Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tybe 4 eller tybe1

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mrzacho Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej jeg må spørges om råde, da jeg ikke helt ved hvad jeg skal, har en CU 2,0 tybe 4 som havde tænk på at smide i min bobbel, men er det ikke et støre projekte og bygge den over ? eller om jeg skulle bytte den over til en 1600cc for vil godt have at den kan flytte sig? nogle gode råd eller en som kan hjælpe

-------------------------------------------
Horsens

Mob:50888901
(permalink) virring Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg vil starte med at sige at jeg ikke ved ret meget om det, men har selv begge dele
en 1600 er der af og til nogle til salg af. CU 2,0 type 4'eren er en busmotor, dvs. at den bla. har et lavt kompresionsforhold, der giver et godt træk, men ikke er en vildbasse. hvis den skal bygges om skal du enten have andre stempler, der ikke er hule i toppen (hvis det kan fåes?) eller et nyt sæt stempler+cyl. og sikkert også en anden knast, dertil kommer der også et andet svinghjul og ændring af bolten dertil. men det er en jungle, der er altid et step lige over man gerne vil op på og der er ca. lige så mange meninger som der er brugere af vw nettet.

virring

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Mrzacho Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja. Har tænk på det og så en t4 den er også dyrt at tun og jeg vil jo godt havde at den er hurtig så det kan godt være man skulle få den bytte med en anden

-------------------------------------------
Horsens

Mob:50888901
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Type 4 duer men spar op, det koster kassen at lave type 4.
Du må jo igang med at vælge 2 af dem her:
1. Hurtig.
2. Pålidelig.
3. Billig

Jeg valgte 1 og 2 med vores type 4 motorer.
mvh jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Mrzacho Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Lupojesper

Ja men har ikke lige 10 kg at smide i en type 4. da jeg er i fuld gang med bilen men ved godt at de er pålidelig. men kan man ikke få en t1 til og være ligså hurtig?
Jeg tænker også på om der ikke er meget der skal laves om når man vil ha en Tybe 4 i en bobbel. så noget som oliekøling. og den jeg har kan jeg se at de har lukke for benzin pumpen?

-------------------------------------------
Horsens

Mob:50888901
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis du ikke har 10 kg så drop type 4 motoren.

-------------------------------------------
(permalink) Mrzacho Member
Skrev for 13 years siden | | | |

tænk på er så en tybe 4 så langsom hvis den er standart i stedet for en 1600 med dobbel weber?

-------------------------------------------
Horsens

Mob:50888901
(permalink) Mrzacho Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvad kan jeg få for min tybe 4 moter den står skil af og er komplet uden uds.??

-------------------------------------------
Horsens

Mob:50888901
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg lavede en "discount" type4 i 1984. En 1700 opboret til 1800 med brugte stempler og nye ringe. Nye styr, brugte 1800 ventiler i 1700 kanaler. Ellers std. 412S karburatorer og ombygget til type1 blæserhus.
Den kørte i samme bil i 20 år og har bla. været i Spanien. Jeg servicerede bilen af og til for nogen af ejerne. Men på et tidspunkt tabte jeg kontakten. En dag dukkede den op igen for at få lavet bremser. Da syntes jeg ikke der var nogen kræfter tilbage i motoren.
Et år senere købte jeg den i Esbjerg og tog toget ned for at køre hjem til Aalborg. Der gik den som en skoldet trold ? Men der var begge ender brændt ud af lydpotten. En afkortet type4 potte. Det var underligt ? Men det viste sig at det var lavet forkert så afgangsrøret var blokeret. Den havde kun kunnet hvæse lidt ud af utætheder. Jeg lavede potten og kørte en sommer hvorefter jeg solgte motoren til Kieler. Derefter har Rasser bla. kørt med den og hvem flere ?
Nå det jeg ville sige: Aldrig mere type1 motor, nogensinde.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

What Frank said.
Nu har du den type 4. Så brug de - relativt få - ekstra kr. på at lave den og bygge den om så den passer i type 1. Gjort rigtigt, behøver du ikke spekulere mere over den de næste mange år. Når/hvis du gør det, så vær opmærksom på, at hvis hovedlejer ser godt skal du ikke "bare" smide dem ud og tro at du kan købe nye. De er nemlig ikke såå nemme at få fat i pt. (std str)
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg vil da lige indskyde at jeg ikke havde blokken skilt ad på den omtalte motor.
Lejer, knast, oliepumpe mv. blev slet ikke rørt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Boxer Service Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ahh Frank det var ikke i 1984 men omkring 1988-89. Mener Bornholmeren har motoren nu.
Den må betegnes som en legende:o)

/Rolf

(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja det var/er sgu en fin motor den Frank omtaler, den kørte bare dejligt - og den har klaret uanede mængder af prygl (i hvert fald i min tid) ;-).
Den står mig bekendt hos Bornholmeren nu...

En legende motor.. hehe, ja du har sgu nok ret Rolf ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Kiel Member
Skrev for 13 years siden | | | |

legende.........

Bilen eller Frank !

/ Thomas Kiel

-------------------------------------------
Thomas kiel. tlf : 20705072
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 13 years siden | | | |

:-)

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Mrzacho Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er sku noget af en historie Frank.. har også hørt fra flere at den CU motor er fin at sætte min bobbel. men når jeg ser på nettet som Rasser byggeen tybe 4 i hans ser det ud til jeg skal lave meget om for at få den til at passe i min. tænker på oliekølning

-------------------------------------------
Horsens

Mob:50888901
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Der er heller ingen der har sagt at de var nemt. Men gjort rígtigt, får du et godt slutresultat.
Men er du bange for at det "hva gør vi nu" som uvægerligt er involveret i sådan en ombygning, så bør du holde dig til type 1. Og så tage konsekvensen og begynde på et rent stykke papir, forstået på den måde, at begynder HELT indefra, med at få alle dele målt igennem for slidt, og få de dele der så er slidt udskiftet eller renoveret. Gør du ikke det, ryger du lynhurtigt i den kategori, som er nødt til at skille deres motor ad hver vinter, fordi nu er der noget andet galt.

Det var måske en ide at du tænkte lidt over en std plus motor istedet. Klodsen laver vi så for dig. Så kan du lave resten selv. Dem laver vi fra ca. 56 hk til 95 hk. De er lige så enkle at holde ved lige, som en std motor.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) IBA2000 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Vil lige sige at jeg kører med en 1776 standart plus oppe fra farmer og det er en slider og med moment og hk nok (ca.75 hk ca.140 NM) til min baja med store hjul og en 1500 gearkasse... Motor og bil for godt nok tæsk når de er under min kyndige kørsel da jeg kører offroad og div med den, så man kan godt bygge en stærk T1 motor hvis du spørg mig...

Men alt koster uanset hvordan du vender og drejer det...

-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
(permalink) lupojesper Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Man smider altså "bare" lige en type 4 motor i en type 1 når følgende er gjort:
-Ombygning af olie påfyldning.
-Fræsning af blok for generator stand.
-Indkøb af generatorfod
-Indkøb af generator
-Enten lave selv eller finde 4000-7000 dk kr for en udstødning
-Bikse med speedertræk.
-Lave motorinddækning for og bag motor.
o.s.v.
-Ny renoveret motor.

Jeg arbejder på at komme igennem listen af disse ting for har lyttet til Frank, Rasser og flere så ser frem til mange km uden problemer.
Hvad koster det?
-mere end de fleste biler er værd her inde på vw nettet.
Men ja du kan sagtens lave en hurtig vw motor, ingen problem, men se i toppe og vælg 2 der fra.

mvh jesper

-------------------------------------------
http://www.succes4you.dk
tlf 29707493
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Min seneste type4 til type1 konvertering tog mig det meste af en måneds fritid, samt hjælp fra venner og bekendte.
Og ja. Bagefter skulle selve motoren jo så laves.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bobby Green Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Frank hvad bestod legendemotoren af/ opsætning..?

-------------------------------------------
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det har han beskrevet længere oppe i indlægget. og det hedder består og ikke bestod når det er type4 ;-) det gas

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Mrzacho Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Lupojesper..
Det var en super en du kom med der havde glemt det med at fræsening af bloken.. jeg snakke med en af min kammi, hvor vi snakke om biler han havde lavet en masse porsche bobbel og så snakke vi om min tybe4 og han sagde bare jeg kunne komme forbi med den så skulle han nok hjælpe mig .. for han mente at han havde lidt dele som jeg kunne bruge til den :)

Tænk på om der ikke var en HOW TO med så en tybe4 ?

-------------------------------------------
Horsens

Mob:50888901
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tænk ikke mere. VWnettet finder det til dig: http://www.nextgen-usa.com/
Jeg købte den for sjov. Papir er taknemmeligt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Biffo Member
Skrev for 13 years siden | | | |

... ellers kig i din postkasse i morgen - jeg har sendt "noget" til dig...


Reply »

You must log in to post.