hej drenge
jeg vil høre om der er nogle der har et tip til ( hvis det overhovedet er muligt) at få min indsugningsmanifold af uden at afmontere motoren ...... kan det lade sig gøre ?
håber i kan hjælpe :)
venligst
Anders Larsen
21810460
hej drenge
jeg vil høre om der er nogle der har et tip til ( hvis det overhovedet er muligt) at få min indsugningsmanifold af uden at afmontere motoren ...... kan det lade sig gøre ?
håber i kan hjælpe :)
Hvilken bil og hvilken motor??
Har afmonteret en manifold på en 1200 der var i bilen engang. Om det var mere held end en tommelfingerregel skal jeg lade være usagt.
Generator/Dynamo og karburator var pillet af da jeg gjorde det.
Så vidt jeg husker kan generatoren lirkes af hvis du løsner blæsehuset i siderne, lukker bagklappen nedover hovedet på dig (husk lommelygte :o) ) og løfter selve huset et par cm lodret op... Operationen blev udført på en bil til ophug så jeg tager ikke ansvar for om det måske er en uhensigtsmæssig handling.
til rene : det er en type 1 67 med enkeltportet....
anybody please er i nød:)
er der slet ingen der kan hjælpe :)
Hvad er det problem
prøv dog zster´s metode ,det lyder meget rigtigt men som regel løser det jo sig selv hen af vejen når man arbejder med sagerne. har aldrig hørt om at den ikke kan tages af. men ved jo heller ikke alt om vw endnu
Lars
Af med karb. og remmen der holder dynamoen på standen. skrug dynamopladen af blæsehuset ( det kan være lidt svært at nå den nederste skruge men det kan lade sig gøre) OG wupti så er der frit til at tage manifolden af.
Det lykkedes for mig en gang, håber du finder ud af det.
Venlig hilsen
Nicolas Kvist
26711703
tak for de fine svar :) og tak nicolas .... havde læst i haynes manualen at man skulle ha fat i den bagerste møtrik der holder viften ......nå men jeg prøver idag.
tog også blæseren ud på min da jeg afmonterede generator , afmonterede så pinboltene til generatorfoden og monterede bolte i da jeg samlede igen så er der et problem mindre hvis man nogensinde skal have det af igen
lars
der er bolte i min ......heldigvis ....tak lars
nå så er det jo næsten for nemt , god fornøjelse
tja for dig sikkert ;)................men tak for hjælpen .
jeg ved godt at det virker vildt uoverskueligt at pille en motor ud af en bil, men på en bobbel er det super nemt, og klart den hurtigste måde hvis du skal have manifolden af. Motoren skal dog skilles lige så meget ad som hvis den sidder i bilen, men det er sindsygt besværligt (synes jeg ihvertfald) Det kommer til at tage en krig og der er dømt blodige knoer bagefter :-)
Det bliver rigtig besværligt hvis motoren ikke har været skildt af i mange år for såer den sikkert groet sammen. Bolten bag dynamo/generatoren kan være en rigtig bitch at løsne, og den kan du undlade at løsne hvis du tager motoren ud.
Alternativt kan du tage bagklap incl monteringsbeslag af og så kan du måske løfte blæserhuset så langt op at du kan lirke manifolden ud under dynamo/generator og så kan du undlade at løsne bolten bagpå.
Hendrixxx det er der fordelen ved generatorfoden er hvis den er boltet på i stedet for pindeboltene den skal løftes hen over . men jeg ville da også pille den motor ud nu når det er vinter og så gejle motorrum og motor så den kan blive rigtig lækker til fåråret
hendrixxx tusinde tak :) mente nok der var noget med en bolt/møtrik bagpå blæserhuset hehe . så det var vel nok let ellers ...
jeg ved godt det er det letteste at pille motoren ud ! jeg stiller denne her problematik op NETOP fordi jeg ikke har bilen et sted hvor dette er muligt! og det med FÅR?året så kører jeg sgu bobbel all year ........!
cool Anders...det er stilen. Hvad med at købe en ekstra motor og have stående? 1200 er jo næsten gratis. Da jeg var afhængig af min vw dagligt havde jeg en ekstra motor stående hvis den kørende skule drille. Det tager jo ca 30min at skifte motor hvis man er rap.
30 minutter! Sejt!
Jeg bruger en halv dag på min KG - som minimum! Men har selvfølge også kun gjort det 3 gange.
Jeg har prøvet at pille manifolden af med motoren i - og jeg må gi' de fleste herinde ret. Det er mega-besværligt! Specielt synes jeg det var svært at montere det igen. Og ja, den ene af de nederste bolte til blæseren er, mildest talt, ret beværlig at komme til.
Lad os høre hvordan det gik og hvor lang tid det tog dig.
Mvh
Holger
jo Holger, men som man siger, så er det rigtige værksøj, det halve arbejde :-)
ringgafler med skralde
2 stk donkrafte
pean til afklemning af benzinslange
-og ikke mindst at man gør det hele i den rigtige rækkefølge og den lærer man hurtigt :-)
Der er jo ikke ret meget at gøre ved motorskifte:
-Af med benzinslange på ve. side af gearkassen (skruetrækker og pean)
-løsn de 4 bolte der holder motoren (17 gaffel med skralde)
-alle ledninger af (husk af hive + af batteriet først)
-Løsn speederkabel (8 gaffel med skralde)
-donkraft under og træk
-op med bilen og træk motoren fri (donkraft nr. 2)
-omvendt rækkefølge med den nye motor
ja det er helt klart det smarteste hendrixxx jeg leder faktisk osse efter en men jeg syntes ikke en 6volts turnkey hænger på træerne ......
http://vwnettet.dk/topic/160457
den skal sikkert bar ehave et hurtigt service. Den ligner lidt en 12v men der er tonsvis af 6v dele til billige penge. Ingen gider jo køre med det, så der er mange der har 6v dele liggende til foræringspriser.
det er en 12 volt :) og det er da rigtigt at det er relativt let at konvertere hvis svinghjulet har samme antal tænder jeg har nemlig ikke den fjernest anelse om min er 109tands eller 130 ............tror jeg nok de hedder høhø
igen... så er det jo bare at skifte svinghjulet. Det er en stor bolt og så en pakdåse, og 6v svinghjul bestemt heller ikke en mangelvare. Selv jeg har et komplet 6v system liggende, selvom jeg aldrig ville køre med det, så det vidner om overfloden :-)
hehe okay det er forståeligt :)
Hvis du tager metoden uden at afmontere motor så behøver du ikke at afmontere klap hvis du gør som jeg skrev med at lukke klappen. Så flytter fjederen sig op af og du kan løfte huset et par cm. Nok til at foden kan nå op over støtteboltene.
Når det er af giver resten sig selv :) Igen - husk lommelygte når du sidder med krydderen derinde :-p
Vedrørende den nederste bolt på bagpladen på dynamoen så kunne jeg forestille mig at den er noget lettere at komme til hvis du tager karburator af først, løsner indsugningsmanifolden og løfter den af dens støttebolte og hiver den lidt væk fra blæserhuset. Så skulle du sagtens kunne få en gaffelnøgle derned (med skrald, så går det stærkt :D )
Før du går i gang så giv lige alle boltene/møtrikkerne på cylindre og udstødning et skud rustløsner. Så kan det trække lidt før du begynder at slide. Husk noget at putte i hullerne når du fjerne de vitale dele.
Hilsen Zster - der vidst har afmonteret for mange dele på pløjemarker gennem tiden.
det er gode råd Zster.......tak for det :) kan for øvrig se du har 6 volts dele til salg .... hvad er prisen på det hele undtaget viskermotor?