Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Avancering og fordeler type.

Tags:

(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har en erstatnings H30/31 brosal/solex karburator, og har søgt på nettet ang. hvilken fordeler der virker med den.

Der var dommen at det skal være med vakum alene, og ikke en svda, selvom den erstatter både enkeport og dobbelt port 1300 karbs???

Har så haft gang i motoren og den avancere ikke nok, den stopper ved ca 15-20 grader. Har så været ved at sammenligne en bus karb som køre med svda, og systemet ligner mere det end det på en 1300 karb.

Spørgsmålet er så, er det ikke sådan at avanceringen skal lande på 28 uanset fordelertype?? Det der er forskellen er så kurven og funktionen eller tager jeg helt fejl?

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du skal stikke et stykke tråd ind i studsen til vakuumudtaget på karb.
Hvis tråden så kan gå ind i venturien, altså du kan se den stikker ind når du kigger ovenfra uden luftfilter på, så skal den køre med rent vakuumavancering.
Kan du ikke se tråden, så skal du køre med vakuum/mekanisk.
Hvis du kører rent vakuum tror jeg ikke du kan nå at se den avancere helt. Så skal du jo holde fuld gas.
Men ja du skal op på 30+ grader totalt. Det er jo medregnet de 7,5 grader i fortænding.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Takker frank, jeg har været ved at reseache lidt mere, en vacuum fordeler skal bruge 80 mm hg. sug for at avacere fuldt. Til sammneligning skal den lille på en svda have ca. 200 mm hg. ifølge en artikkel jeg fandt på nettet. Ville dog gerne finde bosch eller VW's angivelse, er der nogen der ved noget.

Jeg har så målt på erstatnings karben. og den kan suge ca. 180 mm hg. og jeg er kommet i tvivl om at slangen sluttede helt tæt.

Desuden har jeg tjekket hvor suget bliver taget på den org. pict 30/2 som bruger en ren vacuum fordeler. Det bliver taget øverst i venturien lige under den bruser formede dyse(ikke acc. pumpen). Hvorimod det bliver taget lige i kanten af spjældet på erstatnings karben. hvilket er lige som på en karb. der bruger en svda.

Så helder til at bruge den svda jeg har, og så kan jeg vel teste om den avancere nok med vacuumet ved at måle avanceringen med vacuum og uden, uden burde der jo så mangle ca. 8 grader avancering?

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Regn med at ved fuld gas er det den mekaniske avancering der virker.

En 1302 fordelers dåse giver 8-12 grader begyndende ved 110-160 mm hg og slutter ved 210-240
Fra 1972 er den lidt "livligere" og begynder ved 50-110 og slutter ved 180-210 mm hg.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Teddy.
Du er på rette spor. Erstatnings karburatorerne skal køre med "SVDA" fordeler, eller bare en fordeler fra en 1303 13/1600 eller en 1600 bus med dobbeltportede toppe.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Der vil jeg da så foretrække den fra personbilen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis du mangler har jeg en fordeler fra en 1600 busmotor med dual port toppe, der lige er blevet slagtet.
http://vwnettet.dk/topic/164337
Ron...

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er en fordeler fra en bus med dobbelt port jeg allerede har, men den har fået en ny dåse som er til en personbil, og det er vel dåsen der udgør den største forskel på en bus og en personvognsfordeler.

Det er denne: http://shop.hoffmann-speedster.com/catalog/product_info.php/cPath/2024_2170_2190/products_id/3969

Så det er jo bare at få byttet vacuum fordeleren ud med svdaen og måle på det, og så se hvordan det køre.

Ang. avanceringen er det så rigtigt forstået at vacummet er det der starter avanceringen, og det mekaniske så tager over. Så det bliver fortænding + vacuum + mekanisk = total avancering ?

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja ved dellast. Ved fuld gas aftager virkningen jo af vakuuumdelen.
Jeg mener også den mekaniske avancering har en længere kurve på en personbilsmotor.

Prøv at give mig numrene på den fordeler. Både VW og Bosch numrene.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det forstår jeg ikke helt, vakuumet i karburatoren falder vel ikke på noget tidspunkt, det jeg tænker er at den avancering vakuumdelen giver altid vil være til stede men det mekaniske kommer oveni for at avancere nok ved høje omdrejninger?

Jeg er på arbejde så numrene kommer senere i dag, mener dog vw nummeret er: 211-905-205I, men det er langt fra sikkert med min maler hjerne ;-)

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jo det er jo netop derfor man både bruger vakuum og mekanik. Vakuummet er kraftigst nede ved gasspjældet når man kører forsigtigt, lille åbning ved spjældet. Og der har motoren brug for hjælp til at trække fra lave omdr. lav fyldning af cyl. Der er langt mellem benzinmolekylerne. Så hvis man skal have "noget ud af det" så hjælper det at tænde gnisten noget tidligere så forbrændingen kan nå at være færdig 15 grader efter top. Det er teoredisk tidspunkt vi lærte som mekanikere. Det kan være 13 grader eller 16 grader. Det vil vise sig i rullefeltet. Det er ikke vigtigt, men det er det der sker.
Efterhånden som gasspjældet åbnes bliver spalten ud for boringen til vakuumudtaget større og vakuummet bliver mindre eller forsvinder helt.
Men så forventer man at motoren er kommet op i omdr. og centrifugalmekanismen kan tage over.
Det er meget muligt at man ud af vejen, med lav belastning, lille spjældåbning og 3000 omdr. kommer til at køre med f.eks. 40-45 graders fortænding, fordi begge systemer virker sammen. Men der kan motoren "tåle" det uden at tændingsbanke. Hvis man så giver fuld gas op af en bakke, ville motoren tændingsbanke HVIS IKKE vakuummet "forsvandt" og derved stillede motoren 10-15 grader "ned" i tændingen.
Jeg kan se at de bøger jeg har kun bruger Boschnumre.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ok. det giver jo en del mere mening, end min egen logik.

Det er godt det samme med VW nummeret da det jeg kunne huske er helt i skoven.

VW nr: 043 905 205L
Bosch: 0 231 168 015

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvad så frank har du fået slået nummeret op?

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nej jeg havde faktisk glemt det igen. Min bog er for gammel. Men jeg har en nyere udgave et sted. Din fordeler er til en sen type2. 75-79 Og jeg tror den har en kortere kurve end en til en personbil.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det ok. En kort kurve er det dårligt? eller kan man just sig ud af det?

Det skal lige siges at det er til en budget enkeltportet 1600, jeg har været ved at samle af de bedste dele jeg havde.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja det tror jeg er er dårligt.
Du skal finde en fordeler til en personbil. Jeg kan ikke finde din fordeler, men når den hedder 043- er det sådan en jeg tænker på.
De sene type2 1600 var nogen underlige nogen med små ventiler, underlige tændingsindstillinger og andre tiltag for et begrænse udslippet af HC (uforbrændt benzin) når man slap speederen.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Bosch: 0 231 168 015 - er en 1600 bus fordeler fra 10/75>02/79 ifølge Bosch katalog.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det forstår jeg ikke helt frank? er 043 = personbil?

Det er nemlig det der er underligt, alle de fordelere der er nævnt på oldvolks der starter med 043 er til personbiler.

Bilen den er taget fra er en type2 fra 79, men motoren er en AS hvor topstykkerne var mærket med mexico, kan ikke huske hvad der stod på blokken, så det kan vel være en ombytter?

Den der kommer tættest på er denne. http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm#A1974MFD

Som kan erstattes med denne, som er den der passer til den karburator jeg har: http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm#A1974MFD

Desuden er der ikke 1600 busser på listen der har 7,5 fortænding, det er kun personbilerne der har det, og tændingsmærket på min er 7,5, men det kan self være forkert.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

043 er sen type2. 76-79
Og ja det understøtter jo netop hvad jeg siger om forvirringen med hensyn til indstillinger.
Nogen data er jo tit fra andre lande. Hvor vi er nødt til at forholde os til, som du selv siger, 7,5 grad før top.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg prøver den jeg har, og ser så om jeg kan støve en personbils fordeler op, så jeg kan sammenligne.

Skal lige have samlet resten af bilen så jeg kan prøve rullende.

Tak for input.

TeddyC

-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du bruger bare en fra en 1302-03 1300cc. De må da ligge overalt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.