Fra Motorhistorisk Samråd følgende nyhed...
Moms og told af køretøjer importeret fra lande udenfor EU.
(EU - Tidende C272)
Den 9. februar 2010 afholdt 3 repræsentanter fra MhS et møde med SKAT for at drøfte den nye vejledning fra EU kommissionen vedrørende fortolkningen af nomenklatur 97.05. Den tidligere vejledning havde det fortrin, at den kogte samtlige betingelser for at opnå den lempelige afgift ned til 3 betingelser, der var nemme at administrere for myndighederne:
køretøjet skulle fremstå i original stand, være mere end 30 år gammelt og ikke længere være i produktion
Den nye vejledning vender tilbage til grundlaget for afgiftslempelsen, 2 domme afsagt af EF domstolen (10. oktober 1985 i sag 200/84 3. december 1998 i sag C 259/98) og de kriterier, man kan udlede af de 2 domme i forening.
Disse er følgende: køretøjet skal være i original stand, være mere end 30 år gammelt, ikke længere være i produktion, besidde en vis sjældenhedsværdi, normalt ikke anvendes i overensstemmelse med dets oprindelige formål, være genstand for en specialiseret handel, der finder sted uden for den normale afsætning af lignende brugbare genstande og have en betydelig værdi.
Ud over de 3 oprindelige kriterier, må vi forvente yderligere fokus på kriterierne ”sjældenhed” og at køretøjet skal repræsentere en ”betydelig værdi”. Det forventes ikke at de øvrige kriterier i sig selv vil volde særlige problemer set med den motorhistoriske bevægelses øjne.
Den seneste dom lægger også op til, at myndighederne kan nægte den lempelige afgift uanset alle de øvrige kriterier er opfyldt, hvis myndigheden fastslår, at motorkøretøjerne ikke illustrerer et væsentligt trin i menneskets udvikling eller ikke belyser en periode i denne udvikling.
Formuleringen er gentaget i den nye vejledning. Efter både dommens og vejledningens ordlyd er det myndigheden, der skal føre beviset for, at denne undtagelsesregel kan bruges. I MhS vurderer vi, at det kan blive uhyre vanskeligt for myndigheden (i Danmark SKAT) at løfte denne bevisbyrde.
På mødet med SKAT havde vi en indgående og positiv drøftelse af de problemer, den nye vejledning medfører. Det er naturligvis SKAT, der fastlægger den administrative praksis og træffer afgørelse i enkeltsager. MhS ser det som sin opgave gennem denne dialog at komme med gode synspunkter om, hvordan reglerne kan fortolkes bedst muligt til fordel for den motorhistoriske bevægelse. Derved kan vi påvirke og hjælpe SKAT til en administrativ praksis, som den motorhistoriske bevægelse kan leve med. Dialogen forsætter, og når der foreligger yderligere nyt, vil medlemmerne blive orienteret i et senere nyhedsbrev.
aircooled.cg(@)gmail.com