Jeg vil give nogen erfaringer videre, som jeg har gjort med en strømfordeler af fabrikat "123ignition"
Jeg købte den hos et firma i England, ingen problemer med det.
Den skulle erstatte en original 412S fordeler med indbygget Ignitor i min "std" 2054cc type4 motor. Den er med vakuum og mekanisk avancering, så det var perfekt, og så har den mulighed for at vælge 16, tror jeg, avanceringskurver.
Når man skifter fordeler i en VW, skal man som bekendt måle dybden ned i hullet på blokken, ned til overkanten på drevet.
Man skal også måle længden på halsen af fordeleren og så indstille højden/dybden på drevet sådan at det får 0,5-1mm. aksialt spillerum. Dels for at fordeleren ikke bare presser ned mod drevet, men omvendt også for at sikre at medbringeren på enden af fordelerakselen kommer ordentligt i indgreb i drevet.
Men ! Ja jeg troede sku jeg målte forkert. 123´eren var 7mm. for lang !
Så jeg måtte mobilisere en god ven, der har en drejebænk, til at lave en afstandsring. En god start med en ny del til over 2000 kr.
Nå det blev lavet og målt og monteret og efter grundjustering af tændingen, blev motoren startet.
Den gik dårligt. Nå, jeg indstillede tændingen med stroboskop og undrede mig over at tændingsmærket dansede rundt ligesom på en Morris eller en Fiat 127.
I med den originale fordeler igen, og den silkebløde tomgang var tilbage, hmm ? Det måtte jeg lige sove på.
Næste dag slog det mig: Selv om en Morris Mascot eller Fiat ikke kan styre tændingen helt præcist, så kører de jo ikke decideret dårligt ! Der må være noget andet i vejen.
I med 123´eren igen og på med stroboskopet. Min stroboskoplampe satte ud ? Så kom til at tænke på at når jeg satte fordeleren ned i blokken, så det ud som om rotoren ikke stod ud for terminalen i fordelerdækslet. Den var ligesom på vej til midt mellem to terminaler. Det fik mig til at tænke på engang jeg havde lavet en fordeler af en "kælling fra hver by" og fik samme problem. Men der kunne motoren ikke starte, så det opdagede man hurtigt.
Det medleverede dæksel og rotor på 123´eren var Bosch dele, men holdeklipsen sad forskudt og ikke midt mellem to terminaler.
Jeg ændrede et gammel type4 dæksel, samme på alle VW fra 70-, og monterede det.
Straks noget helt andet. Men mærkerne dansede stadigt lidt.
Jeg henvendte mig til forhandleren i England og fik standard svaret: Det kunne han ikke forstå, dem sælger vi ellers mange af.
Jeg fik et hemmeligt tlf. nummer til fabrikken i Holland og talte med dem.
Det med at mærkerne danser lidt skulle være fordi fordeleren "regner på" hvordan den foregående tænding forløb. Det vil være sådan siger de. MEN ! Jeg kunne sende den til Holland, så skulle man forsøge at fjerne det, men man ville ikke love noget.
Desuden skulle jeg montere en ekstra stelforbindelse fra blokken og til fordelerhuset og købe en ny tændspole, da min gamle nok ikke kunne "tåle" at få en så effektiv fordeler at køre sammen med.
Joh tak. I annoncen stod der "stik den ned og glem den" Men den stikker for langt ned for pokker !! Det mente man heller ikke var noget problem. "Kan du ikke bare lige trække den lidt op før du spænder den ?" Jo fedt. Så skal man indstille aksialspillerum på drevet, på lurenkig, hver gang man roder med tændingsindstilling !
Motoren kører stadig bedst med den originale fordeler.
Og på 123s internetforum, hvor de i øvrigt ikke svarer, siger de, er der mange der har lignende problemer, med dårlig motorgang og udsættere og rotorer der sidder forkert.
Vi emailede lidt frem og tilbage, men jeg mailede samme mails til forhandleren i England og på et tidspunkt tilbyder han så at jeg kan returnere den og få mine penge tilbage. Det har jeg gjort og jeg har fået alle mine penge. Endda lidt mere, fordi pundet var steget lidt.
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.