Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Type 4 motorprojekt

Tags:
No tags yet.

(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Sidste sæson savnede jeg, noget mere trækkraft, i min std 1700 m/36mm weber, den var okay kvik op til 100km/t, men så var det også det. Så nu er det atså blevet tid til en lille opdatering af motoren.

Udgangspunket er en W 1700 blok

Info:
Krumtap 71mm i slag
H-Beam plejlstænger
96mm AA cylindersæt
Web 86b/86c 104LC
SLR løftere
Manton stødstænger
W1700 vippetøj m/"elefantføder"
412s toppe 42/36
40mm dellorto drla
210mm svinghjul (lettet 1,2kg)
009 fordeler m/ignitor
Rustfri 4-2-1 udstødning (Hjemmegjort)
CSP konvertering
intern oliekøler

dsc01175.jpg
dsc01176.jpg

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) micha racing Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hvad med nogen billeder eller info :)))

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ekstra krumtaps udluftning og modifiseret skvulpeplade.
Det kan godt være at det er flueknepperi, men nu vejer stemplerne det samme, inden for en 1/10.

dsc01184.jpg
dsc01182.jpg
dsc01188.jpg
dsc01188.jpg

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Hagen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Karsten

Det ser jo fint ud. Lige et spørgsmål... Den ekstra krumtapsudluftning du har sjevset på din blok, jeg har set flere andre her fra vwnettet gøre det, men er det virkelig nødvendig? Så længe hullet i den anden enden er stor nok, burde det så ikke være nok?
Jeg spørger fordi jeg er i gang med et type 4 projekt som ligner lidt din lidt.

Henrik Hagen

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

"412s toppe 42/36"
Er det 412S toppe der har fået større ventiler i, eller er det 914 2.0L toppe?

mht. skvulpeplade, har du så også klippet sidestykkerne af skvulpepladen således at olien løber hurtigere ned til sugerøret, eller satser du kun på at det ikke skal kunne løbe sidevejs og væk fra sugerøret?

Spændende at se hvad den ender med at spytte ud?!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tigerdyr: Den ekstra krumtapsudluftning skulle gerne gøre det for udluftning i ventildækslerne, men nu må vi se.. (Farmers teori)

Rasser: Det er std 412s toppe 41/34, men de skulle gerne være 42/36 når Farmer er færdig med at "renovere" dem.

Skvulpepladen forbliver indtakt og monteres med de originale røde pakninger, jeg har dog boret lidt ekstra huller, i begge sider, for retur olien. Hvis jeg havde klippet enderne af pladen var der jo ingen grund til at montere den.. eller hvad? Egentlig satser jeg mest på at det ikke skal kunne løbe sidevejs og væk fra sugerøret. Det skal da også nævnes, at der bliver monteret en "ekstra" oliesump. (ca' 250ml rør model)

Så er der et par billeder af udstødningen..
Karsten

dsc00958.jpg
dsc00956.jpg
dsc00973.jpg

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så blev blokken lukket idag :o) et skridt i den rigtige retning..

dsc01191.jpg

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvad er længden på de plejlstænger du bruger?

og er knastakslen speciel bestilt med 104LC, og hvis ja hvorfor?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg skal være den sidste til at kritisere andres beslutninger og hvad gør vi andet end at gætte ?
Med hensyn til at klippe siderne af skvulpepladen, så har jeg snuppet idéen fra Fat Performance´s gamle katalog. De havde lavet en lodret plade, som på din, men klippet siderne væk.
Min teori er at hvis siderne sidder tilbage, så skal olien der returnerer fra stødstangsrørene, løbe hen over pladen og ned i bundkarret. Det forhindrer krumtappens rotation, idét den blæser olien væk fra midten.
Om dine huller gør det samme kan vi kun gætte på.
Det er spændende hvad den "siger"

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvilket kompressionsforhold har du valgt til motoren? ...er lidt nysgerrig i forhold til den lidt specielle knast.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kan ikke se fordelen i at udstødningen går under bundkaret. tænker på varmen og måske ved sænket undervogn. ? men flot ser det ud. ;o)

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Rasser: Længden på plejelstængerne er 5,158" (131mm), Knastakslen er valgt ud fra ønsket om moment i et bredt område og helt fra bunden. Der skulle også gerne være mulighed for at ringe ud ved 7000 omdr/min. Er det ikke også på tide at vi får afprøvet andre knast varianter, end bare "std" 86b?.

Frank: Min tanke var at beholde olien i sumpen, ved svingkørsel. Hvis jeg klippede siderne af skvulpepladen, holder den ikke meget låg på olien. Men hvad der er rigtig og forkert, skal jeg ikke være dommer på..

Warp: 10:1

T2pickup: Frihøjden er ikke noget problem, men da primærrør er 20" og sekundærrør er 9" er det den eneste mulighed, at "køre" under.

Karsten

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kompressionsforholdet bliver 10-1.
Knasten er bestilt således fordi jeg vil have momentet trukket lidt nedad da motoren skal i en buggy. Det totale koncept understøttes af 4-2-1 udstødningen, som Karsten har lavet ud fra hvad jeg har bedt ham om, og hvad der er praktisk muligt. Jeg går efter mere moment end max hk., selvom den nok skal blive pænt kvik. Hvis vi kan hive
190 NM over ca. 1000 omdr. og få den til at trække max effekt omkring 6300 er jeg tilfreds.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Okay tak for svar, det bliver da spændende at få den på rullen og se hvordan den opfører sig.
Jeg har lige simuleret lidt på motoren udfra de specifikationer der er givet her i tråden og simuleringerne ligge forbavsende tæt på den karakteristik Farmer beskriver! (der er selvfølgelig noget usikkerhed eftersom det bare er en simulering og jeg ikke kender de præcise flow-tal osv.)
Kan godt se den trækker en ordenlig spandfuld moment, den skal nok blive sjov i en buggy! :-)
Er lidt spændt på hvor meget tænding den vil have. Det ser ud til at topstykkerne godt kunne blive lidt lune.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ca. 28 grader. Kamrene er små, så temperatur blir ikke noget problem.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Spændende med sådan en forsøgs motor, som jakob siger så bliver det interessant at se hvad den spytter ud.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Men lad os høre hvad simulatoren siger til effekten, hvis du plotter flowtal for en 914 ind:
In Ex
.050 34.0 25.0
.100 89.9 47.5
.150 89.8 86.5
.200 117.1 101.5
.250 133.8 116.3
.300 145.8 125.9
.350 159.4 134.3
.400 171.4 135.7
.450 180.6 136.8
.500 187.6 136.5
.550 196.4 137.1

Og 35 mm venturi.

Så må vi se hvor tæt den er på det jeg forventer :-)
Det er i og for sig ikke decideret en forsøgsmotor. Kombinationen er afprøvet. Der hvor den adskiller sig er LC på knasten og så udstødningen.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Den siger 163hk @ 6300rpm og 198nm @ 5700rpm
Den viser 190nm fra 5000-6000rpm, men laver 170nm allerede omkring 2500rpm.

Det er med 28 grader advancering og 95 oktan og der ligge nock indexet altså lige på vippen til tændingsbanken.

Det skal så siges at der er lavet en del antagelser ang. dimension og længde på både indsugningsmanifold og udstødningsmanifold, karburatorflow, udstødningsflow, forbrændingskammer osv. så usikkerheden hedder måske +/- 15% ...nok nærmere lidt til den negative side efter min vurdering.

De angivene flowtal for 914 topstykket er også lidt på den optimistiske side efter Len Hoffmans udsagn. (jeg har kun brugt flowtallet ved 0.500" løft)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvor "simulerer" du det henne ?

Du må gerne prøve min: Jeg tror den giver 75 HK.

Krumtap 71mm i slag
H-Beam plejlstænger
96mm K&B stempler i opborede std. cyl.
"Std" knast eller rettere Schleicher 270 graders
Std.løftere
Std. stødstænger
412 vippetøj
412s toppe 41/34 med sæderne åbnet det der nu går. 8,6:1
44mm Kadrons med 32mm venturi
210mm svinghjul
412S fordeler m/ignitor
Econo 4:1 udstødning med 2,5" Trush muffler.
Hjemmebygget konvertering med intern oliekøler

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har leget lidt med "Engine Analyzer Pro" fra Performance Trends.

Det tager lige lidt tid at taste alle parametrene ind, men skal nok prøve at se på din motor-combo.
Jeg vil ikke hænge mig så meget i de præcise tal der kommer ud af simuleringen da de ikke bliver mere præcise end de parametre der bliver tastet ind i første omgang. Specielt flowtal på topstykker, indsugning, udstødning har meget stor betydning for resultatet.
Jeg bruger programmet til at se hvad de sker når der ændres på enkelte parametre som f.eks. ventilstørrelser, manifoldlængde, portdiameter, knastprofil osv. Jeg kigger ikke så meget på de præcise tal, men mere hvilke tendenser der opstår når man f.eks. ændre på knastprofil.

Tilføjelse:
Frank: Jeg skal som minimum også bruge lobe seperation og løft på knasten for at kunne simulere noget som helst. ...men det bliver jo nok et større problem på den der knast du har

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Den kommer til at køre på V power.
Mit eget gæt er 145 -150 hk og 200 NM max.
topstykker blir bearbejdede S toppe. De flower typisk det samme som 914. Men tallet er nok nærmere 190 end 200 cfm. det har du ret i.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

@Farmer: Tror du har ret, hvis jeg skruer lidt ned på nogle af de lidt optimistiske parametre skal den sikkert nok lande i nærheden af 150hk ...but only time will tell. :-)

(Har nu justeret flowet i topstykket til 190cfm ved 0.55", og tilføjet de korrekte flowtal for 40mm dellorto. Nu siger simuleringen 149hk @ 5700rpm og 196nm @ 4800rpm)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hm. OK.
Så må vi jo se om vi kan ramme det ;-)
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Mht. forsøgsmotor så var det netop også udstødning og LC på knasten jeg tænkte på.

Bliver spændende.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja, ok Rasser. MEN inden vi forblænder os fuldstændigt på tal og numre, så er det jo vigtigt at motoren "trækker" og gør det over et bredt område. Hvad hjælper det at have nogle superhøje spids tal, hvis ikke motoren arbejder over et fornuftigt område. Jeg går meget efter noget amerikanerne (V8 folket)kalder "APB" Og nej det er IKKE en efterlysning gennem politiet, men derimod Average Power Band. Groft sagt tar man X målepunkter i kurven + max hk/moment, og dividerer med antal målepunkter og får så ABP. Når man tar denne måling kan det være et godt værktøj til at se om man bare har flyttet med effekten, eller om man rent faktisk har fået den til at levere mere. - Bla. derfor kan en motor der yder feks 10 - 15 hk mindre end den næste, faktisk være hurtigere/kvikkere, fordi man kan udnytte effekten bedre.

Men nu må vi hellere lade være med at forurene Karstens tråd mere med tal og diskussioner, omend konstruktive. Det må vi evt gøre andetsteds.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply »

You must log in to post.