empi's løsning hedder "camber Compensator", man kan også købe, eller lave, specielle stropper til at sætte i støddæmperfæstene, de har samme funktion, at forhindre for stor "udfjedring".
Jeg har sågar set en Dragracer der havde brugt kæder!!
ja det var det den hed
Det er meget sjovt, med den empi ting. da jeg fik vw i 1963, da laved vi dem selv af det fjederlag med øjer i enden, (sad på rigtig mange andre biler dengang), og så et par stykker drivrem op om akslerne. det fungerede fint, når man så samtidig havde sænket den lidt og vendt fælgene om, så var den næsten ikke til at vride af vejen.Ög den gang var det vildt at få en 30 hk motor i,
Min første bil var en 51 med usympatisk gearkasse og mekaniske bremser.
Der er sket lidt siden
Til Bornholmer altså min bil er fint trimmet ind i bremser og har dyre dæk på, den kører rigtigt fint af sådan en gammel bil at være og jeg er godt tilfreds kan godt lide den måde den kører på .Men kendsgerningen er jo at det er en gammel balje med 1 hjul i hvert hjørne og sådan er det bare , så at begynde at snakke om køreregenskaber og super sikre bremser ja så tror jeg det er på tide at du prøver en nyere bil .Verden udvikler sig hver dag ,og hvis vw bobbels systemer var så unikke, ville man nok bruge dem i dag også . jeg synes det er lækkert hvis man kan konpensere lidt for fortiden fejl og opnå en mærkbar effekt
Jeg køret race i en 1303 på jordbane, og til at starte med var den meget urolig i sving, når man kører sidelæns. Jeg svejste så sådanne nogle "klodser" på som du har, og det hjalp faktisk rigtig godt. Baghjulene kunne ikke komme så lang ned når der var lidt ujævnt.
Ja man er nødt til at kompensere i dag fordi bilerne er blevet 500 kg for tunge.
En bobbel har jo egentligt kæmpebremser. Den har bare ingen bremsekraftforstærker.
De fleste normale biler idag har relativ små bremser og en kæmpe forstærker.
er boblerne blevet 500 kg for tunge ?
er det lovligt at monterer bremseforstærker på bobbel ?
ja små bremser med bremseforstærker det fordi man kan regne
Nej xs1. Moderne biler er blevet 500 kg. eller mere, for tunge.
Og jeg er simpelthen nødt til at spørge: Hvad kan man regne ?
Der er da smart at spare på vægt og materialer ,og det kræver jo at man er i stand til at beregne bremsens effektivitet på det pågældende kørertøj,levetid er en helt anden beregning .
mit spørgsmål til camber compensator drukner jo i fundamentalistiske vw sludder
i min verden står tingene sort på hvidt, målbart og dokumenteret og ikke noget nogen der har hørt tror eller mener
Jamen jeg bider også mig selv i læben hver gang jeg blander mig i en tråd hvor du og et par andre er indvolverede.
Jeg skal prøve at holde mund med mine meninger og mine erfaringer.
Du er altid velkommen til at kommentere i mine indlæg frank.men har det på samme måde med dig og nogen andre ,i har så meget viden og erfaring som vi andre gerne vil lærer noget af ,men de fleste indlæg bliver jo bare fyldt med brok og bavl fra dig ,men der kommer jo altid et guldkorn hvis vi presser dig længe nok ,hvorfor ikke bare sige det med det samme og så fremstå som den vw ekspert som du jo i virkeligheden er forstår slet ikke mentaliteten ??
Jamen dog - XS1 - man skulle næsten tro, du er en sur, gammel mand.....
;-)
Hvis man skriver i et frit forum, må man da leve med de svar man får. Men man er selv herre over, om man gider læse dem...
Ha' en go' weekend!