Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvordan skal rusten i bærende dele retningslinier og regler?

(permalink) Peter Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej allesammen, er der nogle der kender reglerne for hvordan rust i bærende dele skal laves? Er det ok blot at svejse en plade over rusthullerne, eller skal man købe nye pladedele og gøre det eller hvordan?

Mvh Peter

-------------------------------------------
Livet er én lang uddannelse... En fejl er først en fejl anden gang den begås!!!
(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 13 years siden | | | |

det skal laves rigtigt og man gemmer ikke rust huller med plade man skære det væk og laver det pænt regler må du få i dit syn sted
Allan

-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) birke Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nemlig.
Du kan også lave dine reparations stykker selv ud af et stykke plade.
Prøv at lave det i samme plade tykkelse som originalt, svejs pænt, skær rusten plade væk så du er helt ude i sund plade.
Lad være med at lave en mosaik af en masse små lapper ved siden af hinanden, skift istedet 1 helt sammenhængende stykke.
Du må ikke svejse i forbroer og bære arme, det skal skiftes.

Laver du det grundigt og samvittighedsfuldt er der en god chance for at synsmanden bliver så fornøjet at han syner din bil....
Og det er vel sådan det skal være...

-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Peter Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ok, det siger jeg mange tak for

Mvh Peter

-------------------------------------------
Livet er én lang uddannelse... En fejl er først en fejl anden gang den begås!!!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jo man må godt svejse i forbroer og bærearme., fjederben osv. Bare man følger reglerne i vejledningen for synsvirksomheder:
Rust og tæringer
Generelle bestemmelser
1. I Detailforskrifter for Køretøjer er givet de generelle bestemmelser om bærende
elementer, karrosseri og opbygning m.v.
Disse generelle bestemmelser er udgangspunkt for vurderingen af korrosionsangreb
i køretøjers bærende elementer, chassisramme og karrosseri m.v.
Korrosionsangreb skal anses som fejl, hvis det er af et sådant omfang eller af
en sådan art, at køretøjet
- er ude af stand til at kunne modstå de påvirkninger, der opstår under normal
anvendelse og belastning af køretøjet,
- er svækket i en sådan grad, at køretøjet ikke kan give den tilsigtede passive
sikkerhed ved kollision, eller
- i øvrigt er til fare for fører, passagerer eller andre trafikanter.
2. Korrosionsangreb og reparationer skal vurderes afhængigt af komponenternes
eller køretøjsdelenes sikkerhedsmæssige betydning, og korrosionsangreb skal
således ikke anses som fejl, hvis det alene har betydning for køretøjets udseende.

Vurdering ved syn:
Nedenfor er beskrevet, hvordan korrosionsangreb vurderes ved syn af biler med
selvbærende karrosseri i sammensvejsede stålprofiler eller med førerhus/karrosseri
på chassis eller platformramme.
Korrosionsangreb og den nødvendige kvalitet af reparationer vurderes afhængigt af
komponenternes eller køretøjsdelenes sikkerhedsmæssige betydning; jævnfør det i
det følgende om zonerne A (størst sikkerhedsmæssig betydning) til D (mindst sikkerhedsmæssig
betydning) anførte.
For tidligere udførte reparationer gælder i øvrigt, at de så vidt muligt tillige skal vurderes
i forhold til tid og/eller anvendelse, siden reparationen blev udført.
Zone A omfatter:
• hjulførende dele og tilkoblingsanordninger.
1. Der må ikke forekomme gennemtæringer eller væsentlig reduktion af godstykkelsen.
2. Reparation skal foretages ved udskiftning eller efter køretøjsfabrikantens
anvisninger.
I sammensatte konstruktioner kan delkomponenter udskiftes, hvis de originale
samlemetoder (herunder svejsning) og samlesteder anvendes, og der
benyttes tilsvarende materialer og dimensioner som i den oprindelige konstruktion.
Zone B omfatter:
• for- og bagbro,
• chassisramme og platformramme,
• områder til fastgørelse af:
- for- og bagbro
- hjulførende dele
- fjedre og støddæmpere
- styretøjskomponenter
- tilkoblingsanordning
- pedalophæng
- betjeningsanordning for mekanisk parkeringsbremse
- sikkerhedsseler
- sæder med integreret sikkerhedssele (eller -lås)
- kørestolsbeslag
• fastgørelsespunkter på karrosseri og førerhus monteret på chassisramme eller
platformramme.

Zone B strækker sig fra fastgørelsespunkterne og 0,20 m ud fra disse. Hvis døre,
klapper, påboltede skærme m.v. (zone D) nås inden en afstand af 0,20 m,
ophører udstrækningen af zone B her.
1. Der må ikke forekomme gennemtæring eller væsentlig reduktion af godstykkelsen.
2. Ved reparation i zone B skal området gengives den oprindelige styrke. Den
oprindelige styrke kan anses for gengivet,
- når den oprindelige form og dimension er genskabt, og
- når uoriginale svejsninger ikke er foretaget nærmere end 20 mm fra
fastgørelsespunkter eller langs med anden (original eller uoriginal)
svejsning eller kantbukning.
Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved isvejsning af ét
reparationsstykke, og den tærede pladedel skal forinden være fjernet.

Zone C omfatter:
• de sammensvejsede dele af karrosseri og førerhus, som ikke er omfattet af
zone B, samt påboltede vangeprofiler og påboltede traverser.
1. Dør- og rudestolper og bundkonstruktionens vanger og traverser må ikke
være gennemtæret.
Der må i øvrige dele af selvbærende karrosseri kun forekomme enkelte
gennemtæringer op til 20 mm i diameter eller af tilsvarende størrelse, og der
må ikke forekomme flere tætliggende tæringer.
Der må i øvrige dele af karrosseri på chassisramme eller platformramme,
eller førerhus placeret på chassisramme, kun forekomme enkelte gennemtæringer
op til 100 mm i diameter eller af tilsvarende størrelse, og der må
ikke forekomme flere tætliggende tæringer.
På udvendige karrosseridele må gennemtæring ikke fremstå med skarpe
kanter, der kan være til fare for andre trafikanter.
2. Ved reparation skal den oprindelige form og dimension af stolper, vanger,
traverser og profiler opretholdes eller genskabes.
Reparation foretages normalt ved svejsning, men kan også foretages ved
limning, nitning eller andre samlemetoder, når det sker efter bilfabrikantens
anvisninger eller anbefalinger.
Zone D omfatter:
• døre
• klapper
• påboltede skærme m.v.
Motorhjelm, døre og påboltede skærme kan på bil registreret første gang før den
01.10.2003 udskiftes til dele af andet materiale (fx glasfiber). Hvis de originale forskærme
er svejset på, må man af hensyn til kollisionssikkerheden ikke udskifte disse
til forskærme af andet materiale.
1. Komponenter skal være solidt fastgjort til karrosseriet.

Der må kun forekomme gennemtæringer op til 50 mm i diameter eller af tilsvarende
størrelse, og gennemtæringer må ikke fremstå med skarpe kanter,
der kan være til fare for andre trafikanter.
2. Reparation kan foretages som overfladereparation ved anvendelse af svejsning,
limning, nitning eller andre samlemetoder, eller ved udfyldning med
forstærket (armeret) plastmateriale. Citat slut

Læg mærke til ordet "delkomponenter" Det vil sige at hvis en bærearm er svejset sammen af flere dele, eller f.eks. en fjederskål på et fjederben. Må man gerne skære den op i svejsningen, fremstille eller købe en ny del, og svejse den sammen igen.
Eller en forbro (Zone B) Der er jo kun den begrænsning omkring hjørner, kantbukning og andre svejsninger. Der er masser af muligheder for en dygtig smed.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.