Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  6volt ovaler, mont af større motor hvordan??

Tags:

(permalink) lic2plz Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hej.
Spøger som jeg har forstand til , så hav mig lige udskyldt!!!

Hvis man har en 6V ovaler , og gerne vil sætte feks en 1915ccm motor i. men gerne vil beholde den som 6V(orker ikke konvetere den til 12V, foruden det koster) kan man så genbruge 6V dynamoen fra den originale 1200moter og sætte den på 1914 motoren og passer den i blæsehuset?
Og hvis man kører 6V på motoren, og gerne vi have elektronisk tændig, kan man så bruge feks bosch 09 kontaktløs fordeler og den originale 6v tændspole??

mvh
lic2plz

-------------------------------------------
license2plz@hotmail.com
Copenhagen aircoolers
Mobil:28457159
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

tror der er mindre arbejde i at lave bilen om til 12V - end der er at konveterer din 191(5) motor til 6 volt...

det er ikke værd at bruge tid på med mindre du skal ha den historisk effektforøget , og det er der ikke noget der tyder på når du vælger 1914.

hva med gearkasse - vil du køre med en org crashbox til en tunet motor ??

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) lic2plz Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har kigget lidt på en pro street med o,82 4 gaer...
Ang konvertering til 12V. Så er det alle pærer,blinkrelæ, starter, viskermotor,batteri, og selvfølgelig generator/dynamo i 12V... hvad med afviser vingerne?? hvad gør jeg der??

lic2plz

-------------------------------------------
license2plz@hotmail.com
Copenhagen aircoolers
Mobil:28457159
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

de kan også fåes i 12v nye , men du kan også konveterer dem , brug søgefunktionen - der er lavet mange gode tråde om det , bla en fra vores admin Mette.

det er ikke slemt at konveterer en bil , og glæden ved at det bare virker bagefter
er det hele værd.- større end den ekstra motoreffekt vil jeg tro ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nu kommer det jo an på hvilket kron/spidshjul du vælger at køre med. Men 0.82 er langt og hvis man kører med std. 3.gear, syntes jeg springet mellem 3. og 4. bliver for stort.
12 volt er nok at foretrække også for at få noget "knald" på tændingen. En tunet 6 volts slider tændrørene hurtigt. Det er et tegn på for svag højspænding.
Jeg havde engang en Opel Kadett der kom hos mig og fik lavet service. Den ville "drille" og sætte ud engang imellem. Jeg kunne ikke finde fejlen.
Så en dag kom Falck med den. Nu havde den "skudt" hul i strømfordelerdækslet og rotoren var brændt eller smeltet !??.
Nå den fik nogen nye dele og kørte så igen. Den gjorde så det samme igen. Det endte med at jeg beholdt bilen for selv at køre i den.
Så en dag på en tur på 50km gik den i stå, og jeg kunne endelig få lov at måle på den. Der var så kun 2 volt til tændspolen. Det var en 12 volt bil, så det var sku nok i underkanten :).
Det viste sig at ledningen fra tændingslåsen og til spolen var en modstandstråd, der var blevet træt. Det ordnede jeg, men det fik mig til at tænke på at: "det var sku´da derfor den havde ødelagt de dæksler og rotorer" Bilen kørte efterfølgende fint i mange år.
På moderne biler med gode tændingsanlæg holder tændrørene jo også meget bedre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) lic2plz Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ok.
jamen, ka se at det med afviser vingerne, kan klares med en formodstand, og det samme med viskermotoren, så er der "kun" pærer,batteri, og starter ..så det kan jo være det er den vej jeg skal gå ...
lic2plz

-------------------------------------------
license2plz@hotmail.com
Copenhagen aircoolers
Mobil:28457159
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Med lidt snilde, kan man indbygge en nyere viskermotor på det gamle ovalertræk.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Solmex Member
Skrev for 14 years siden | | | |

mht til starteren, så har jeg kørt mange km med en 6 volt på en 12 volt bil! Den bliver dog lidt mere "vaks" ;o)

-------------------------------------------
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
(permalink) lic2plz Member
Skrev for 14 years siden | | | |

solomex.
Jamen det gør intet hvis nu den skal trække en størrer motor igang..
lic2plz

-------------------------------------------
license2plz@hotmail.com
Copenhagen aircoolers
Mobil:28457159
(permalink) lic2plz Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så det vil sige:
Nye pærer, og 2 modstande til afviservingerne, og modstande til viskermotor, og et 12v batt... så skulle den være der? (og min 12v nye motor)

-------------------------------------------
license2plz@hotmail.com
Copenhagen aircoolers
Mobil:28457159
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nye pærer, og 2 special modstande til afviservingerne, og ny viskermotor, horn og et 12v batt... så skulle den være der.

søg evt 6V til 12V og læs - også læs lige den der afviservinge konvetering lidt grundigerer.

også skal du nok ha kigget på dine bremser også , men det er noget helt andet.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) lic2plz Member
Skrev for 14 years siden | | | |

bornholmer.
jamen læser og læser, føler mig snart helt belæst!!
Ang bremser,jeg konvetere dem til skivebremser, det har jeg besluttet ,hvis den skal køre med større motor..kaste anker, ja det skal den sku kunne!!

lic2plz

-------------------------------------------
license2plz@hotmail.com
Copenhagen aircoolers
Mobil:28457159
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

så vælter en ny viskermotor nok heller ikke budgettet kan jeg regne ud ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) lic2plz Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Bornholmer.
Nej. det ville nok være uartigt at sige den gjorde det...
Men rom blev jo ikke bygget på en dag.. ting tager tid... og med lidt held, så kan det være jeg er kørende i en fin 12V ovaler med stor motor i næste sæson...hvem ved ? nu har jeg jo buggyen at køre i den kommende sæson... så det med ovaler haster ikke, prøver jeg at overbevise mig selv om... tror nu ik det lykkes!

Lic2plz

-------------------------------------------
license2plz@hotmail.com
Copenhagen aircoolers
Mobil:28457159
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Rom blev også bygget af udlændinge. Et 6 volts horn bliver også vakst ved 12 volt.
I øvrigt kan du jo nok slet ikke bruge din gamle 6 volts starter. Du vil jo nok skifte til en nyere gearkasse. Så er den den nye gearkasse nok en 12 volts til 130T svinghjul. Og der passer den gamle starter ikke i bøsningen.
Så ja. Alt i alt er nemmeste nok at bygge om til 12 volt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Dennis, synd du ikke nåede at se min gamle oval*, den har fået hele turen, dog med 1600 motor med dbl karbs. Men den kørte kanon og bremsede perfekt med csp skivesæt og store bagbremser. Men vi kan jo tage en snak om det ved klubmøde.
Iøvrigt bør du unde dig selv at køre i en org oval. Er den først indstillet korrekt i bremser, motor, styrtøj osv. Så kører den faktisk dejligt, jeg nåede at køre ca 40000 km org og 5000 med tun. Kort sagt kan du bare spørge hvis der er noget.
Ronnie

* kører nu videre i Holland

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper

Reply

You must log in to post.