Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Daily Driver

(permalink) runesten Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvad skal der til før en VW er daily driver? Jeg overvejer at investere i en bobbel som supplement til en udpræget sommerbil, men er det realistisk at kunne køre i den hele året fx? Hvad skal man kigge efter? Hvad med årgange? Er der årgange hvor man på forhånd kan sige at det vil være en dårlig ide at købe en bil fra før den og den årgang?

Håber på lidt hjælp fra jer eksperter.

Mvh
Rune

-------------------------------------------
Det hedder standard og ikke standart. Det sidste er en militær fane.
(permalink) HNC Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Rune

Man kan selvfølgelig godt køre i en Bobbel året rundt, det har generationer før dig kunnet, men det slider rigtig hårdt på en 35-40 år gammel bil og du giver afkald på både komfort og sikkerhed.

Du bør som minimum vælge en bil med bærekugleforbro og opgradere til skivebremser, for at minimere vedligeholdelse mht. justering af bremser og smøring af fortøj. Samtidig er 12V et must. Det gør det noget lettere at starte, giver langt bedre lys og det er nemmere at få el-bagrude etc. Du kan sågar også købe el-opvarmet forrude nu om dage, så der vinder du også noget på sikkerhedsfronten. Dette fordrer dog mindst at bilen er udstyret med generator - med mindre dit kørselsmønster gør at du kører lange ture. Ved mange starter og korte ture rækker en dynamo ikke...
Luksus udgaven ville være at montere et nyt eller nyere benzinfyr (luftvarmer), men et godt vedligeholdt originalt varmeanlæg fungerer dog. De gamle Eberspächer fyr er efterhånden godt udtjente og virker sgu som regel ikke, når man virkelig har brug for dem ;-)

Men det er næppe en billig løsning at køre hele året i Bobbel! Du skal gøre det fordi du føler for det, ellers ikke! I længden er det uden tvivl langt billigere at købe en nysynet gryde til 6-8000,- og holde den i mekanisk god stand, og så ellers smide den ud når den ikke kan mere.
Hvis du, trods alt, vælger en vinter Bobbel, så lad være med at vælge et superflot eksemplar, det kommer du bare til at ærgre dig over i længden, for salt og vejrlig tærer rigtig hårdt.

mvh Henrik

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) runesten Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Meget flot svar Henrik. Tak for hjælpen, jeg kigger mig lidt omkring.

-------------------------------------------
Det hedder standard og ikke standart. Det sidste er en militær fane.

Reply

You must log in to post.