Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Stempler rammer topstykket

Tags:
No tags yet.

(permalink) Knudsen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Min motor har larmet lidt (en del) efter ombygning. Gik godt de første 150 km, hvorefter larmen begyndte. Jeg var overbevist om, at det var et eller flere lejer der var gået.
Da jeg fik toppene af kunne jeg se at stemplerne, primært på den ene side, rører topstykkerne.
Motoren er ombygget til 1835ccm. Jeg har ikke brugt pakninger mellem topstykker og cylindre og kun flydende pakning mellem cylindre og blok.
Hvad er den rigtige måde at samle den på mht. pakninger?
Er der noget i motoren jeg kan have ødelagt? Har kørt samlet ca. 800 km.

Mvh Thomas

28062010644.jpg
28062010646.jpg
28062010647.jpg

-------------------------------------------
Type 2 1966, 911 1969
(permalink) fvee Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Chek evt. plejlstangslejerne. vendehøjde min. 1.2mm

(permalink) Knudsen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har rykket godt og grundigt i plejlstængerne. Jeg kan ikke mærke noget unormalt slør. Jeg kan faktisk slet ikke mærke noget slør. Alle lejer blev skiftet da jeg byggede den om. Men det er selvfølgelig ikke en garanti for at de er i orden :-(
Men vendehøjden er bestemt ikke 1,2mm.
Jeg kan se at CSP har nogle cylinder shims i forskellige tykkelser. Det er måske løsningen?

-------------------------------------------
Type 2 1966, 911 1969
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja det er noget man kontrollerer på et tidspunkt tidligt i en motorprojekt.
Det er nemmest at gøre uden ringe på. Og så huske at måle over krydspinden og ikke foroven eller forneden på stemplet. Ellers kæntrer stemplet jo.
Ja ved 92mm er 1,2mm. nok minimum. Jo større boring desto mere plads kræver de til at vippe.
Regn med at CSPs shims ikke passer med det mål der opgives og der er grater på som først skal fjernes. Mål alt hvad du modtager.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du skulle have målt vendehøjden da du samlede motoren!
Du kan bruge de shims som csp sælger-Eller måle hvad størelse du skal have og bestille dem hos Farmer.
Om du har ødelagt noget?
Tja hvis dine stempler har banket hårdt nok på kan de være gået i stykker, og det samme med dine topstykker-Men det er også muligt at dine lejer har taget skade! De er ikke lavet til at noget banker på nogen steder.
Har du heller ikke målt dit endeslør på krumtappen? for så lever din motor ikke længe.

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Knudsen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg mener at jeg målte endesløret, men nu bliver jeg da i tvivl. Er der tale om det langsgående slør når krumtappen er placeret i lejerne?
Man lærer hele tiden, og laver forhåbentlig ikke samme fejl to gange :-)

-------------------------------------------
Type 2 1966, 911 1969
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Sidst jeg så det "nummer" der, kostede det en motor. Vil anbefale dig at skille den ad og efterse ALLE lejer for skader. Og mål bøsninger i plejlstænger.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du bør få fat i haynes bog til din vw-Der står hvordan en motor skal samles, og hvad der skal måles-Og hvordan!
Og tal så med en erfaren motorbygger, Dit svinghjul bør sikkert spændes med lidt mere end vw foreskriver, det samme er sikkert tilfældet med dine støttebolte (som efter min mening burde være udskiftet med 8mm, og bøsninger i blokken)
Og gør dig selv den tjeneste at følg Farmers råd, om at splitte det hele ad igen og få alle dine lejer efterset.
Et nyt sæt lejer er billigere end en ødelagt krumtap eller det der er værre!!

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Check også at øverste stempelring stadig sidder løs i sin rille, den kan også nemt være blevet banket fast i sporet af den omgang vold der.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Knudsen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tak for de gode råd.
Jeg checker lejerne inden jeg går videre. Kan der være skader på lejerne man ikke kan se med det blotte øje?
Jeg brugte en svensk værkstedsbog, da jeg skulle samle motoren og fulgte slavisk anvisningerne. Men hvis jeg fik målt vendehøjden må det så have været inden at jeg fik presset cylindrene helt på plads. Vendehøjden var nede på uhyggelige 0,2mm.

-------------------------------------------
Type 2 1966, 911 1969

Reply

You must log in to post.