Jeg har en vw buggy med en 1300 44 hk helt standart motor, årgang 1972.
Inden den rigtig skal ud og køre i det fine vejer vil jeg lige have tjeket tændingen på den + div andre ting. Men hvordan skal de forskellige ting stå?
Jeg har fået at vide at følgende dele skal stå så ledes.
Ventiler 0,15 mm. Normalt 0,10 mm Men hvis man stillede dem på 0,10 mm så havde de nemmere ved at "brænde af"
Platiner 0,40 mm.
Så er der tændingstidspunktet. Har snakket med 2 forskellige mekanikere. De har hver deres måde at indstille tændingstidspunktet på. Men hvilken en er den mest rigtige?
Nr 1. Prøvelampe: Ledningen sættes på klemme 1 (tændspole) og spidsen til stel. Så skal man indstille tændingen når rotoren står ud for tændingdmærket (cyl 1). Så skal man have mærket på remskiven til at stå ud for mærket på motorblokken og når den gør det så skal prøvelampen lyse.
Nr 2. Tændingspistol. Motoren skal gå med ca 850 omdr. Så skal man justere den så den står 7,5 grader før top med vaccumslangen afbrudt.
Jeg har prøvet at indstille den efter Nr 1 (prøvelampen) da jeg ikke lige havde en tændingspistol ved hånden. Motoren har fået en helt anden tomgang og syntes også at den køre noget mere jævnt + at der er kommet noget mere "spark" i motoren efter justeringen.
Håber der er nogen som kan hjælpe eller komme med nogle gode råd :)