Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ledningsforviring

Tags:
No tags yet.

(permalink) Daniel Seidel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har lige skiftet motor i min 1303 som er hvilken type??(type 1 2 el 3) og jeg er kommet til dette. der går 3 tynde kabler til generatoren som er brun rød og grøn. og så er der en tyk rød som går til b+ på generatoren og så har jeg en tynd sort som jeg ikke ved hvor hører til....og derudover hvordan skal det sidde på tændspolen.....kan ikke få min bil til at lade selv. og regner med det er noget med den tynde sorte at gære da den ikke vil tænde i ladelampen....medmindre vi giver den tynde røde på generatoren fuld stel som så os gør den ikke slår fra igen.. al hjælp kan bruges da jeg skal bruge bilen i morgen ;:)

-------------------------------------------
tlf 29879051
Ribe
Daniel_seidel@live.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Lad os lige slå helt fast: Man forbinder IKKE en tyk rød til stel bare for at se hvad der sker !! En tyk rød er som regel en direkte forbindelse til batteri plus UDEN sikring imellem. Med andre ord. Der går ild i bilen, i værste fald.
At din ladelampe så lyser er fordi den jo får 12 volt oppe bag instrumentet. Når du så giver den en stelforbindelse, ja så lyser den åbenbart. Men jeg har aldrig prøvet. Det gør man bare ikke !!
I det hele taget eksperimenterer man ikke med ledninger og forbindelser. Og slet ikke på en generator. Du risikerer at ødelægge generatorens dioder. Så når du har fået ledningerne placeret rigtigt, så virker den ikke mere.

Hvis du ikke selv gider finde et ledningsdiagram, skal jeg gerne gøre det på thesamba.com. Tror jeg det hedder.
Din bil kan være forvirrende. Den har sikkert et diagnosestik og den tynde sorte, tror jeg. Den skal på B+
De tre andre er til relæet, som sidder under bagsædet. Den brune er stel (31) De to andre kan jeg ikke huske. Men kan du ikke se det på relæet. Der hedder de jo set samme. Den røde er nok D+.
På spolen skal du have den grønne fra fordelerne på minus - (31) og de sorte er plus med tænding på (15) Til choker og tomgangafbrydelse. Måske har du også her nogen ekstra til diagnosestikket.
Men hvorfor er det pludseligt svært. Hvis man skifter en motor, kan ledningerne da som regel kun nå derhen hvor de skal og har siddet i samme position i 30 år ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Daniel Seidel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak for hjælpen...og jo ved godt at den tykke er fuld forbindelse til bat....som du også kan læse er det ikke den tykke med tynde jeg skrev.......og det har ikke været mig men en ekspert der har haft problemer med det....og det er ikke bare sådan når det er en ny motor,......med nye dele...en 1300 motor er ikke det samme som en 1600 så passer ledningerne ikke præcist længere... men tak for tiden og vil prøve at se nærmere på det :)

-------------------------------------------
tlf 29879051
Ribe
Daniel_seidel@live.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nåh undskyld, den tynde røde. Ja det er D+ og så er ladelampen koblet sammen med den nede på relæet.
Jow, hvis du tager en 1300 motor ud af en type1 fra 1972 og lægger en 1600 i fra 1972. Så er det ens.
Men så vil hjælpe os til at hjælpe dig, hvis du vil fortælle hvad du har byttet om :)
Meen ! Ledningerne går nu de samme steder hen på en bobbel. Hvis ikke dit ledningsnet er fucket helt op af samlemuffer og strømtyve fra tidligere ejere. Så bør der ikke være noget at være i tvivl om.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Daniel.

Den tynde sorte som du siger, må være plus ledningen til tændingen, den skal på plus på tændspolen, og IKKE på generatoren..

Den tykke røde skal på + på generatoren. Det lyder som om din 1303 er med laderelæ underbagsædet som Frank skriver. De 3 ledninger plejer at være samlet i et stik netop så der ikke kan "fuckes" med det ;O), men det kan du jo ikke bruge til noget.

Men du kan finde det på the samba eller også nogen der ved det her..

Håber ikke du har fået ristet generatoren. Forresten.., den generator der sidder på motoren nu, er den den samme som sad på din gamle 1300 ??, der er nemlig også en generator der har indbygget laderelæ, og så skal ledningerne forbindes anderledes...

mvh
Henrik

(permalink) Daniel Seidel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Generatoren er stået af...så nu søger jeg en ny af det... mit problem var at den kom med noget som jeg aldrig har set før da det var med håndsving er b leven brugt af mili til at fylde flasker.....og vi gik bare død i den..vi har 50% styr på det..men de sidste 50% det er altså ledningsnettet.....øv øv :) har du en generator og bor i ribe.....så jeg glad :)

-------------------------------------------
tlf 29879051
Ribe
Daniel_seidel@live.dk
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har en generator med indbygget laderelæ, men Ribe.., nej..

(permalink) Daniel Seidel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har med udvendig laderelæ...kan det lade sig gøre at bruge din generator f.eks så.

-------------------------------------------
tlf 29879051
Ribe
Daniel_seidel@live.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Arh ! En sort ledning der sidder ved generatoren, den kan sku ikke forvilde sig over fra tændspolen. Ellers skal man da have rodet meget rundt.
Ellers skal det være den ene del af ledningen til baklyset der så mangler en stump for at nå over til tændspolens plus (15)
Men har du for pokker ikke en vw-kyndig ven. Det ville tage 5 min. i stedet for at sidde og gætte via nettet ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.