Der er en del herinde med motorproblemer.
Når der kommer en mand til mig med en VW der kører dårligt. Så griber jeg altså ikke til at skifte tændrør, kabler, rotor, dæksel, platiner og kondensator. Tændrør og platiner er almindelige sliddele som skal skiftes hver 10.-15.000 km. Det andet kører i årevis.
Hvis det er motor jeg ikke kender tager jeg tændrørene ud. Allerede her får man en indikation af om den brænder på alle fire. Og modsat af hvad mange tror, så er det altså de tændrør der er sorte, der virker. Det der er metalfarvet virker ikke. Det er vasket rent af benzin, der ikke har været ild i.
Så tager jeg en kompressionmåling. Det kan man gøre med et billigt måleapparat til 150-250 kr. Det viser tryk ligesom uret på en kompressor. Målingerne siger man må svinge 10 % Altså hvis en cyl. viser 10 bar og de andre 9-11-11. Så virker mekanikken. Ingen grund til at skille motoren ad.
Men har man nu én cylinder der viser 2 bar. Så dur den ikke. Så må man i første omgang tage ventildækslet af på den cyl. og så stille den "til tænding" Så skal begge ventiler have noget spillerum. Om det 0,10mm eller 0,20mm er ligegyldigt. Der skal være spillerum. Har den dårlige cyl. nu ingen spillerum. Så giv den lidt. Og jeg ved godt at man stiller ventiler på en VW på kold motor, men ligenu er vi ved at finde ud af om der er håb. Så giv ventilerne på den dårlige cyl. lidt slør og tag en ny kompressionmåling. Hvis den herefter kommer op på siden af de andre så lav service på motoren med ventiljustering, olieskift osv.
Så måler man modstanden i tændkabler og hætter. Et kabel med hætte på en VW skal have 1000 ohm. På nogen moderne kryptonit-kabler i flotte farver kan man slet ikke måle gennemgang. Væk med dem. En VW skal køre med nogen kabler med kobberleder (uden modstand) og så 1000ohm i hætten.
5000 ohm i rotoren og ingenting i midterkullet og kablet op til spolen.
Hvis man finder et kabel der er dårligt så skift dem alle.
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.