Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spørgsmål omkring IDA'er?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hummel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Endelig kom der liv i den gamle folkevogn, det har drillet lidt de sidste par dage, men nu kører den sku!! :-)

Mine nye IDA karb's er dog slet ikke nær justeret ordentligt. :/

Spørgsmål:

Hvad er grundjusteringen af luftskruen??

Hvad ville i mene var en passende størrelse Venturier? Motoren er en type 4 2413cc, 48 IDA'er, Web 86C, 48X40 ventiler, A-1 sidewinder udstødning.

Min mål var at kunne køre til esbjerg til test og stumpedag i den på lørdag, dog er det eneste jeg har på lige pt. bare stacks... Hvor følsom er sådan en for støv og div.?? Kan det hjælpe og køre med en nylonstrømpe henover???

HD stål stødstænger i type 4, kan de stadig justeres til Zero lash??

Det var lige lidt fra mig af, håber at hører fra alle jer eksperter der nok har været sammen sted som mig før :-)

Mvh Tommy Hummel

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

1½-2 omg. ud, men ellers der hvor den kører bedst. Skal de langt ind er tomgangsdysen for stor. Skal de 3-4 omgange ud er dysen for lille. Men så viser den også tegn på det ved dellast.
37mm.
Nej, den forsvinder første gang den "nyser"
Ja

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej Frank, gevindet på blandeskruen på IDA er meget grovt, så normalvis skal de kun 3/4-1 omgang ud. Og de er sindsygt svære at justere helt perfekt, netop pga. det grove gevind. Selv det mindste lille drej på skruen kan gøre underværker.... eller ødelægge en perfekt justering :-(

Er der kun 2 progressionshuller?
Hvor stor er din tomgangsdyse?
Hvor stor er din dyseholder til tomgangsdysen (tomgangsluftdysen)?

2413ccm, 48mm ventil og 86c knast, det kræver da en rimelig stor venturi - måske 40-42mm? uanset, så bliver det et gæt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hummel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Mine er skruet 4 omgange ud :/ Det var de alle da jeg fik dem... Og ja har hørt de skulle være svære at justere men vel ikke umulige :-)

Der er 3 progressions huller hvis det er dem der sidder nede ved siden af spjældet.

Dyse størrelser ved jeg ikke noget om lige nu, men finder jeg ud af senere, regner med at få den justeret i esbjerg i morgen..

Kører med nylonstrømoper henover nu, og det fungere fint indtil videre...

37-42 det var noget af et spring imellem... Der skal da bare en 42mm i så den kan få noget luft igennem :) Siger en Der ikke ved hvad han snakker om..

Tommy

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Fedt du nåede det Tommy.., vent lige med at få den rullet til omkring ved 10 tiden :O) he he

Og tak for lån af værktøj forleden.

mvh
Henrik (og Spring)

(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

4 hele omgange? Så er skruen da ved at falde helt ud? Med 3 huller skal den lidt længere ud for at få nok benzin (i forhold til en med kun de 2 org. Huller). Prøv at skrue 1-1/4 omgang ud, og juster den så forsigtigt ind ad indtil den lyder, lugter og føles rigtig. Men check nu lige dyser inden du går igang, de kommer med en helt elendig opsætning fra fabrikken. Typisk kommer de med 70, og du skal nok ned i ca. 60 tomgangs dyse str.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hummel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja jeg fik den endelig til at køre, det viste sig at være to skruer der var faldet ud af den ene karburator! dette er nu løst.

Som set i andet indlæg fik jeg den på rullefelt og den ydede 178,8 HK.

Mit mål var egentlig 200+, og Torben mente også der kunne hentes noget mere ved justering...

Men for S.... hvor er de IDA'er svære at justere.. Specielt når man ikke har noget at prøve med..

Floatlevel? Nogen der ved hvordan den skal være?? Og hvordan den måles??

Emulisionstube? køre med F7, syntes jeg læste på nettet F11 var bedre til en der snoede med høje RPM, meninger??

Den går rigtig godt når den for fuld hane, men dellast, konstante omdrejninger, og trækkraft midt i feltet 3000-3500 RPM er ikke for godt, den går ligesom da knallerterne dengang (4-taktede) fik for meget...

Tommy

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Dyser:

Tomgang 55 gået ned fra 60.
Hoved: 175
Luft. 190

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hvilken venturi str?
tomgang 55 er nok for lille hvis du std. kører med 120 tomgangsluftdyse. Du ender nok ud omkring 60-65. Hvis tomgangsluftdysen skal ændres så skal hullet loddes til og nyt bores.
Jeg har selv brugt sindsygt mange timer på bare at få mine nogenlunde kørbare, men tilfreds det bliver jeg aldrig!

Det vigtigste for at den bliver kørbar er Synkronisering, tomgangsdyser, str. af tomgangsluftdyser, placering af progressionshullerne (og antal og størrelse af dem) samt svømmehøjde. Du har i forvejen 3 progressionshuller, og det er en fordel på en så stor motor som din.
Men check nu lige at det ikke bare er en tomgangsdyse der er stoppet til ;-)

Prøv evt. med F2 eller F11 emulsionsrør, men først når alt det ovennævnte spiller 100%

Det første du skal gøre er at få justeret blandeskruerne rigtigt, ellers er det hele spildt arbejde.

Svømmehøjde std. indstilling: 24,2mm når svømmeren holdes 5,5mm over karburatorsamling (se billeder), men ellers fjern hoveddysen og kig ned og noter dig hvad højde væskestanden er i forhold til afrivningskanalen. Den SKAL være under, og typisk 2-4mm. Præcist hvor finder du kun ud af ved test´n tune.

Hvis problemet med den hakker og pruster kun er ved 3500-4000 som du snakker om, så er det nok dysning, svømmehøjde og emulsionsrør du skal kigge nærmere på.

Jeg prøver lige at smide det info og diagrammer osv. ind som jeg har samlet sammen.

48_ida_float.gif
ccf01042010_00004 skrivebordets oplsning.jpg
ccf01042010_00000 skrivebordets oplsning.jpg
ccf01042010_00001 skrivebordets oplsning.jpg
ccf01042010_00002 skrivebordets oplsning.jpg
ccf01042010_00003 skrivebordets oplsning.jpg
ccf01042010_00005 skrivebordets oplsning.jpg
ccf01042010_00006 skrivebordets oplsning.jpg
ccf01042010_00007 skrivebordets oplsning.jpg
low speed circuit.jpg
48_ida_float.jpg
48-ida_parts_breakdown.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

178 er da ikke dårligt på en gade-2,4. Hvilket omdr.tal er det ved ?
Tyskerne regnede altid med 160HK på en 2,4. Såh det er ikke dårligt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hummel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Tak Rasser :) Så skal jeg bare igang :D Venturier er 40mm...

Frank Mener det var omkring 6200 Den toppede..

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) Hummel Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Og blandeskruerne justeres hvordan??

-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com

Reply

You must log in to post.