Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Fjederben doomed - oder was?

Tags:

(permalink) Pharma Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hejsa

Se lige vedhæftede uhyggelige billeder af et fjederben. Der var noget med "lidt" overvægt på vognen ved en given lejlighed (polterabend), og så forleden dag, klunk og et uhyggeligt syn. Pludselig husker man, at det er en ældre vogn det her…

Nå men, tid til at spørge eksperterne. I øvrigt, 03’eren står helt standard, og den skal den som sådan også i fremtiden.

1) Skaden ved de 2 bolte mod spindlen. Er skidtet doomed eller kan lidt nøjsom svejsning redde skidtet – findes et nyt beslag, som kan svejses på? Det er umiddelbart alene beslaget, som er helt væk – ikke ”hoved”benet.

2) Hvis benet vurderes klar til kassation er der umiddelbart to muligheder: Køb fra jeres gemmer eller indkøb af ny del – eventuel justerbar. Har I gode erfaringer med de justerbare på markedet? Er det muligt at justere til normal højde, eller taler vi obligatorisk sænkning. Er det via denne metode muligt at opnå en sænkning, hvor køreegenskaberne fortsat kan accepteres?

3) Toppen mod tårnet ser også noget hærget ud. Hvad siger I her? Der findes forhåbentlig nye skåle?

På forhånd tak.

MVH Ole

http://peecee.dk/upload/view/246975
http://peecee.dk/upload/view/246973
http://peecee.dk/upload/view/246974

11.jpg

(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er da vist byt til "nyt" både fjederben og topleje,
Har sikkert begge dele du kan købe..
skriv ring hvis dwet har interesse, kan evt sende det til dig

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

find et nyt/brugt fjederben.

Det ser du til at tårlejet er udskiftningsmodent - så køb et nyt

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Har nye toplejer på lager http://www.vw-boble.dk/p/topleje/
Har osse venstre og højre ben i brugt. De brugte er helt rustfri. Benene er afsyrede og kontrolleret for fejler.

Jan

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Pharma.

Nu ved jeg ikke hvad du skal betale for et brugt hos de gode folk her..., og hvor lang tid går der så før problemet er der igen..

Men ellers er et godt alternativ justerbare fjederben fra Kerscher. De kan justeres meget præcist og virker super godt, og de er med nye røde koni dæmpere
http://www.kerscher-tuning.de.

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvor lang tid der går ? 3-5 år på en dagligbil uden rustbeskyttelse.
På en hobbybil ? 40-50 år.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Pharma Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tak for svarene!

Rene og Jan får lige en PM.

Uh, det ser lækkert ud fra Kerscher, men også en slags penge og måske en smule overshoot til søndagskørsel - men jeg spurgte, og fik svar. Jeg formoder, at vi taler sættet på billedet – TÜV godkendelsen… er den også OK til de danske synshaller?

Tja, Frank - du har sikkert ret. 03'eren er bestemt ikke dagligbil hos os, næ, snarere en bil til fornøjelse med gode minder, og den nænner jeg ikke at skille mig af med. Den fik den helt store tur for cirka 10 år siden (top/bund adskilt, nye kanaler og meget andet), men lige netop fjederbenene fik en dårlig (ingen) behandling - for nu skulle bilen på vejen. Så kan man lære det, og man bliver nu lidt glad for at se de inderskærme uden rust – det betaler sig, at gøre arbejdet ordentligt.

Andre med meninger til emnet eller ”ben” inkl. topleje til salg skal endelig melde ind.

10.jpg
kerscher.jpg

(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hey jeg har 2 komplette fjederben 500,-
Allan

-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Man kan ikke udtale sig om, om tüv godkendelsen kan bruges i DK. Jeg har selv forbremser på fra Kercher, med tüv papirer til. Men de kan ikke bruges.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.