ok , til isning skyldes ikke luftemperaturen som sådan, men den hastighed luften fiser igennem karberatoren med, lidt ligesom i et køleskab, eller du tager en kompressor og blæser luft igennem en knyttet hånd, det bliver på et tidspunkt også pisse koldt og fryser til is hvis du bliver ved længe nok, derfor der lige går et stykke tid inden det bliver et problem, forskellen på årstiderne er ikke OM det sker, men HVORNÅR det sker... derfor karberatorsprit hele året, med mindre ens forvarme system virker HELT optimalt , og nogen gange selvom det gør det, så alligevel....
især hvis man kører med Thansen chromefilter og lign , vw fabrikken har prøvet at lave en løsning så det undgåes lidt, men hvor mange kører med et sådan system der virker ??? 5% måske...
tag en test - kør 5 km , 5 cm under din karberator på indsugningsmanifoldet måler du temperaturen, er den under 0 grader, så brug karberator sprit, er den over 5 grader, er der noget galt med din motor, den bliver for varm ;0)
den mest alm fejl ved tilisning, er tilstoppede forvarmer rør på indsugningmanifolden, det er de rør der går fra udstødningen op til karberatoren, det er ret vigtigt de virker når man kører med centerkarberator..
det er også vigtigt at hullet i pakningerne er mindre i den ene side end i den anden, ellers fiser varmen bare lige igennem, på et org pakningssæt er det således, ikke på alle uorg pakningssæt.
tag et knækket koblingskabel, sæt det på en bormaskine, kør kablet ind i manifoldet og få det renset hele vejen , så sker der underværker mht til forvarmningen..
og det er det lille rør jeg taler om, det som mange enten blænder af, eller skærer helt af, når de feks monterer sportsudstødninger mm...
har sagt det før, men siger det lige igen - kunne det spares væk havde fabrikken nok gjort det, 4 bolte, 2 pakninger, ½ m rør med to studser X 21000000 = XXXXXXXXXXXXX,XX antal kroner - der ER een grund til det er der !
Det samme gælder det paprør der går fra varmekasserne op til luftfilteret, der ER en grund til det er der..
Jo varmerer luften er når den skal ind i karberatoren, jo varmerer bliver den når den kommer ud af karberatoren, og varm luft exploderer nemmerer end kold luft i dit forbrændingskammer... , dog fylder varm luft lidt mindre, derfor mange turbobiler kører med intercooler, så er det plads til mere kold luft = større eksplosion - i grove træk. og derfor sidder turboen oftest efter karberatoren , og ikke før.
det var dette jeg mente med mit JA, fordi i vores verden er der MAX 5% der har et forvarmersystem der virker, i vwnetteranklubben er der nok lidt flere, men ikke 100.. en vw motor er ikke bygget så den kan holde i 40 år uden hjælp..
GIR DET MENING ????