Jeg kan ikke få min type 4 motor ind på plads, noget med koblingen er vist ikke helt ok.
Std gearkasse, slebet meget ud, bus kobling.
Gode råd hurtig.
Jeg kan ikke få min type 4 motor ind på plads, noget med koblingen er vist ikke helt ok.
Std gearkasse, slebet meget ud, bus kobling.
Gode råd hurtig.
du skal slibe længere ind
kobling passer ikke til en gearkasse uden "føringsrør"
Har spurgt Farmer og det skulle kunne lade sig gøre uden føringsrør, men ja duck det ser ud til at der mangler 8-10 mm længere ind endnu, men kan koblingshuset tåle det uden det "knækker"..?
ja jeg har selv en wbx som er monteret på en type1 gearkasse - der er endda et lille hul i den men det betyder ikke noget --men slib kun lidt ad gangen
Har på fornemmelsen at den ud præsning man ser på billede 4 lige ved siden af bolten er den som støder på koblingshuset.
wbx har den også 228mm kobling..?
Du kan "sænke" koblingen ca 2,5 mm ind i svinghjulet ved at dreje af anlægsfladen for lamellen samt bespændingsområdet for trykpladen... Så sparer du lidt slibearbejde i gearkassen...
Mvh Spring
ja... Man skal ikke være bange for at slibe... En hvis du er i tvivl om hvor den støder på så fyr noget spray måling ind i huset ..i med maskinen og og drej en halv omgang... Ud og se hvor den er gal.... Men trykfoden der.... Den skal da have føringsrør... Eller er det mig der er helt galt på den...?
Ja kobling og udrykkerleje passer ikke sammen, det vil aldrig komme til at fungere sådan som det er nu!
Du skal have et ført udrykkerleje/udrykkerarm osv. til den type kobling du har der. Desuden er den gearkasse du har der meget meget svag, så overvej lige en ekstra gang om det er besværet værd at slibe og tilpasse det hele så meget. Jeg ville finde en nyere gearkasse med ført udrykkerleje, hvis det var mig. De nyere gearkasser har også meget mere plads til en større kobling, og det er derfor minimalt med slibearbejde.
Er din gearkasse ikke "split" typen, som er samlet på midten hele vejen ned igennem?
Rasmus
Forøvrigt så plejer jeg at give det en omgang sort spraymaling inde i gearhuset, og så prøvemontere motoren derpå mens jeg drejer den lidt rundt. Så ser man nemt hvor der skal slibes lidt af.
Det er ikke for tøsedrenge at slibe så meget at der bliver plads til en 228mm. kobling.
Jo det er en delt gearkasse på billedet. Pas på med mere end 40 HK på sådan én.
Kan det overhovedet lade sig gøre at bygge den om til at bruge med en 12 volts motor ?
Der er taget en 12 volts motor ud så ja det kan den Frank.
Nå men så er det bare over til værkstedet og igang med at tænke, måle og arbejde så det kan komme til at fungere.
Forløblig tak for svarene, jeg vender tilbage i aften.
man kunne vel løse problemet med koblingen ved at monter en anlægsskive på trykfoden... Så kan den vel køre uden føringrøret....
Du skal også til at se dig om efter en ny starter, den selvbærende model enten jagtvogn, 67' eller Porsche....
En std 12V går simpelthen på koblingen, så det kan ikke lade sig gøre med en 228 kobling..
Og som de andre siger... Mangler du et føringsrør.. Hvis gearkassen er forberet er der gjort i støbningen bag udrykkerlejet..
Hvis ikke skal du se dig om efter enten en ny gearkasse eller et 210-215mm svinghjul/kobling
Jesper
Starteren har jeg, så det skal nok gå, men som leo-pol siger så kunne problemet vel løses uden føringsrør. det tænkte jeg på tidliger idag og som billederne viser vupti og vola .. det kunne sgu lade sig gøre uden føringsrør.
Hvis du endelig får plads til kobling, starter osv. er det altså stadig en meget tvivlsom løsning med et tunet type 4 motor på en splitgearkasse!
Den er lavet til kun 30 heste og som Frank siger holder den nok ikke til meget mere end en standard type 1 motor i det lange løb. Når man står med gear fra en split gearkasse i den ene hånd og gear fra en almindelig nyere type 1 gearkasse i den anden hånd er det meget tydeligt hvor spinkle delene i splitgearkassen er i forhold til "almindelig" type 1.
...min kommentar er ikke negativt ment, men bare lige lidt info så du er forberedt og ikke dropper koblingen med 6000 omdrejninger første gang du er ude at køre. ;-)
Det må jeg så lige lade være med. ;-)
Jeg har en anden gearkasse der muligvis stammer fra en 1500, men det skal jeg lige há tjek på om det er rigtig. Det var min plan at den skulle gåes igennem og laves til så den kunne komme i sammen ved motoren.
spændende hvordan fik du det løst?
måtte du slibe meget ud af gearkassen ?
Drejede du af kobling/svinghjul ?
er det en hjemmedrejet trykfod,man får vel ikke plads af det ?
er det kun til test af motor
ja jeg var stædig og ville have plads til en 228 mm kobling og har slebet meget i gearkassen, har jagt vogns starter til den også men selve trykpladen går på i bunden af gearkassen. Jeg valgte løsningen med at skifte til 215 mm svinghjul.
Var også ude i at dreje af svinghjul o.s.v. men så ville tænderne blive meget smalle og det vil ikke holde i længden.
mvh jesper
You must log in to post.