Jeg så et 1400 ccm cylindersæt til en 1200 motor i Hannover, men kan ikke huske hvem der forhandlede sættet? Mente det var csp, men kan ikke finde det på deres side.
M.v.h. Ole Solmer - mob: 61 33 54 61 mail: Bautahus@gmail.com - Haderslev
Jeg så et 1400 ccm cylindersæt til en 1200 motor i Hannover, men kan ikke huske hvem der forhandlede sættet? Mente det var csp, men kan ikke finde det på deres side.
Prøv farmer http://www.morepower.dk ell. http://www.deikaferservice.com de har...
Mvh
Holm
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1650
Pas nu på hvis det skal bruges på en nyere 1200, fra august 71- tror jeg.
Men ellers vil det da køre kanon med en karburator fra en nyere 1200 på 30mm i stedet for 28mm og tilhørende strømfordeler. Eller måske 31 fra en 1303. Men det må komme an på en rullefelttest.
Hvorfor skal jeg passe på? Min motor er fra 73!
Jeg havde tænkt mig at forsyne motoren med type 3 karburatorer, måske en anden knast, tunudstødning og 009 tændning...
Lagervare.
T
På en 73´er 1200 bør blokken være magen til en 1300-1600 blok fra samme årgang.
Boltafstand til cyl/topper, store oliekanaler og to reduktionsventiler. Og huller i blokken hvor cyl. stikker skørtet ned er også 13-1600 størrelse. Blokken også lidt længere, så den passer til en 13-1600 krumtap. Når du skal til det kan du ligeså godt lave en 1600cc motor ud af den. Det ville næsten være en skam andet. Du mangler blot krumtap og plejlstænger fra en 1302-1303. Og så et 1600 svinghjul. Ja og alt køleblikket med oliekøleren.
Og pga. de nævnte forskelle på blokken. Så tror jeg ikke det cyl.sæt du er ude efter, passer på din 1200.
Hvis ikke 1400 (1385)cc sættet er ændret gennem tiden. Så passer de nemlig på en 1200 fra 61-71. Altså den som amerikanerne kalder 40 HK. Vi andre kalder den 34 HK.
Men det kan Farmer nok bekræfte alt om.
Okay - tak for info.
Jeg kunne godt tænke mig, at lave en motor med kort slaglængde og måske mere omdrejnings villig end en 1600 ccm! Samtidigt med at jeg holde mig inden for 20 % grænsen.
Jeg har også en 1200 blok af ældre dato, men også en 1300 donormoter til at stå...
Tror jeg går i tænkeboksen......(der er også lige noget rustarbejde der skal overstås inden motoren skal i ;o)
Lad nu være med at spilde tid på "en omdrejningsvillig" motor. Jo flere kubik jo bedre. Hvis du så vil have flere omdr. så giv den noget mere knast og topstykker.
Men du bliver træt at den i længden.
Du har aldrig været til dynoday hos MIB og hørt min gamle 2,6 type4 bliver rullet ?
Så er du færdig med at tænke på omdrejningsvillig.
Du har ret Frank - jeg har aldrig været til dynoday - endnu ihvertfald :)
Meeen jeg er overbevist om din monstermotor koster en HEL del mere end min lowbudget motorprojekt! Hvis jeg havde råd, skulle der en type4 til - men tror næppe der bliver råd til så fine sager i første omgang. Det er derfor jeg lege lidt med ideen om at bygge en let tunet 1200 - 1400 ccm oldschool, som er kvik (og lovlig)
Hvis du bygger den om til 1385 cc. og bruger std 1200 toppe blir den ikke omdrejningsvillig, selvom du anvender 2 type 3 karbs ell. lign. Det kan absolut laves, men der skal en del topstykkearbejde til, - eller 1300 sgl. port toppe eller endnu bedre, 1303 toppe. Så begynder der at komme liv i kalorius.
Har knast og forskellige andre ting der kunne være interessante for dig.
T
You must log in to post.