Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Dækstørrelse til Karmann Ghia `72

(permalink) Rubow Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvilken dækstørrelse er der originalt på min Karmann Ghia Cab fra '72 ?

Og vil I anbefale den originale dækstørrelse eller en anden ?

Venligst

Rubow

(permalink) Steven Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej

Original dækstørrelse er 165-15.

Hilsen Steven.

(permalink) Airhead Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Her er lidt omkring emnet fra http://www.germanlook.net :

Since the stock Beetle tyre was 155/80 R15, then the overall diameter of the tyre has to be preserved as closely as possible, or the speedo will give you a false speed reading, which could get you in trouble with the law. The numbers on the tyre, 155/80 R15 for example, describe three variables in tyre sizing. The "155" refers to the width of the tread, in millimetres, the "80" refers to the height of the sidewall, as a percentage of the width of the tread, and the "R15" refers to the width of the rim the tyre is fitted to.

The stock 155/80R15 tyre has an overall diameter of 629mm and this is what VW calibrated their speedometers and gearbox gearing to use. While any increase in width of the tyre will require a decrease in sidewall height, an exact match is impossible, so we'll have to match it as closely as possible, so as not to alter the speedometer reading or the gear ratios.

A 185/65 R15 tyre has a diameter of 621mm, meaning the speedometer will read slightly fast for the actual speed of the car, and the engine will have to work a little harder to achieve the same speed as before. (this will adversely affect fuel economy) A 195/65R15 tyre has a diameter of 634mm which will have the speedometer reading slightly slow for the speed of the car, but will make the car slightly faster for the same amount of work the engine has to do.

While this sounds like a good idea, and you might be encouraged to fit tractor tyres to the rear of your Beetle, going too far with the height of the tyre will result in the engine straining to keep you at the same speed, and it will eventually overheat, and potentially cause serious engine damage. Still, in the case of the 195/65R15, it's only 5mm, so shouldn't cause too much strain on the old engine, and will give you plenty more contact with the road.

-------------------------------------------
Cal Look Or Bust!
(permalink) Rubow Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kære eksperter.

Vil I anbefale original dækstørrelse, altså 165-15 eller den mulighed som er nævnt ovenfor, altså 195/65R15 ?

Kom endelig med gode råd, førend jeg bestiller nye dæk.

(permalink) Henriksen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det afhænger jo - et langt stykke hen af vejen - af hvilken fælgstørrelse du kører med..?

(permalink) ThaRock Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Og ikke mindst hvilket look du gerne vil have på din bil - mange kører med små fordæk og større bagdæk f.eks 135/70/15 foran og 165/80/15 eller 195/65/15 bag - men hvis du går efter original stilen med lige store dæk for og bag er det selvfølgelig det du skal vælge.

Som Henriksen skriver, hvilke fælge og hvad størrelse? skal du køre med original fælge og med eller uden kapsler, outlaw/hotrod look? eller f.eks fuchs, radar, sprintstars osv.

Med hensyn til dæk, skal du køre med hvide dæksider? det giver i sig selv mange begrænsninger i forhold til størrelse da de 'kun' findes i bestemte størrelser - der er også muligheden med løse hvide dæksider og så er muligheden pludselig større igen....

Har du tænkt dig at skamsænke bilen? eller skal du køre standardhøjde? igen spiller det ind på dit valg af dæk, fælge, ET mål osv.

Skal du køre med Prosche boltmønster, skal du montere adaptorer, der er mange ting du er nødt til at oplyse hvis du vil have det rette setup på din bil...

Ellers gi mig et ring, jeg tror vi kender hinanden fra BV, jeg er Fredensborg fra LKVGESK/BV

Mvh. Ricco

(permalink) Rubow Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Egentlig skal vognen være rimelig original, men den har dog nogle 15" alufælge.

Hvide dæksider ville være fedt, men har kun fundet steder, hvor disse koster en formue. Har I kendskab til, hvor disse kan købes til en fair pris ?

Bilen skal køre med standart højde, ingen sænkning eller skamsækning her.

Og Ricco, yes vi kender hinanden fra øen i Østersøen.

(permalink) ThaRock Member
Skrev for 14 years siden | | | |

http://www.jfc-trading.dk/

Men ægte White walls koster!

Billigere alternativ er løse hvide dæksider, dem er der delte meninger omkring at køre med, nogen mener de 'gnaver' i dækkene, jeg har dog kørt 2 år med løse hvide dæksider på min tidligere vw, vel og mærke som daily driver, uden nogen problemer.

(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvide dæksider ville være fedt, men har kun fundet steder, hvor disse koster en formue. Har I kendskab til, hvor disse kan købes til en fair pris ?

------------------------------

Dæk med hvide sider koster ikke gratis. Det er pisse dyrt, i forhold til almindelige standarddæk.
Har lidt forskelligt her : http://www.vw-boble.dk/c/--daek#96

Jan

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK

Reply

You must log in to post.