Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp til justering af tænding

(permalink) runner60 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har en vw buggy med en 1300 44 hk helt standart motor, årgang 1972.
Inden den rigtig skal ud og køre i det fine vejer vil jeg lige have tjeket tændingen på den + div andre ting. Men hvordan skal de forskellige ting stå?

Jeg har fået at vide at følgende dele skal stå så ledes.

Ventiler 0,15 mm. Normalt 0,10 mm Men hvis man stillede dem på 0,10 mm så havde de nemmere ved at "brænde af"

Platiner 0,40 mm.

Så er der tændingstidspunktet. Har snakket med 2 forskellige mekanikere. De har hver deres måde at indstille tændingstidspunktet på. Men hvilken en er den mest rigtige?

Nr 1. Prøvelampe: Ledningen sættes på klemme 1 (tændspole) og spidsen til stel. Så skal man indstille tændingen når rotoren står ud for tændingdmærket (cyl 1). Så skal man have mærket på remskiven til at stå ud for mærket på motorblokken og når den gør det så skal prøvelampen lyse.

Nr 2. Tændingspistol. Motoren skal gå med ca 850 omdr. Så skal man justere den så den står 7,5 grader før top med vaccumslangen afbrudt.

Jeg har prøvet at indstille den efter Nr 1 (prøvelampen) da jeg ikke lige havde en tændingspistol ved hånden. Motoren har fået en helt anden tomgang og syntes også at den køre noget mere jævnt + at der er kommet noget mere "spark" i motoren efter justeringen.

Håber der er nogen som kan hjælpe eller komme med nogle gode råd :)

(permalink) jannielsen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hey jeg brugte den her.. det synes jeg er ret nemt

http://www.youtube.com/watch?v=f9jh7POUB2U&feature=related

-------------------------------------------
stakroge/herning email jangrabrielsen@live.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Begge metoder er rigtige. En 44HK 1300 er følsom overfor tændingsindstilling, så det er sikkert rigtigt at du oplever at den går bedre.
Hvis du ellers er lidt over den, som det tyder på. De fleste stiller ikke tænding og ventiler ej heller skifter olie, så kan du roligt stille den til 0,10mm i ventilerne.
Jeg skifter olie hver 5000-7,500 km og ved samme lejlighed mærker jeg lige om ventilerne passer.
Jeg ville også stille den 10 grader før top i tændingen. Den kan godt "lide" det og på 92 oktan er det fint hvis ikke dine bagdæk er for store så den ligger og sejtrækker ved 90-100 km/t.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) runner60 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nu er det 2 sommer jeg har den. Jeg købte den sidst i december 2008 hvor den skulle synes. Jeg skiftede bund + div andre plade dele. Bunden blev sandblæst og malet. skiftede benzinslange, bremsefør, alle kabler, fik lavet lidt nyt ledningsnæt osv osv. Har det gerne sådan at tingene skal være 100 % i orden. Fik den nysynet uden anmærkninger til sommerferien 09. Motoren blev dog lidt "forsømt" hvis man kan sige det sådan. Den fik en generator monteret, 4 nye tændrør, stillet ventiler og en gang nyt olie. Jeg kørte ca 1500 - 2000 km i den sidste år uden nogen problemer over hovedet.

Så var det jeg tænkte at i år der måtte jeg hellere lige få tjeket div ting og om tændingen stod som den skulle.

Planen er at jeg hver sommer inden den skal ud og køre, der får den justeret ventiler, kontroleret tændingen, skiftet olie (castrol 20W50), 4 nye tændrør og så tjeket luftfilteret.

Ang. de hjul der er på den så er det brazil fælge med 195/60 R 15 i for og 235/70 R 15 i bag.

Jeg køre på 92 oktan tilsat blyastatningsadditiv til at beskytte ventilerne.

1672511.jpg
1672510.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

20/50 er lidt i den tykke ende til en VW. 15/40 passer bedre. En VW har ingen behov for blyerstatning.
235/70-15 er store

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Red Bug Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Spørgsmål:
Når man siger klemme 1 på tændspolen, er det så minus siden? har set linket til
youtube og syntes han siger negativ side?

-------------------------------------------
Red Bug
Old School Beach Buggy
K!m
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja. Plus siden, 15, sker der jo ikke noget. Der er bare 12 volt.
Afbryderen, platinerne, sidder på på minus og afbryder forbindelsen til stel.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.