Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Drypper benzin

Tags:

(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej allesammen!

Håber nogen kan hjælpe mig...
Har overtaget en 1300 fra '69 og har pga. kulde ikke rigtig haft gang i den endnu.
Jeg startede den i dag, og den startede i første forsøg. Efter at have stået i nogle minutter går omdrejningstallet ned og til sidst går den ud.
Da jeg så under den havde den lækket noget, jeg først troede var olje, men fandt ud af at det lugter umiskendeligt at benzin. Det løb ned over varmepotten i højre side fra, hvad jeg tror er ventildækslet... Nogen, som har en idé om, hvad der er galt eller har være ude for noget lignende?

På forhånd tak for hjælpen.

Mattias

(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg tror der er tale om to forskellige problemer.
Første problem: Det lyder som om motoren går ud når chokeren slår fra. Dette kan skyldes at tomgangsdysen i karburatoren er stoppet til. (eller noget andet i relation til karburatoren, men stoppet tomgangsdyse er det mest normale)
Andet problem: Hvis det ER benzin, og ikke bare vand eller olie, er der en utæthed et eller andet sted. Kig med karburator, benzinpumpe og alle benzinslanger.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

bøj dig ned på knæ og kig under bilen , og lokaliser hvor det kommer fra og udskift.
og sørg for at bilen ikke bliver varm indtil du har udskiftet det. benzin antænder let. og er svært at slukke igen.

men nok en mør benzinslange/rør inde under bilen... det sker tit på gamle biler ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) birke Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Skift først ALLE benzin slanger inden der går ild i bilen.
Det er desværre set før...

Fortsætter det så tjek din svømmerventil i karburatoren.

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tak for hurtige svar.
Jeg tror at Warp har ret i at det er 2 forskellige problemer. Karburatoren trænger sikkert til en rensning uanset.
Det er mere det andet problem som piner mig. Jeg har været nede på knæ, ja faktisk helt nede på maven :) - Det ser som sagt ud som om at lækagen kommer fra højre ventildæksel og derefter drypper ned på varmekassen. Kan det være så simpelt som en pakning på ventildæksel? Det er en sort væske som lugter meget af benzin, så må vel være en mix af olje og benzin...

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

der kommer ikke benzin ud af ventildækslet , forhåbentligt , men der ligger et benzinrør/slange lige op over , skift alle slange , og rør der ser møre ud , det er altid en go ting med nyt af det på en gammel bil , gamle VW'er har ry for at brænde pga dårlig /forkert vedligehold.

og ja det er nok sort fordi den friske benzin opløser det gamle olie der er dryppet ud i forvejen.

og jeg vil endnu engang råde dig IKKE at køre i bilen før det er lavet.

kan også være der er benzin i din olie , men det tror jeg ikke på er fejlen.
det er absolut den sidste mulighed og den du skal tro mindst på.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du er helt sikker på det er benz den lugter af, synes for mig det virker som om ventildæksel pakningen er blevet utæt og den så drypper olie derfra.

Prøv at vippe ventildækselet af i højre side, rense pakfladen, sæt en ny pakning i, og på igen og se om ikke det hjælper.

Og tjek selvfølgelig også benzinslanger når du er igang.

(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja, det lugter kraftigt af benzin. Tænker at skifte ventildækselpakningen - koster ikke det store og virker forholdsvis ligetil. Men i har selvfølgelig ret - har besluttet mig for at skifte alle benzinslanger ud. Tror Bornholmer har ret i at det kan være en slange, som sidder lige over ventildækslet.

Hvor finder man bedst kvalitet på benzinslanger?

Tak for alle svar og tips.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

kører du på blyholdig benzin , skal du sikre dig slangen er beregnet til det , men både benzinen og slangen er nærmest umulig at skaffe efterhånden.

med alm blyfri - så kører du bare ned til den nærmeste bildelforhandler/mekanikker og køb noget 6mm benzinslange ved din lokale , og husk spændebånd til ALLE samlinger...

der skal være minimum 10 samlinger inkl benzinfilter , uden filter 8

er det røret der er tæret , så udskift det med kobberrør. og husk spændebænd til ALLE samlinger.
jeg plejer lige at blæse det lange rør igennem med trykluft for at være sikker på
der ikke gemmer sig noget skidt i det der ikke bør være der eller at der er tilstrækkeligt med flow i det til benzinen kan løbe frit.

god arbejdslyst.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) ploug Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hvad angår spændebånd - så køb de dyre med krave så de ikke gnaver i slangen

-------------------------------------------

mobil nr: 22-26-03-12
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ja disse her

og ikke dem her

og nyt benzinfilter

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) vwanders Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der kan være benzin i olien hvis benzinpumpen er utæt i bunden. Så løber det langs trykstangen ned i blokken. Hvis der tilfældigvis er for meget olie på, så er det nok fordi det er suppleret med en mængde benzin..

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tak igen for svar og de gode tips - må hellere komme i sving i løbet af weekenden selvom det er -20 heroppe nordpå :(

vwanders: Sjovt du siger det, for der er faktisk lige i overkanten med olje - kan jeg se direkte på benzinpumpen eller slangen om det er den, som skaber problemet, eller kan det være en "invendig" lækage?

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

du kan da rykke oliepinden op og lugte til den , men ellers afmonterer du benzinpumpen og ser om der har været benzin ved pinden der kommer til syne når den er af.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så har jeg stået i kulde-helvede og set lidt på dyret.
Har ikke fået gået benzinslangerne over, men lugtede til oljepinden som Bornholmer foreslog og den lugter virkelig kraftigt af benzin! Udstødningen lugter også kraftigt og motoren går stadig uregelmæssigt. Samtidig drypper den en god slat benzin-oljemix fra et sted i lige over varmekassen i højre side - tror det er ventildækslet. Skal prøve at tage et par billeder i løbet af dagen.
Kan det så være benzinpumpen, som er utæt, lækker benzin i motoren - som så lækker videre ud gennem en pakning, og den manglende benzin i karburatoren får motoren til at gå ujævnt?
Mattias

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

skift benzinpumpen , skift pakningen til benzin pumpen , husk at smør med det medfølgende fedt til din nye benzinpumpe i bunden af pumpen ...

skift olie (15/40 mineralsk) og rens sien og monter nye pakninger.

og husk STADIG at skift alle slanger og spænde bånd og fliter mm ...

så burde den virke ....

og ja det er derfor jeg skrev længerer oppe at det forhåbentligt ikke blev nødvendigt , men er din næse skarp kunne det desværre tyde på det.

lyder som bilen har trængt til et større eftersyn i længerer tid, men meget normalt med de lidt billigerer biler.

har der været rigtigt meget benzin i olien ,så skift olie, kør den lun og skift igen. ca 2½ ltr pr skift

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja, tror ikke der er så meget tvivl om at der er benz i oljen... Desværre.
Men jeg må vel bare lægge mig i selen og komme i gang.
Hvor stor forskel er der på kvaliteten på de forskellige mærker? Har fundet pumper fra 240,- og op til langt over 1000,-?
Og skal jeg skifte bakelit"hylsteret" under pumpen samt trykstang?

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

uhhh det der med pumper er et delikat emne , men mest for dem med effektforøget motoerer , tror til en alm motor er de fleste ok , bakelitten er ok hvis den ikke er revnet , trykstangen skal kun skiftes hvis det er en pumpe til en anden slags stang du får, men måler du længden på din nuværende trykstang og oplyser det ved bestilling får du nok en pumpe der passer.
mener kun der er to forskellige længder på de trykstænger. måske tre.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Lige en lille update...
Fik pillet benzinpumpen af motoren i går - ser ud som om den har lækket en hel del... Da jeg fik jacket bilen lidt op begyndte det samtidig at dryppe virkelig meget fra højre ventildæksel. Ny pumpe er bestilt, samt pakninger til både det ene og andet.. Regner med at pille motoren ud i morgen og få gået det hele igennem. Wish me luck - da det er første gang jeg skal prøve dette :)
Nogle forslag til andet som jeg skal gå efter når motoren allerede er ude? Eller evt. link?

Tak for tips og svar.

Mattias

(permalink) TheRealBundy Member
Skrev for 14 years siden | | | |

på højre side af kaburator sidder der et 4 kantet dæksel. bag det sidder en membran. chek at der ikke kommer benzin ud der( mens den går i tomgang. den kan være dårlig. giver mange af dine symptoner

-------------------------------------------
MvH TRB
Mob. 61368171
mail: per@perblock.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du behøver ikke tage motoren ud for at lave de ting.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Chewie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej igen... Så fik jeg konstateret at benzinpumpen samt højre ventildækselpakning var kaput.
Anyways - skal nu ha' skiftet benzinslangerne, men undrer mig over at der er metalslange/rør, som går under bilen og ind i motorrummet. Har dette nogen speciel funktion? Tænker at det optimale må være at have så få samlinger som muligt...
Med andre ord - når jeg nu skal sætte benzinslanger i, skal jeg så bruge metalrør ind til motorrummet igen?

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ja , metalrøret er brugt ved gennemgang for at det ikke så nemt bliver gnavet igennem som slangen gør. så ja det skal du.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis pumpen lækker benzin over i oliekredsløbet, så kan det også være stødstangsrørene, som er utætte enten ved krumtaphuset eller topstykkerne.

Du kan se 4 rør i hver side over varmekasserne.

Og det kræver at du piller motoren ud, tager topstykkerne af, skifter enten pakninger - 8 stk. i alt pr. side - eller alle 8 rør incl. pakninger og så samler igennem...

Det er næsten umuligt at se om det er ventildækselpakningerne eller stødstangsrørene, før man får skilt en del ad...

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nååh !?
Det er altså ikke stødstangsrørene der får pumpen til at lække benzin til oliekredsløbet.
Og jo man kan sagtens se om det er stødstangsrør eller ventildæksel der er utæt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.