Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Startproblem når motor er varm

(permalink) bfp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej, ja så er jeg på banen igen..

Jeg har lidt bøvl med at starte, når motoren er varm.
Starteren kører rundt, og det er så dét..
Jeg har skaffet et nyt batteri, så jeg kan tørne noget længere end før - og efter en del tørnen(et minuts tid) kan jeg med held starte motoren selvom den er varm.

Jeg har prøvet at skifte tændspolen ud med en brugt Bosch jeg havde til at ligge (stand ukendt) - det synes jeg hjalp lidt på de kolde starter. Men start med varm motor driller stadig. Platiner har jeg målt og set efter. De har fint mellemrum og uden "knaster".
Jeg har prøvet lidt forskellige niveauer på gaspedalen.. Det jeg har mest held med er halv gas...

Når jeg starter med kold motor, starter den på rekord-tid.

Er der noget jeg skal måle/prøve inden jeg begynder at købe mig fattig i diverse stumper?

Et tillægs-spørgsmål - min dynamo lader med ca. 12,6V ved hurtig tomgang - er det fint?

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 14 years siden | | | |

du skal have en ny platin....det er sikkert og vist.

Hvad er der på batteriet når motoren er slukket??? det lugter fælt af at den ikke lader ordentligt.

JEg skal nok se at få taget nogle billeder af min jagtvogn

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) bfp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Platiner har jeg som sagt set efter.. Men nu har jeg bestilt ny tændspole og elektronisk tænding. Jeg konverterer fra dynamo til generator her i påsken.
Lige nu er der vist 12,5volt på batteriet med motor slukket.

Er der andre forslag? :-)

- jeg har et benzinfilter siddende tæt ved karburatoren. Der kommer luftbobler i, kan jeg se, og med motoren slukket, bliver det helt tømt. Jeg mener at filteret plejer at være fyldt godt op med benzin, men jeg er blevet lidt i tvivl - nogen der ved om det plejer at løbe tilbage til tanken, gennem benzinpumpen?
(PS. jeg har også bestilt ny benzinpumpe)

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 14 years siden | | | |

jo men igen....en platin er en underlig størrelse og det er klassisk sygdomstegn fra platinen. Prøv at skifte den bare for hyggens skyld, så skal du bare se.

Filtret skal sidde før benzinpumpen, men det er meget normalt at benzinen render bagud når den har været slukket et stykke tid. Benzinen i dit svømmehus er alt mere end rigeligt til at starte bilen og fylde filtret osv igen.

Men du har helt ret- din bil lader ikke, og det kan jo være mange ting. Men nu når du konverterer til generator og elektronisk tænding er det jo underordnet om platinen er færdig og dynamoen flad

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) bfp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der sidder også et filter før benzinpumpen.. Det blev bare først opdaget nogle dage efter jeg havde sat det nye filter på.. Doh! :)
(man er vel lidt ny i VW-verdenen)

Jeg har ikke nogle ordentlige platiner på lager. Kun nogle kina-banditter.. Og dem gider jeg ikke at forsøge med. Så nu må det blive elektronisk tænding :-) Så er platiner ihvertfald udelukket.

Så ja - platiner og dynamo kan være nok så færdige.. De får ingen betydning fremover.

Det er godt at høre at den ikke lader.. Jeg har kæmpet lidt med det her i weekenden nemlig. Og der er jo heller ikke meget krudt i starteren, når batteriet ikke er helt opladet. Så det ene med det andet skaber nok problemer..

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) Blob Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kører du med dobb. karbs, med korte manifolder?

(permalink) bfp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Blob -> Niks, jeg kører helt standard. 1300AB med 1600 cylindre og karb.

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

"blob" undskyld jeg lige blander mig i indlægget . blob nævner noget med korte manifolde har du noget erfaring med dem ,jeg har lige skifte mine stål kadron manifolde ud med nogen korte i aluminium ,synes sku ikke jeg kan få den til at gå helt ligesom før ????

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) brianb Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Har du undertryk i tanken?Prøv at pille benzindækslet af...

-------------------------------------------
Tlf.40619397
badekar 67+68
(permalink) Blob Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Holm2010: Smid mig en mail, så vi ikke spamer denne tråd.

Jakobbloch@gmail.com

(permalink) bfp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så er der bygget generator på, og nu lader vi med 14volt! :) Det er noget der virker. (men hold da op et projekt :) )
Men nu er der godt med strøm på batteriet. Lyset er nu blevet hvidt i stedet for gulligt. Så nu kan jeg dreje starteren rundt i meget længere tid end før. Og nu kan jeg så få svinet startet, men det tager nok 20-30 sekunder før den vil.. :-(
Det hjælper som regel at pumpe som en gal på gaspedalen, så jeg er måske lidt ude i et benzinproblem - og så alligevel ikke - for når motoren har stået hele natten, og er iskold, starter den med det samme første gang om morgenen, med et enkelt pump på pedalen inden start..
Når den så er startet, går den faktisk okay.
Jeg har desværre ikke fået den nye benzinpumpe, tændspole og elektronisk tænding endnu.

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) Bjørn Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej bfp.

Start af varm motor er ofte "bøvlet" - selv med korrekt indstilling af samtlige komponenter. (tænding,karburator(-er)osv.
Du skriver, du "kører standard", hvorfor dine problemer med start af varm motor
- meget tænkeligt - udelukkende skyldes fejlagtig startprocedure !!
Jeg kender - af gode grunde - ikke din vogn og dens opbygning / indretning, men har du forsøgt med den klassiske startprocedure:
"Gaspedalen i bund, tørn motor og slæk - langsomt - pedalen !!!!!
Alt andet lige - skal motoren tænde / starte indenfor max. 5 sekunder.
Dette gælder (typisk), hvis vognen har stået og "kølet af" i ca. 10 - 20 minutter.
Du nævner IKKE i dit indlæg - qua dine startproblemer - hvor længe vognen "har stået" !
UMIDDELBAR (gen-)start af varm motor foretages normalt blot ved at nedtræde gaspedal ca. 10 - 20 % af dennes totale vandring - samtidig med at motoren tørnes.
Jeg gætter på, du IKKE - i denne situation - har startproblemer !
Problemerne med start af "varm motor" skyldes, at benzinen i svømmerhuset - under vognens stilstand - opvarmes og derved bliver "flygtig".
Med mindre speederpedalen nedtrædes under efterfølgende start, får moteren således ikke tilstrækkelig benzin.(for megen luft og for lidt benzin)
Det beskrevne må IKKE forveksles med choker-funktionen, hvor lufttilførslen - stort set - er afbrudt)
Aktiveret choker-funktion i forbindelse med (forsøg på) start af varm motor drukner denne og medfører våde tændrør - mere våde end gennemsnitlige danske somre - og hurtigere end noget menneske kan blinke med øjnene !!!! (keep smiling)
Nu vel, ingen biler / motorer er ens - i lighed med menneskers fingeraftryk !
Ofte er løsningen på "varm-start" et spørgsmål om fingerspids-fornemmelse.
Med ønsket om problemfri start / kørsel ønsker jeg dig en - forhåbentlig - fortsat god påske.

VWenligste hilsener

Bjørn Lotting
4690 Haslev

(permalink) NJGA Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej bfp.
Jeg har været udsat for det samme og prøvede alt.
Tilsidst satte jeg nye tændrør i bilen og så var problemet løst.
SÅ I MED NYE TÆNDRØR.

-------------------------------------------
mvh
Nils-Jørn
njagerbo@email.dk
(permalink) HNC Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du må aldrig pumpe en varm jagtvogn, så drukner den. Som Lotting skriver, så træd pedalen ned og hold den der indtil du hører lidt småprutteri. Jagtvognen er ikke nær så godt kølet som f.eks. Boblen og er derfor mere udsat for svær varmstart.

Hvis du har det originale 181 luftfilter med gummislangen på, så prøv evt. at starte uden slangen og se om det giver nogen forskel. Det er ikke noget jeg har erfaring med, men en tanke der lige slog mig, at den måske kunne give en forskel.

Det med at have et papirfilter på benzinslangen før pumpen (eller efter for den sags skyld) har altid kun voldt mig besvær, og det bør efter min mening IKKE være der. Det filter der sidder indbygget i benzinpumpen er mere end rigeligt. Pil dit filter af og kør uden. Hvis VW havde ment det var nødvendigt, havde de udstyret vognen med et fra fabrikken!

Du skriver ikke noget om karburatorsprit? Det kan du med stor fordel anvende et par måneder endnu, både for at undgå karburator is og samtidig for at fjerne evt. kondensvand fra tank og svømmerhus. Hvis du pt. kører uden, så prøv at stikke den en halv liter sprit, det skader ingen steder - tværtimod.

mvh Henrik, der i sine lidt yngre dage kørte 181 både sommer og vinter ;-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) bfp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Bjørn Lotting -> Jeg har stort set prøvet alle positioner med gaspedalen.. Det er det der undrer mig, at lige lidt hjælper det..
Jeg kan godt se at jeg ikke har fået skrevet tider på.. Det er jo lidt væsentligt.
Har motoren været stoppet i få minutter minutter, starter den let igen.. (her giver jeg vel omkring 15% gas.)
Har motoren været stoppet i 20 minutter til et par timer, STARTER DEN FØRST EFTER 20-30 SEKUNDER. (jeg har både prøvet uden gas, med halv gas, med fuld gas osv osv..)
Har motoren været stoppet i mere end 3 timer(kold) jokker jeg pedalen helt i bund én gang, løfter foden og drejer nøglen - hvorefter motoren springer igang.

NJGA -> Jeg har ikke engang kørt 500km med de nye tændrør jeg har sat i, så det er nok ikke det.. :)

HNC -> Jeg pumper kun lidt fordi der ellers intet sker.. :-S Jeg har prøvet stort set alle positioner med pedalen, men der går altså omkring 20-30 sekunder før der kommer "prutter"..
Jeg kører med det originale luftfilter, men har også prøvet med et åbent trådfilter = ingen forskel.
Jeg kører med karburatorsprit.. Jeg kan godt se logikken i det du siger, med at der ikke behøver at være et filter.. Jeg fjerner det nok også i forbindelse med at den nye benzinpumpe bliver sat på. Således at der kun sidder et lige efter tanken, og altså længe før benzinpumpen.
Jeg har som tidligere nævnt, observeret at der kommer luftbobler i det benzinfilter, og at det ikke bliver fyldt op med benzin.. (heller ikke med motoren igang). Men da andre jo som regel ikke har et filter netop dér, er det jo lidt svært at sammenligne. Jeg mener bare at jeg kan huske at det tidligere har været helt fyldt med benzin, både med motor startet og stoppet.

Glemte helt at skrive TAK for gode bud indtil videre :-)

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) HNC Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du er helt sikker på at chokerspjældet står fuldt åbent når motoren er varm? Det må på ingen måde være lukket og skal bevæge sig frit når du skubber let til det med en finger.

Forøvrigt skal der ikke meget "vådkørsel" til før selv nye tændrør ikke virker ordentligt. Er de blevet våde ifm. at motoren er druknet, så brænd dem godt igennem med en gasflamme, så virker de igen. Når du så engang har fundet årsagen til problemet, så skift til et sæt helt nye.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) bfp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

HNC -> Jeps, chokerspjældet er åbent når motoren er varm, og kan bevæge sig fint.
Jeg har endnu ikke prøvet dit trick med tændrør.. ;-)

Jeg har nu skiftet benzinpumpen og benzinfilter, det hjalp på at der nu ikke kommer flere luftbobler op til karburatoren.
Derudover har jeg skiftet til elektronisk tænding, og nu skal jeg love for at motoren spinder som en mis.. Den gik godt før, men nu er den meget mere stabil i tomgang, acceleration osv.
Men! Det har stadig ikke hjulpet på mit startproblem, for efter en lille prøvetur kunne jeg ikke starte bilen igen:
Starteren kører noget langsomt rundt synes jeg, og man kan ligefrem fornemme hvordan mit nye batteri bliver mishandlet. Her på vwnettet, har jeg læst mig frem til at det kan skyldes starterbøsningen, så det bliver mit næste træk. Håber jeg kan nå at få den inden weekenden.
Hvis det så får starteren til at glide meget lettere, og den stadig ikke vil starte - så bliver det en ny karburator.

Der er en gut der har nævnt for mig at han engang har prøvet en bådmotor, hvor det var ventilerne der var skyld i, at den ikke kunne starte når den er varm.. Men det synes jeg lyder lidt ude i skoven. For så burde motoren vel gå ret skidt, og tikke som bare fanden. Eller hvad ?

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis du føler at starteren drejer trægt ved varmstart og bruger strømmen. Så skal du skifte starterbøsningen i koblingshuset.
Det var der nok mange der burde gøre når man har en bil der er så gammel, som dem vi har.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bfp Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg fik bestilt en ny startbøsning idag, og gik så på værkstedet her i eftermiddags, for at hive starteren af, og fjerne den gamle bøsning.
Men men men.. Da jeg fik baghjulet af, fik jeg øje på problemet. Starteren blev kun holdt med en enkelt bolt!! Så skal det da gå galt. Nå, men ud med starteren, så jeg kunne se bøsningen. Den så umiddelbart fin ud, og jeg fik prøvet med et bor i samme størrelse som starterakslen, og der var kun meget lidt slør i. Jeg ved dog ikke hvor meget der er/må være på en helt ny bøsning, så det prøver jeg selvfølgelig med boret når bøsningen kommer.
Starteren og bøsningen fik lidt smørelse og blev sat på igen. På med batteri og så blev nøglen drejet - og så skal jeg love for at piben har fået en anden lyd.
Starteren havde ikke længere den underlige skingre lyd. Og den kørte noget hurtigere rundt end jeg nogensinde har oplevet.
Så jeg kørte en god lang tur, hvor jeg så endte med at gå i stå hjemme i indkørslen. Så jeg blev lige nødt til at starte igen.. Og så skal jeg kraftedderbroderme love for at det lød som en jet-motor fra en anden verden. Nu var der nemlig kommet strøm på batteriet igen, og starteren sad som den skulle.
Så det var alt i alt en go' dag med Jagtvognen. :-)
Nu kommer det spændende så bare, om den kan starte når den er varm - hver gang! ;)

-------------------------------------------
Mvh Bjørn - Lolland

bfpedersen@gmail.com
(permalink) HNC Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nu du nævner ventilerne... dem har du selvfølgelig justeret som noget at det første, ikke? Ellers er der nemlig ingen grund til at fejlfinde på alle mulige og umulige komponenter. Men det var da godt du fik lokaliseret fejlen på starteren.

Henrik

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk

Reply

You must log in to post.