Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bedste måde at måle højde på cylindere?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvordan er den Mest præcise måde at sikre mig at alle cylindere er lige høje... en rette skinne spændt på tværs og søgerblade til stemplerne er det godt nok??

Eller hvordan gør i ellers...?

Og hvad er grænsen for hvad der er ok og hvad der skal justeres?

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Søndergaard Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Skal du ikke måle fra cylinders anlægsflade ved blokken + shims til top af cylinder

-------------------------------------------
Mikaelsvw@gmail.vom
60738804
vw roadster - T2 Panelvan
(permalink) Rolf Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Mcsndergaard, det er fsktisk ikke korrekt.. Man skal måle som Hummel selv er lidt er inde på, en retteskinne og søgerblade. Man skal finde den cylinder der er højest og så måle med søgerblsde mellem retteskinnen og cylinder toppen. Hvis man måler cylinderlængden plus evt shims tager man ikke højde for den forskel på cylinder anlægsfladerne på blokken. Ja der kan nemt være højdeforskel på samme side af en blok.Det man måler fra cylinder toppen og stemplerne er vendehøjden.

Man skal lige huske at spænde cylinderne fast med nogle rørstykker og møtrikker før man måler. Man kan også måle hjøden på anlægsfladerne på blokken og derefter måle hver cylinder. Kommer an på hvad man har af måleværktøj.

Forskellen på højden af cylinderne på samme side af motoren bør være mindre end 0,1 mm.

/Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Søndergaard Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ok det tænkte jeg ikke lige på..
Dvs. hvis man har adskildt motor skal man slibe anlægsflader på selve blokken?

-------------------------------------------
Mikaelsvw@gmail.vom
60738804
vw roadster - T2 Panelvan
(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Mcsndergaard: Ja hvis motoren er skildt ad kan du plane anlægsfladerne så du er sikker på de er lige høje.. det har jeg ikke fået gjort på min...

I stedet for de "upræcise" søgerblade har jeg forsøgt mig på denne måde. burde dette ikke give et lige så præcist resultat. Med denne opsætning er der 0,04 mm forskel på 1-2 og 0,03mm forskel på 3-4mm.

img_0001.jpg
img_0003.jpg
img_0004.jpg
img_0005.jpg
img_0007.jpg

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Søndergaard Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja ifølge rolf skulle det være alletiders

-------------------------------------------
Mikaelsvw@gmail.vom
60738804
vw roadster - T2 Panelvan
(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Selve uret hviler på retteskinnen, dvs at den måler præcis lige over hver enkelt cylinder...

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Søndergaard Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja men det er jo der hvor stemplerne vender..
Det Rolf mener er hvis du har retteskinnen lagt hen over begge cylindre kan der være en højdeforskel og den kan du kun måle med søgerblade Dvs. at hvis den ene cylinder ligger højere vil der blive luft under retteskinne på den anden cylinder..

-------------------------------------------
Mikaelsvw@gmail.vom
60738804
vw roadster - T2 Panelvan
(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

I så fald er der intet forskel mellem cyinderne..

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Rolf Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Hummel. Det ser helt fint ud det du har målt og måden du har gjort det på !!
Skønt at se en der kan tænke selv og ret faktisk lave noget selv. Du skal nok få
den til at holde tæt, men du skal kigge nærmere på dine toppe ;)

Send mig lige en mail. (rolf_snabelA_christensen.ac)

/Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Søndergaard Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så er det ikke der problemet er..
Så er der nok kun at gøre som du selv skrev det met at lave riller..

-------------------------------------------
Mikaelsvw@gmail.vom
60738804
vw roadster - T2 Panelvan
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Vil tillade mig at være uenig.
Jeg vil mene at hver cylinder skal spændes fast på 2 støttebolte diagonalt for at være sikker på du måler rigtigt. At spænde cylinderne fast med firkandrøret alene med én bolt pr. cylinder går ikke. Man kan på den måde ikke være sikker på at hver cylinder lægger rigtigt an i bunden hele vejen rundt mod blokken. I teorien kan hver cylinder stå og vippe på anlægsfladen mod blokken men ligge helt ret mod retteskinnen og derved måler man forkert.

Just my 2 cents.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Warp: i teorien kan begge cylinder vel gøre præcis det samme på den anden måde.?? Altså når det bliver spændt ned individuelt ligger de godt nok an på anlæggerfladen på blokken, men så ved du ikke om de er plane i forhold til hinanden i toppen?? Hvordan finder man så ud af det?? Fordi vil give dig ret i at min måde ikke sikre de ligger helt til i bunden..

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis det var mig ville jeg først spænde begge cylindere fast hver på to diagonale støtter. (ikke noget med retteskinne i første omgang)
Næst ville jeg lave en retteskinne som den du allerede har lavet, men med et ekstra måleur og nulstille begge to mod en plan flade så de viser det samme.
Så ville jeg spænde det fast på tværs over begge cylindere og måle direkte på anlægsfladerne. (måske lave 3-4 målepunkter rundt på anlægsfladen) Det vil give et billede af om begge anlægsflader er parallelle i forhold til hinanden.
Herudover ville jeg også lave en måling på selve stemplerne (mage til det du viser billeder af) for at være sikker på at begge cylindere er lige "lange".

(Om det giver nogle andre målinger ved jeg ikke, men vi taler jo om en teoretisk mulighed)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com

Reply

You must log in to post.