Jeg er født og opvokset med et rugbrød - en af dem, der blev lavet på VW-fabrikken. Min far var musiker og havde brugt for en bil, hvor der var plads til et klaver og senere et orgel og formentlig derfor valgte han den lukkede kassevogn. Før alle busserne havde han en Ifa, det var en lille lastbil, men den så jeg aldrig og ved ikke hvordan den ser ud.
Der var flere busser i min opvækst - jeg kender ikke de forskellige årgange, men jeg har nok set de fleste af dem. Den gamle sagde at han kunne prale med at han kørte rundt i en stor tysk vogn - og det havde han jo ret i. At det så ikke var en Mercer behøvede han jo ikke at fortælle :)
Vi (bror og undertegnede) skulle en dag transporteres fra Overlund ned imellem søerne til Viborg i rugbrødet af min mor. Vi fik besked på at vi skulle holde godt fast i det håndtag omkring handskerummet, fordi det var en vinter med 2 spor og en masse sne midt i kørebanen. Min bror tog fat i håndtaget, jeg mente ikke det var nødvendigt. I næste øjeblik farer bilen tværs over 2 vejbaner, drejer 180 grader omkring alle de akser den har. Resultatet af dette er en bil der ligger på taget med forenden den anden vej og 4 hjul op i luften. Heldigvis var der - trods manglende sikkerhedsseler - ingen der kom til skade.
Da jeg var 17, havde jeg en knallert som var knap så pålidelig - en Honda CD 50 med 50.000 på tælleren. Min avisrute var 15 km og der var kun 15 aviser, så det var smart at "låne" den gamles bil til denne tur, som kunne klares på en halv times tid. Men en morgen gik det galt. Jeg kørte fast i en nyanlagt græsplæne. Den gik lige ned på klokken og var ikke til at rokke - klaveret hjalp jo nok heller ikke på det.
Jeg løb hjem for at få hjælp fra de gamle, men min bror forhindrede mig i det, han mente at de gamle ville blive sure, så vi tog op til bilen igen iført brædder og skovle. Der blev skovlet og smidt nogle brædder under hjulene - ind i førerhuset(!) og i gear. Bilen rørte sig ikke en millimeter. Det blev prøvet et par gange, men lige lidt hjalp det.
Jeg besluttede mig så for at bruge den gamles falckpapirer, som han altid havde i handskerummet hvis der skulle ske noget uforudset i forbindelse med et arrangement (han spillede til familiefester, danseskoler m.m.), hvis Falck ville se kørekort, så var det bare ærgeligt.
Falck kom, så og trak. De ville (selvfølgelig) ikke se kørekort, og vi kørte ned til den nærmeste branddam, hvor vi vaskede bilen. Derefter parkerede vi bilen i garagen og de gamle - de fandt aldrig ud af det, hvis det ikke var fordi vi mange år efter fortalte dem det.
Bilen skulle køres i garage med en forlæns parallelparkering. En dag havde jeg kørt bilen ind bedre end min far havde gjort (det var noget med at garagen var smal og bilen skulle holde rigtigt for at man kunne komme ud af den), og han spurgte min bror om han troede jeg kørte i bilen. "Nej, det troede han i hvert til fælde ikke"!
Min bedstefar havde et rugbrød, han brugte til at bringe mælk ud i. Det var en af dem med vinger i stedet for blinklys, husker jeg. Og min bedstemor havde en VW 1500, jeg fik til træffet at vide at det var en type 315. Lækker bil. Jeg lærte at køre den fra passagersædet på de små markveje, når min onkel bragte varer ud for min bedstemor. De var meget imponerede over at jeg kunne skifte gear med venstre hånd :)
Det var så derfor jeg fandt vej til et VW-bustræf, hvor jeg tog følgende billeder:
http://www.123hjemmeside.dk/flyvesandet/35761161
En anden grund til at jeg kom til træffet var så også for at gøre opmærksom på ovenstående træf, fordi min kærlighed til VW har holdt sig siden jeg blev født. Jeg kunne ikke køre på en Volkswagen da jeg kørte motorcykel, men jeg lærte i den forbindelse noget om klublivet og derfor har jeg også været medlem af Club golf Danmark i stort set 30 år.
Jeg ved vi er en del i klubben der har haft samme VW-opvækst som jeg og det vil glæde os meget hvis I vil deltage i ovenstående træf sammen med os andre Watercooled :)