det er et eller andet med årgang + et eller andet har prøvet at søge her inde ?
men igen held
det er et eller andet med årgang + et eller andet har prøvet at søge her inde ?
men igen held
http://vwnettet.dk/topic/141478
ellers bare skriv hvad du tænker i"søg i forummet" til venstre på siden
Frank har forklaret det tidligere, men du får det lige igen :-)
Hovedreglen er:
Din bil skal synes på 40 årsdagen for 1. registrering, og derefter hvert 8. år.
Hvis den ikke er kaldt til syn den dag den fylder 35, kan du på motorkontoret, få den veteranregistreret, det indebærer at du kommer under 40 års regelen.(Med forbud mod daglig kørsel)
His du sælger den og der er gået over 2 år fra sidste synsdato, skal den synes igen ved ejerskift, dette gælder indtil bilen fylder 40, derefter kan du frit ejerskifte (indenfor de 8 år) uden syn.
Hvis man gerne vil til syn om sommeren, kan man få foretaget et registreringssyn, hvor man ændrer synsdatoen til datoen for registreringssynet.
http://www.synsklar.dk/syn.html
tak for hjælpen
Hvor står der noget om forbud mod daglig kørsel ? Det må være en "forsikringsregel"
NIX
Da jeg fik ændret til 8 årigt syn, (på politistationen i Nyk F) fik jeg udtrykkeligt besked på: Når du ændre til 8 årigt syn, skal du huske at bilen kun må bruges til præsentationskørsel, hvis du bruger den til daglig kørsel, skal den synes hvert andet år.
Ps. i Runa forsikring er der ingen begrænsninger, hverken i tid eller kilometer.
Jeg tror det er noget man hører. Jeg vil undersøge det.
Ifølge: http://www.synsklar.dk/FAQ.html
Jeg har en ældre bil - kan den registreres som veteran?
Hidtil har kun veteranbiler, der er registreret før 1. januar 1960, kunnet registreres til veterankørsel, men efter den 5. december 2005 kan biler, der er omfattet af pligt til periodisk syn, nu registreres til veterankørsel, hvis de er registreret første gang for mere end 35 år siden, og kun benyttes lejlighedsvis.
Den begrænsede anvendelse medfører, at biler, der er registreret til veterankørsel, indkaldes til periodisk syn hvert 8. år.
Bemærk at dette ikke ændres automatisk - du skal selv henvende dig på motorkontoret eller i synshallen.
Fra: http://kortlink.dk/vintagebilklubben/824t
En bil, der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes lejlighedsvis, og den må ikke benyttes til erhvervsmæssig personbefordring, transport af farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører.
Så kan man jo begive sig ud i en kæmpe diskussion om hvad "lejlighedsvis kørsel er" :-)
Som jeg forstår det, er alt hvad der ikke er daglig kørsel tilladt.
Man må f.eks. ikke tage penge for at køre med passagerer.
Man må ikke køre til og fra arbejde dagligt.
Men man må gerne:
Køre på genbrug med sin trailer.
Sætte sin båd i vandet fra en påspændt bådtrailer.
Handle i Bilka.
Spise is på havnen.
O.s.v.
Hvis man på told og skat´s hjemmeside søger på veteran, kan man se de betingelser der er for veteran og det er bl.a. "lejlighedsvis kørsel" men ikke en definition på lejlighedsvis.
Jeg har min baja reg. som veteran da den er 41 år og forsikringsselvskabet jeg har, siger at der ik er noget galt i at bruge den som hvrdags bil hvis den bare er forsikret til det...
Det har intet med synet at gøre, så længe den er forsikret til at skulle kører mere end 6000 km om året...
Det er det som gensidige forsikring går ud fra...
Så satser da på at det er rigtigt....
OK. Jeg beklager min påståelighed. Det står godt nok i "vejledningen for synsvirksomheder"
IBA2000 Member
Skrev for 4 timer siden | | |
Jeg har min baja reg. som veteran da den er 41 år og forsikringsselvskabet jeg har, siger at der ik er noget galt i at bruge den som hverdags bil hvis den bare er forsikret til det...
Ja forsikringsselskabet er ligeglad. Men hvis du bruger den som hverdagsbil, er det ikke lovligt at have den på 8 års syn ifølge betingelserne for veterankørsel.
En ting er fortolkningen af lejlighedsvis.. en anden ting er så hvordan det overhovedet tænkes at det skal håndhæves? Det kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig uden omfattende dyneløfteri?
Men så er fordelene ved 8 års syn vel heller ikke større? Kører man et par gange om ugen i sit køretøj sommer/vinter (det er hvad jeg vil definere som lejlighedsvist) så er det da rart at komme forbi en synshal så ting man ikke selv har fundet kan blive opdaget og udbedret. Det kommer selvfølgelig IGEN an på hvor man syner og hvor fornuftig og realistisk en synsmand man har. Jeg sætter pris på en synsmand der prioterer sikkerhed og fornuft højt og som så iøvrigt slår hjernen til i alle andre tilfælde.
Jeg har da oplevet enkelte synsmænd der har udøvet "ud af min butik med den bunke gamle lort" holdningen, men så må man jo køre et andet sted hen og lade ham om at syne plastikbiler.
Hvis 8 års syn er fordi man vil køre med defekte bremser og ikke orker at sætte et nyt sæt klodser på, tjaeh.. så er det da en dårlig ide.
Men hvis 8 års syn er fordi din vogn kører 100 km om året og står i opvarmet tør garage og ikke bliver tæret/slidt.. ja så er det nok meget passende.
Sandheden ligger som sædvanligt et sted ind imellem de to yderpunkter.
Til gengæld må man så indstille sig på at den billige veteranforsikring ikke længere er realistisk hvis man skulle få lyst til at køre forbi en bager og købe en kringle og kommer i et uheld på vejen hjem. Der er simpelthen for stor risiko for at overtræde de nye "hobbyorienteret kørsel" retningslinier OGSÅ på ansvarsdelen. Desværre. Der findes måske enkelte køretøjer derude der er registreret på de gamle betingelser og så gælder policen rent juridisk, så husk at få overført forsikringen hvis i køber en veteran, det er nogle gange muligt at overtage et policenummer. (hvis man vil registreres i den forrige ejers selskab) Min personlige vurdering er at det er skide farligt at komme i et uheld hvis man har en indkøbspose i bilen, eller har hentet ungen i børnehaven.. man kommer til at hænge på fuldt ansvar hvis de nye regler bliver fortolket til forsikrings-selskabets side.. MEN jeg har endnu ikke set nogen præcedens på dette, det er kun indtegningsreglerne der er ændret alle steder. (også ved Runa så vidt jeg kan læse mig til)
Forsikrings præcedens diskussion:
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=126152
Der står en fin vejledning her, med eksempler.
http://www.veteran.dk/artikel/artikel.php?id=27
Til jankjerbye
Du skriver"
Til gengæld må man så indstille sig på at den billige veteranforsikring ikke længere er realistisk hvis man skulle få lyst til at køre forbi en bager og købe en kringle og kommer i et uheld på vejen hjem"
Det kan jeg absolut ikke give dig ret i,
Som jeg skrev tidligere om lejlighedvis kørsel.
"Som jeg forstår det, er alt hvad der ikke er daglig kørsel tilladt.
Man må f.eks. ikke tage penge for at køre med passagerer.
Man må ikke køre til og fra arbejde dagligt.
Men man må gerne:
Køre på genbrug med sin trailer.
Sætte sin båd i vandet fra en påspændt bådtrailer.
Handle i Bilka.
Spise is på havnen.
O.s.v."
Men hvis du kører 15-20.000 km om året, så kan det nok ikke kaldes veterankørsel, med mindre du kan dokumentere det er feriekørsel til f.eks. 2 gange Spanien (10.000km.) el.l.
Dette fremgår jo også af linket herover, og på trods af dette, vandt han alligevel over forsikringen ;-)
Citat "For ½ år siden var et medlem af klubben ude for at blive påkørt, ganske uden skyld, på en røvtrist tirsdag eftermiddag i myldretiden. Sagen gik til forsikringen og hans kasko nægtede at udbetale, da de var af den overbevisning at han brugte den til daglig kørsel.
Grunden til dette:
- han havde et ret højt årligt kmtal
- han var på vej fra sin arb plads mod sin privat bopæl i civil kluns
- han havde arb. redskaber med, som tydede på at han "bare" var på vej hjem..." Citat slut.
Runa operere med et begreb der hedder
"Køretøjet må udelukkende anvendes til liebhaverkørsel og ikke daglig kørsel."
https://www.runa.dk/betingelser/Veterankoretojsforsikring13-1.pdf
Og så fandt jeg lige dette :-)
http://www.mustangklubben.dk/forum/vis_opslag.asp?id=191484&grp=1
Citat:
Det er ikke så svært at forstå hos Runa, dette er taget fra deres egen hjemmeside
Hvad menes der med, at køretøjet kun må anvendes til liebhaverkørsel?
Ved liebhaverkørsel forstås følgende: Al kørsel, der ikke kan betegnes som daglig kørsel. Det vil sige, at kørsel på ferie, kørsel på arbejde en enkelt dag for at fremvise "vidunderet", kørsel til og fra syn og lignende er at betragte som liebhaverkørsel.
Almindelig brugskørsel, som har det primære formål, at opfylde et almindeligt transportbehov fx. daglig kørsel til og fra arbejde, daglig shopping, daglig aflevering/afhentning af børn i institution m.v. er IKKE liebhaverkørsel. Citat slut.
You must log in to post.