Hej jeg vil høre om der er nogle af jer der har tips til lidt billig tuning af min t1 1300.
Buggy og bus ejer :-)
Hej jeg vil høre om der er nogle af jer der har tips til lidt billig tuning af min t1 1300.
1) 1600 cyl sæt og tilhørende topstykker-evt kan de gamle bores op.
2) Bedre udstødning (tarmslyng)
3) så er det ikke billigt længere
:-)
et 1600 cylinder kit og et par deloto kaburatorer.
http://www.kitogbuggyservice.dk/
tak for hjælpen.. Jeg må prøve at se om jeg kan finde lidt stumper... Kim
Jeg har et par 1600 dp toppe i fornuftig stand, hvis du er interesseret gennemgår jeg dem lige, så standen kan blive helt afklaret.
Hvilken 1300 er det det drejer sig om?
TeddyC
Jeg har et sæt 1600 cylender med smedet stempler på lager hvis det kunne friste :-)
mvh. Tom
Hej Tom.. Det lyder godt, er det nyt eller? hvad regner du med at du skal ha for det..
Hej TeddyC.. jeg er ny i bobbel verdenen, og er ikke mekker, det er min kammerat der skal hjælpe mig med den, ved ikke helt hvilken 1300 det er? hvor finder jeg mere info ang motor type? Kim
Kom med motornummeret - det står lige under generatorfoden.
/John
der er et nr der hedder, F 1207909. Hilsen Kim
Så er det en enkeltportet 1300, hvis du skifter til dob. port 1600 skal du have nogle støttebolte i den rigtige længde, topstykker, cylenderskjolde, 1600 cylendre, manifold, og karburator med tilhørende tænding.
Hvis du beholder den som enkeltportet skal der fræses topstykker(renoveres), og karburator dyses om. Det der skal købes udover er et 1600 cylendre sæt.
Som du nok kan regne ud er det billigst at lave en enkeltportet 1600, men det hele afhænger jo af standen på grundmotoren, hvis den er slidt op er der ikke megetfidus i at nøjes med at lave den om til 1600.
TeddyC
Har du eller kender du en der har toppe til at ligge, hvis nu jeg vælger at arbejde vidre med 2 forslag? Måske tarmslyng også? Kim
Motoren kører rigtig godt, virker ikke til at være total slidt.
Jeg har ikke nogle enkeltportede toppe udover dem jeg selv skal bruge ;-)
Jeg ved ikke hvor du er fra, men kontakt Spring(Århus) her på siden han kan lave maskin arbejdet. http://www.gbotaircooledperformance.dk
Men ellers lav et købs indlæg.
Om tarmslyng gør noget videre er jeg i tvivl om, men det skader nok ikke.
TeddyC
Hvis du har en motor der kører godt, uden at virke opslidt, skal du bruge det du har.
Skil den ad, pas på dine blikdele, hvis skruerne er rustne, så løsn dem med ilt og gas, ellers ødelægger du dem.
Når du kommer ind til blokken, så stop op og spænd de 6 store møtrikker op til 4kgm. Hvis motoren stadig kan dreje rundt så løsner du lidt og spænder op til 3,5kgm. Hvis motoren ikke kan dreje rundt skal du kasserer den.
Hvis den er god skifter du svinghjulspakdåse, pakninger ved oliekøler og evt. benzinpumpe osv.
Når du skal skille en VW-motor ad, så start med at løsne svinghjulet medens motoren stadig er komplet. Det er spændt med 30kgm og så er det rart at have noget modhold.
Når blikket er væk så vask motoren inden du skiller den ad.
Lad være med at skille blokken ad for at skifte lejer. De fejler ikke noget, lad det være.
Køb cylindersættet og et originalt pakningssæt, de billige dur ikke, og et sæt nye stødstangsrør.
Få dine topper boret til 1600 cyl.
Det er en ombygning man tit lavede for år tilbage. Hvis ellers blokken og topperne er friske så kommer den til at køre kanon.
Hvis du vil lave et super hurtigt tjek af om motoren er slidt op uden at skille noget ad så gør følgende.
Ånb motorklappen, ryk frem og tilbage i remhjulet på krumtappen. Hvis remhjulet kan rykkes mere end ca. 0,1mm aksialt er motoren højst sandsynligt slidt op og det kan ikke betale sig at tune på den.
Selvom der er for meget aksialtspillerum kan motoren stadig køre mange kilometer som standard, men tuning er et no go!
når jeg hiver og trykker på remhjulet, giver den sig en lille smule men det er ikke meget, men alligevel mere end 0,01 mm, men det er jo lige så lidt som igenting :-)
You must log in to post.