Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Stabilisator svingaksel

Tags:
No tags yet.

(permalink) Henrik W Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er ved at renoverer en 1500 svingaksel. Og på den sidder så den stabilisator der har fat i karossen i begge sider og med arme ned til akslene. Fint tænkte jeg , ud fra det jeg har læst her inden var den god hvis man køre med tungt læs,så var det nået med den ville holde bilen oppe, på en eller anden måde,nå men da jeg skal ha en type 4 bagi så passer det jo fint, så den vil jeg bare forsætte med at ha på, den skal bare have et par nye gummi og arme. Så snakker jeg med jeg synes ved en del inden for vores vw verden om min plan med denne stabilisator.

Men der får jeg at vide, den skal bare smides over højre skulder og så købe den stabilisator Csp har som de kalder sway bar. Om det var fordi han ikke viste nået om det eller det var fordi man ikke kan få dele til den mere fandt jeg ikke rigtigt ud af, men hvad er jeres mening om det, har han ret. Det er dette sæt han mener jeg skal ha istedet.

sway bar.jpg

-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) HNC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er ikke en stabilisator, men en hjælpefjeder der virker lidt på samme måde som en stabilisator og samtidig også forhindrer overdrevent stor camper ved svingkørsel... gav det mening? Blev indført i '67, da VW valgte at gøre de bagerste torsionsfjedre blødere og hæve forenden for at forbedre retningsstabiliteten ved høj hastighed.

Jeg har sådan en på min 68´er og synes den virker fint. Planen er dog at modificere den, så den "aktiverer" tidligere og dermed kommer mere i spil som stabilisator. Dette er beskrevet flere steder, bla. i bogen "How to hotrod your VW..." Dog uden at nævne hvor meget afstanden mellem gummiklods og beslag på akselrør skal mindskes. Har derfor tænkt at lave nye arme hvor gummiklodsen kan flyttes på en gevindspindel - og så prøve lidt frem og tilbage...

Om du skal beholde den eller kaste den bort ved jeg ikke, men hvis din bil er forsynet med bløde torsionsfjedre og du samtidig hænger en tungere motor i, er det måske bedst at bevare den. Du kan iøvrigt købe alle dele til den, hos både Hoffmann Speedster og CSP, muligvis også hos de danske pushere...

Henrik

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du skal helt sikkert IKKE smide den væk. Og man skal heller ikke gøre noget for at få den i funktion "tidligere" Så har man jo ikke ognået noget. Nemlig den blødere affjedring for at få større retningsstabilitet. Tværtom. Hvis man sænker bilen, burde man måske gør det modsatte.
Der har været nogen tråde om den på det sidste. I en af dem var der en henvisning til en artikel. Jeg tror det var ved aircoolednet. Hvor at man skrev at hvis man monterede en krængningsstabilisator på en svingaksel, så blev bilen en ren dødsfælde.
Den gammelkendte camberkompensator skulle være god nok. Men om de eftermarkeds nogen vi kan købe, virker efter hensigten ved jeg ikke.
Jeg kan kun bruge min egen erfaring, hvor jeg satte en krængningsstabilisator bag i min type1 med IRS, samtidig med en kraftigere foran. Den blev livsfarlig ved motorvejskørsel.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg ved ikke hvad du gjorde galt dengang Frank, for det nr. har jeg lavet et dusin gange. Og har ikke oplevet de følger som du nævner, slet ikke, men derimod det modsatte, at bilen bliver meget mere stabil både i sving og ved høje hastigheder. - Tror det måske er din sporing der har spillet ind, sammen med for lidt caster.
Mht. VW´s egen camper kompensator, kan jeg heller ikke forstå at folk piller den af. Men jeg er jo osse dum.
Henrik og Henrik. Når i har bilen færdig, motoren er i und alles og ridehøjden er der hvor i gerne vil have den, så tilpas, eller juster armene så gummiklodsen har 25 mm frigang med "dig" i førersædet. - Og tag så 20 mm af stangen i den anden ende, så hjulet ikke har så lang vandring nedad.
En decideret krængningsstabilisator bagpå en svingaksel bil har jeg nu heller aldrig været specielt imponeret af, medmindre man vil køre sidelæns. så er det en fin ting at have på.
Henrik W kunne nok med fordel gå et nr. op i stave, da type 4eren er lidt tungere end type 1 motoren.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HNC Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Frank; det med den blødere affjedring og retningsstabilitet er ikke længere gældende, når bilen er sænket. Så opnår man alligevel ikke det "body lift" af bagenden som er tanken med den højere forende. Ifølge artiklen i "How to hotrod..." er det nærmest en dødssynd at sænke forenden og alt over 150 km/t er ensbetydende med den sikre død :-|

Men retningsstabiliteten i min er nu ganske glimrende, også selvom jeg ikke kan komme over 130 endnu(!). Bilen er ikke engang endeligt sporet (afventer at jeg bliver enig med mig selv om det endelige setup), men kun grov justeret med retteskinner og målebånd, efter de forhåndenværende søms princip. Dog er der monteret castershims og det gør helt sikkert underværker.

T; tak for guidelines, det giver jo altid et godt udgangspunkt, så man ikke starter helt fra bunden :-)

Henrik

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

HNC: Vil det sige at der ikke længere sker en vægtforskydning, når man sænker bilen ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.