Frank. ja har set på lidt på nettet om den.. er der alt om det?
Biffo : jamen det glæder jeg mig til.. hvad er det? kan ikke vente:)
Horsens
Mob:50888901
Frank. ja har set på lidt på nettet om den.. er der alt om det?
Biffo : jamen det glæder jeg mig til.. hvad er det? kan ikke vente:)
Ja, nu er jeg jo ikke så gammel som Frank.., men har også lavet en "discount" type4 - i 1996.
Og dengang var der - mig bekendt - ikke helt så fine converteringsmanualer...?
Men motoren var en standard 412S motor med std karburatorer mv. Og hele kølingen var baseret på stadand type 1 m. doghouse. Altså samme remhjul, og dermed samme gearing på blæseren, samme blæsehus m. køleribber, samme blæser og samme oliekøler..!
Oliekøleren blev blot vendt 180 gr., således af studserne vendte frem (mod bilens front). Olieslangerne lå fra adapteren videre under stødstangsrørene.
Speedertrækket var et simpelt modificeret type 3, og med den hjemmelavede dynamokonsol forsøgte jeg at få den til at ligne en type 1 motor mest muligt..
Da jeg kørte med den, blev den sjældent mere end 80 gr., og jeg skulle da også være noget hård ved den for at opnå en olietemperatur over 90 gr.
Og ja, det tog lidt tid at lave converteringen, men så er det altså heller ikke værrere..
Idag kører jeg med en 356 motor i "type 1 karosse". Og selvom en sådan motor umiddelbart ligner det originale udgangspunkt mere, så skal den da også have lavet modificeret: motorblik, udstødning/varmekasser, speedertræk mv.
Men med en svejser og lidt tålmodighed, kom jeg dengang langt med min uden at det behøvede at koste volsomt meget. Dertil kommer selvfølgelig selve motor renoveringen, men det er jo en del for sig...
Mjah. Alt om det vil jeg ikke sige. Der er mange tips og idéer man kunne bruge. Jeg havde jo lavet det nogen gange før. Jeg forstår ikke hvordan amerikanerne får tilpasset dynamokonsollet, som de gør. Men det kan jo være de køber en uoriginal i aluminium i stedet for den originale i magnesium. Jeg laver det selv i stål og svejser det sammen. Magnesium er ikke så let at få svejset.
Henriksens, herover, er også godt lavet i stål for at ligne en 30HK motor.
Men hvis ikke du har lidt evner og opfindsomhed, så må du købe dig frem. CSP har et brugbart sæt.
Biffo..
Rigtig mange Tak.. det er jo mere enden guld værd.. det har hjulpe med mange spørsmål.. har ikke hørt om den før.. jeg kan ike takke dig nok. :) jeg skal lige høre hvor langt er du med din Buggy?
Frank.
ja har set at lidt på dynamokonsollen men tror også at jeg svejser den sammen i rustfristål og for det poleret op.
så et kølerhus fra en tybe 1 kan jeg lave den om eller er det nemmer og lave en fra bunden?
Jamen go´ fornøjelse...
Min buggy står stille og roligt og venter på min motor laves færdig..
Inden du begynder at rode med generatorstand, har jeg muligvis en CSP udgave i overskud hvis det har interesse. Jeg købte i en fjern fortid et konverteringssæt til opret køling hos CSP, men har valgt at bruge DTM istedet for.
Nogle af stumperne er solgt videre, men generatorstanden er her vist stadigvæk..
Den er iøvrigt også poleret.. :-)
jeg har en Legende motor ??? - sejt nok , byg en Type4 motor , og tænk ikke over det er lidt dyrerer , efter du har smadret tre type1 motorerer kører type4'ern stadig for fuld drøn.... derfor er de lidt dyrerer... det er jo klart...
Hej Biffo
Gider du sende en sms itl mig 29707493, står lige og mangler din generator stand.
mvh jesper
Kan jeg ikke bruge min generator stand fra min t1?
Jeg har kigge på et pakningsæt til min tybe4 men er ikke sikker på hvad for et jeg skal bruge. og siden jeg er begyndt at rode med den igen kan jeg se at der er lavet nogle ting om på den og så spøre jeg hvor for er det??
Du kan ikke umiddelbart bruge generator/dynamostanden fra T1 når du skal konvertere til opret køling..
På type4 blokken skal der bruges en generatorstand beregnet for konvertering - dvs. en stand fremstillet til montering på blokken.
Den monteres i et justeringsbeslag i åndeboksen ovenpå blokken - og med en CU blok er der det ekstra problem, at åndeboksen ikke er "åben" foroven. Den skal fræses åben, og et afstandsstykke skal laves. Slet ikke umuligt, men en ekstra opgave, der skal løses.
Du kan se den "lukkede" åndeboks på dit billede - og hvordan den ser ud når den er fræset åben på billedet af min blok.
Iøvrigt er min blok i "overskud" - så hvis nogen mangler en klargjort blok, glasblæst og med oliekanaler renset, rengjorte og proppede kan jeg da handles med...
sådan kan det løses på en CU blok. http://vwnettet.dk/topic/160035#post-528016
You must log in to post.