Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Købes: softstarter som kan tåle fra 15kW og op

Tags:
No tags yet.

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Til mit kompressorprojekt mangler jeg en stoftstarter, så jeg ikke river sikringerne ud af tavlen når den starter op.

Er der med andre ord, er der en elektrikker eller indsutriteknikker der har noget brugt liggende til rimelige penge?

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) TB Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det lyder spændende det her. Hvor stor en motor har du i sinde at sætte til, er det 15kW ?
Hvilken elektrisk installation sætter du den op på? Hvilke sikringer har du? (Model og størrelse)...

(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Søren har du en kompressor der skulle bruge 37,5A ?????
Allan

-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej den bruger 15A hvis jeg ikke husker helt galt.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) bjelke Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej så er det ikke nødvendig med softstarter, den kan sagtens starte på en almindelig 16A kraft udtag.
Men hvis du husker forkert har jeg muligvis en softstarter til 15kW, til at ligge på lager nede på mit arbejde

(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nå ok hvorfor så softstarter?? men hvis bjelke har er der jo ingen problem.
Allan

-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ok.

Min tvivl går på det udslag der kommer ved start, som så vidt jeg forstår vil overstige de 15A. Naturligvis udlufter cylinderne ved stop så motoren ikke skal starte op mod trykket i cylinderen, hvilket jo burde hjælpe på det.

Så vidt jeg forstår kan en 16A installation tåle et udsving en kortere periode.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) bjelke Member
Skrev for 14 years siden | | | |

alle sikringer kan klare en del start strøm, men nogle billige automatsikringer slår lidt hurtiger fra end andre, hvis dette er et problem, kan de nemt (og billigere end en softstarter) udskiftes til en model der bedre kan håndtere startstrøm
En anden løsning kan være at hæve sikringerne til 20A, dette er lovligt, hvis instalationen er lavet med 5x2,5 kabler(de er godkendt til 21A)Husk at kraftstikket også skal være godkendt til min. 20A, hvis denne løsning vælges

(permalink) Kilgod Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hej Søren

Hvor i verden høre du til, jeg vil godt komme og måle og hjælpe dig,

MVH Søren

-------------------------------------------
Hillerød
Kilgod sikring igennem 8 år
40550750
(permalink) Jan M181 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

bjelke ja hvis kablerne ligger under normale varmeafledningsforhold.
men alle de hjemme fuskere og så tager man lige et stik ud fra kraften og hvor ender vi så.....
Lige som den installation jeg så den anden dag. CEE vægstik 63A og med en forlænger med en hun ned til 32A og en forlænger med en hun ned til 16A og med en forlænger med en hun ned til et alm 230V stik. På det sidste 230V stik var der altså 63A. I dette tilfælde gik der "kun" ild i en container.
Der er nogen som gør livet farligt - - - også for andre end dem selv.

Husk ved montering af softstarter/frekvensformer at skifte dit relæ til et AC/DC relæ, og kun for denne del af elinstallationen. Det normale HFI/HPFI relæ er ikke lavet til softstarter/frekvensformer.

Nok el for idag, jeg har weekend. Hygge vi ses i solen.

-------------------------------------------
I´m drivning a legend
M181 1975
(permalink) TB Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er korrekt at 5G2,5 er godkendt til (opgivet ved 30 grader), 21A ved normale forhold, 25A ved særligt gode forhold. Her er der altså tale om hvordan kablet er oplagt. I værste tilfælde kan kablet kun bære 17,5A ved 30 grader. Temperaturen skal måles det varmeste sted på ruten (inklusiv tavlen).

Som det også nævnes så skal du skifte dit HPFI relæ til et type B , hvis du vælger en frekvensomformer, eller andet udstyr der kan give en jævnspænding.
Hvad angår sikringer. Hvis du benytter automatsikringer kan du vælge en type D, hvilket betyder at den er egnet til belastninger der har store indkoblingsstrømme. De kan holde en strøm på 10-14x mærkeværdien i op til 6-10 sekunder.

Har du en mærkeplade for din motor på kompressoren? Hvis man regner en fuldlaststrøm med en cos fi på 0,8 , kommer jeg frem til en fuldlaststrøm på 27A. Det vil give en fuldlaststrøm på ca. 162A. Sætter du en 32A automatsikring til det, vil du kunne holde en startstrøm i omtrent 10sekunder. Men så kommer det der til at du min. skal have et 6mm2 kabel for at det bliver lovligt.

Det er et større puslespil at få til at gå op nogle gange. Det kan også være at du påtænker at få et motorværn på til overbelastningsbeskyttelse af motoren?

(permalink) TB Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Undskyld. Det er selvfølgelig ikke rigtigt hvad angår de 27A i fuldlaststrøm. Du har opgivet 15kW, hvilket jeg formoder er P2 , altså akseleffekten på motoren. Med motorens virkningsgrad, så bliver P1 (el-effekten) noget større.

(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 14 years siden | | | |

OK; en gang stærkstrømsnørderi...
Søren, bare sæt pisset til, og se hvad der sker.
Springer sikringen når du starter, kan du sætte træge sikringer i, eller vi kan finde en stjernetrekantstarter til dig.

Jeg går ud fra at der er indbygget pressostat og motorværn på kompressoren?

-Og ja, jeg er elektriker, og jeg er imod at komplicere forholdsvis enkle problemstillinger.

-------------------------------------------
(permalink) duck Member
Skrev for 14 years siden | | | |

du er også fuld rune :-)

-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) TB Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg er ikke enig med fast old vw. Man kan ikke "bare" sætte en anden sikring i, hvis kablerne ikke kan bære den strøm som maskineriet skal bruges.

En simpel regel skal overholdes:

I-Bel < I sikring < I kabel

Det er trods alt noget møgværk hvis huset brænder ned fordi man har lavet noget klamphug!

En anden ting. En stjerne-trekant giver stadig væk et stort strømstød når den skifter, men det er selvfølgelig reduceret ifht. direkte start, hvilket jeg ikke engang mener er tilladt for en 15kW motor.


Reply

You must log in to post.