her er en reportage der fra.
Morten Nørgaard 22-06-2010 11:25:45
NDCD Biltema Cup 2. afdeling
Lørdag d. 19 juni blev 2. afdeling kørt på Thisted lufthavn. NDCD´s fantastiske officials var, som altid velforberedte og ikke engang regn kan stoppe dem. Dagen startede med syn af bilerne. Nye regler for i år gør at man ikke må kører med almindelig kølervæske, så det blev tjekket på alle biler. Mens bilerne blev synet, skete det værste der kan ske for et dragraceløb……regn! Men det var heldigvis kun en byge. Da banen var tør nok til at køre på, fik de første motorcykler lov at køre.
Bilerne kørte 5. kvalifikations runder i klasserne Bracket, Real Street, True Street og Pro Street, dog afbrudt af endnu et par regnbyger.
Henning Meerson havde, i sin røde Camaro, bedste reaktionstid i kvalifikationen til Bracket: 0,596 sek. Og var derfor kval. 1.
Finalen stod mellem Kim Hesel i 1966 Ford Mustang med 289 motor og Karsten Pedersen i 1970 Plymouth Cuda med 426 HEMI motor. Karsten tog starten med en Reaktionstid på 0.327 sek. og Kim som sidste sæson var suveræn i klassen først vågnede 0,545 sek. efter den grønne lampe lyste. Karsten havde sat sin Dial in til 14.74 sek. og kørte 15.817 sek. Kim havde sat sin tid til 13.65 sek. og kender åbenbart sin bil bedre, for han kørte på 13.74 og vandt dermed Bracket. Det skal lige nævnes at Karsten kørte bracket for første gang, i en bil med manuelt gear og kom meget længere end hans illoyale mekaniker havde troet.
I Real Street, var Jens Bagger hurtigste mand, i sin blå/grønne og hvide Chevrolet fra 1955. Tiden var 12,309 sek. og 177 km/t. Svend Due havde hurtigste tid i klassen men overskred index og røg derfor automatisk ned som sidste mand. Det lyder måske lidt mærkeligt, at man kan kører for hurtigt til et racerløb, men for at få så jævnbyrdige løb som muligt, kører NDCD med breakout i de forskellige klasser. Det vil i Real Street sige at hvis du kører hurtigere end 12,00 sek. på 402,33 meter, så skal du enten skifte klasse eller kører langsommere næste gang du kører.
Jens Bagger kørte hele vejen til finalen hvor han mødte Allan Opstrup i den lynhurtige grønne VW bobbel. Jens tog starten med en reaktions tid (RT) på 0,604 sek. Allan havde (RT) på 0.818 sek. Den store Chevrolet og den lille Bobbel fulgtes hele vejen til mål hvor Jens på grund af sin lidt bedre reaktionstid vinder med tiden 12.211/179.16 mod Allans 12,068/179.88 så en yderst jævnbyrdig finale med to meget forskellige biler.
I True Street var Kent Pedersen, som sædvanlig fristes man næsten til at skrive, kval.1. med 10,402 sek. og 219.59 km/t . Finalen stod mellem Kent Pedersen i 1969 Chevrolet Camaro og Per Justesen i 1955 Chevrolet Bel Air. Begge kørere var så opsatte på at vinde at de kørte før starteren vi trykket på startknappen, så derfor var der ingen vinder i True Street. Begge kørere var dog enige om at den finale kunne de kører til næste løb. Der er lidt tvivl om lyset virkede som det skulle og vi lader tvivlen komme dem til gode.
I Pro Street er der desværre ikke så mange deltagere. Derfor var det ekstra ærgerligt at René Jespersens fine Pontiac Firebird kun nåede op til startlinien inden teamet opdagede en motorfejl. Det var godt at de opdagede den inden banen og motoren blev ødelagt. Dennis Steen var kval.1. i sin 1970 Chevrolet Camaro med 10,609/197,19 kval.2. var Arno Zijtsel i sin 1966 Chevrolet Chevelle med 11,067/202,95 og John Elnef ,som i år er rykket en klasse op med sin nye VW Bobbel med 2,9 liters motor, endte som kval.3. med 11,216/197,16. Finalen i Pro Street stod mellem Dennis Steens Camaro og Arno Zijtsels Chevelle. Dennes Steen fik virkeligt fyret op under Camaroen og vandt i tiden 10.080/199,32 mod Arnos 10,874/200,89.
På trods af de mange regnbyger blev det et rigtigt godt løb. De hårdt arbejdende officials skal have en kæmpe tak for det store arbejde de yder for at få det hele til at fungerer. Uden dem var der slet ingen løb