Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Aksel for lang til bremsetromle !! (Type1 -1960)

Tags:
No tags yet.

(permalink) Finn Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Er ved at gøre min vogn klar til MIB. Ville lige går bremserne efter med nye CSP tromler bag..
Der sidder et afstandsstykke (?) bære tydelig præg af at være hjemmelavet?? HJÆLP what to do?
Er der eftermonteret senere aksler/gearkasse eller hvad kan være grunden til dette?
Hvordan løser jeg dette.. Vil jo gerne komme med bilen til MIB næste weekend

foto-bremse-1960.jpg

-------------------------------------------
Finn Møgelmose, DK-9382 Tylstrup
5/60 Type 1 "Papaya-helikopteren"
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvad med de gamle tromler. Hvordan passer de og hvad så hvis du sammenligner dem med de nye. Hvad finder du så ud af ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ligner lange aksler kombineret med smalle tromler/ankerplader.

Det er ingen problem, du skal blot have et sæt ekstra bøsninger mellem tromlen og møtrikken. De bøsninger der sidder inde bag tromlen passer perfekt til formålet - så du må se om du ikke kan finde et ekstra sæt af dem. Ellers har jeg måske, så hvis alt andet fejler, så prøv at slå på tråden.

Rasmus

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg er fotografen.

Det var også det med de lange aksler jeg var ude i.
Han har en bøsning nu - lavet af en gammel tromle.. Det er fint nok så kan jeg forstå?

Hmm hvad kan så være problemet når han mister justeringen relativt hurtigt?
Det er helt nye tromler og helt nye bremsebakker - eller var. Der skal nok nye bakker til igen...

Fran_Andersen -> Der var også bøsning til de gamle tromler - Så det er ikke CSP der har rodet i det :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvis der er en løs bøsning til de gamle tromler, kan jeg slet ikke forstå at man spørger.
"Mister justeringen" Drejer justérskruerne sig tilbage igen ?
Eller justerer man dem forkert så de slet ikke er blevet justerede ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Bøsningen er tydeligt lavet med vinkelsliber af en død tromle. Ingen af os havde set løsningen før - og vi var bagge interesseret i at finde ud af hvorfor den løsning var brugt.

Der stod af naturlige årsager ikke noget i Haynes om en bøsning ved for lang aksel :)

Vedr. justeringen må vi vist lige få Finn på banen.. Det er ham der har siddet med fingrene i det.

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Finn Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nå jamen så blev vi så kloge.. Lange aksler, tænker jeg så.. Hvorfor?
Har det noget at gøre med hvilken gearkasse der er monteret?

Mht bremserne så er der efter justering ingen problem. Bremsefeltet er overraskende positiv læsning. Håndbremsen er med og alle er glade.
Justerskruerne ser jeg som ok. De går"træls" men skal de ikke også det for at holde justeringen?
Ud af det blå, efter et stykke tid, begynder den at "slæbe" lidt og hænge i bremsen?
Bremse-cylinder, bakker og tromler er nye?
Jeg er overbevist om at det ikke er en fejl 40. Men jeg vil ikke ligge hovedet på blokken. Det kan jo være samlet med fejl før jeg startede på at lave på bilen..

Men skidt, nu skiller jeg lortet ad og ser om jeg kan få det til at virke..

-------------------------------------------
Finn Møgelmose, DK-9382 Tylstrup
5/60 Type 1 "Papaya-helikopteren"
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der er sat lange aksler eller en gearkasse med lange aksler på en bund fra -60.
Så bliver håndbremsekablerne for korte. Nej det er fakstisk til flexible rør der går mellem tunnelen og ankerpladen, der er for kort. Og man kan se det ikke før bilen kommer ned at stå på jorden. Og så trækker den håndbremsen når bilen fjedrer.
Jeg mener at kunne huske at man ikke bare kan købe nogen kabler der passer. Problemet er jo at både selve stålkablet skal passe, samtidig med at flexrøret skal passe i længden. Jeg mener at kunne huske at jeg engang "forlængede" flexrøret med en bøsning forinden, men om det kunne gøres med det samme kabel ?
Af samme grund har jeg altid haft et udvalg af nye kabler på hylden.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hmm jeg er ikke helt med..
Vi burde altså kunne se problemet hvis vi samler bremserne og sænker bilen ned på jorden igen over en grav. Så vil de to kabler strække sig.

I kraft af at bilen er sænket formoder jeg at den omtalte fjedring faktisk er permanent. Det stemmer jo ret godt overens med at han justerer bremserne ind på bukke. Sætter den ned og kører og så hænger de.

Du snakker om en bøsning for inden. Kan du give en lidt mere malerisk forklaring hvad du mener?

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja når den hænger, som en pendulakselbil nu gør, med meget positiv camber oppe i luften. Så kan kablerne sagtens nå.
Når man så sætter den på jorden så strækker den kablerne. Hvis du kan se den over en grav er det jo nemt at konstatere. Den må ikke strække føringsrøret helt ud.
Jeg har nogen stykker rundt aluminium, det kan også være stål, 15mm udvendigt. 75-80mm lange. Der borer jeg så 6,5mm hul helt igennem. Så kablets gevindende kan gå igennem. Så måler jeg det rør der kommer ud af tunnelen og og borer en passende diameter og dybde, så forlængeren passer udenpå og det samme med kablets bøsning bare indeni selvfølgelig. 12-15mm ind.
Alt efter hvor langt der nu bliver mellem de to boringer fra hver ende af bøsningen, vil jo være det man "forlænger" yderkablet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Perfekt :)

Vi prøver at kigge på det i aften. Tak for hjælpen!

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ingen årsag. Det kan være nødvendigt at slibe et fladt sted udvendigt på bøsningen, så den går fri af rammehornets svejsesamling.
Og du må ikke bore den ende der skal styre på rammen for løst. Det skal lige passe.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.