jeg kunne godt tænke mig at vide om der er en venlig sjæl som vil låne mig en god bog om adskildese og let renovering af gearkasser.evt hvor jeg køber en er hayns god nok
Dennis
tlf.20 64 75 05 ml.7-15 mail : dennis@guwi.dk
jeg kunne godt tænke mig at vide om der er en venlig sjæl som vil låne mig en god bog om adskildese og let renovering af gearkasser.evt hvor jeg køber en er hayns god nok
Dennis
Link fundet på aircooledtech:
Hent evt rep. bog her
http://hansen-danmark.dk/Beetle&Karmann.pdf
Jeg har en original VW rep. håndbog på dansk. Købte den til min 1303. Den er udgivet i 1975, så det er ikke sikkert den dækker de ældre modeller.
Den er på 320 sider og ALT, og jeg mener ALT er der, selv el-diagrammer og det er til type 11-13-15.
Jeg købte den hos Køsters boghandel i Randers for flere år siden, han havde også en original salgsbrochure til min Chevrolet 1938, jeg havde dengang.
Den mand har bare alt, men mener at have hørt at biksen har skiftet ejer. Men prøv der.
Erik
http://www.longenterprises.com/index.htm
De har en meget fin CD de sælger, som trin for trin guider igennem.
Nu skal jeg ikke gøre det til raketteknologi at reparere/ombygge en VW-gearkasse. Jeg har gjort ganske lidt af det i mit voksne liv og da jeg var i lære hos VW var deres gearkasseekspert ikke meget for at lære fra sig.
Beskrivelsen i Haynes kan jeg godt følge med i. Men jeg vil ikke anbefale det til nogen der er helt på bar bund. Måske den originale bog. Men den anviser jo så en masse specialværktøjer. Det kan laves uden det meste, men:
Det kræver at man har/låner/køber noget specialværktøj.
Til gearkasser efter 60 (tunnelgearkassen) skal man have et værktøj til at opspænde gearkassen i og justere skiftegaflerne FØR man sætter gearkassen i huset igen. Dette kan man selv fremstille ved at skære en stor del af huset væk på et gammelt gearkassehus. I Haynes er det beskrevet som om man blot sætter skiftegaflerne et sted og så er det OK. Men den går ikke.
Til gearkasser efter 67 skal man bruge en speciel top til at løsne og spænde spidshjulsmøtrikken. Og man skal sikre sig at spidshjulslejet bliver placeret korrekt i huset ved monteringen.
Derudover vil jeg sige at man skal have noget fornemmelse/føling for slør og tolerancer. Ellers skal der mere måleværktøj til.
Og den hydrauliske presse kommer man ikke udenom.
Hvis du har en fungerende gearkasse, så nøjes med at vaske den, male den, eller hvad du vil.
Skift starterbøsningen og evt. bøsningen til udrykkerakslen mv. Kør og varm den op og skift olie.
You must log in to post.