Nu kommer der nok et dumt spørgsmål: jeg har afmonteret støddæmpere, og når jeg trykker dem i bund, bliver de i bund. De skal vel 'fjedre'?
Baja buggy 68'er.
Nu kommer der nok et dumt spørgsmål: jeg har afmonteret støddæmpere, og når jeg trykker dem i bund, bliver de i bund. De skal vel 'fjedre'?
ja det troede jeg også.. men det skal de ikke.. jeg har selv lige monteret idag og troede den var gal.. men det er noget med at de både virker den ene og den anden vej.
hvafan lester har du fåe begge steder nu?
Tak for svaret, det virker bare lidt ulogisk.
Flere der har oplevet det samme?, der kommer ikke vædske ud, de er helt tørre, så det virker som om de er tætte.
Med mindre det er en gasdæmper skal den ikke "fjedre"
Michael
Hvordan ved man om det er gas?
Så fjedre den :-), hvis der ikke står noget på den, ved jeg ikke om man kan se forskel
Man finder ud af hvad støddæmperen indeholder ved at skære hul i den:O), ej det er gas..
Men når du trykker den sammen, skal der gerne være modstand
Det er der også:-)
Modsat af hvad mange tror, så er det fjedrene der bærer bilen.
Støddæmperne, dæmper "stødene" De forhindrer hjulet i at hoppe som en bold og karrosseriet i at gynge.
Derfor virker de begge veje. Man leder noget hydraulikolie igennem en ventil eller en boring. Trægheden, eller modstanden, opstår jo så ved at olien skal pressen igennem det lille hul.
På Koni, som er justerbare, ændrer man kun på trægheden den ene vej, i træktrinet.
En gasstødæmper strækker sig typisk ud hvis man tager den af bilen. Gassen er der kun fordi den udvider sig med varmen. F.eks. ved hård kørsel på ujævn vej. Gassen står på den ene side af en flydende skillevæg og holder derved olien under tryk, så den ikke skummer ved hård kørsel.
En krængningstabilisator forhinder bilen i at krænge fordi det udvendige hjul i en kurve, trækker det indvendige hjul med op under bilen. Derved sænker bilen sig så at sige i den side der ellers ville hæve sig i svinget. Den gør også noget med vægtforskydning i bilens længderetning, som jeg ikke helt har forstået. Det er derfor en bil bliver mere ustabil ved ligeudkørsel hvis man eftermonterer en krængningsstabilisator bagi uden at gøre noget foran.
You must log in to post.