RETTET TIL EFTER FRANKS RÅD.
Som motoren står så er
1200'eren begrænset af:
1. Indsugningsmanifolden og karburator
2. Små ventiler på indsugningssiden
3. Udstødning
Jeg har læst og læst og hvis du bare vil trimme vognen en smule:
Jeg har indtryk af at dette ville være en naturlig vej. Så kan du jo selv stoppe når du synes det er nok for dig:
3. Kontrollér din tænding. Sæt den til 10 grader fortænding uden vacuum og behold nu endelig din originale fordeler. En 009, heller ikke i chrom, vil ikke gøre noget godt for din motor.
5. Knastaksel. Hold den lav. Noget alá Engle 100. Under 280 grader. Du vil ikke have en symaskine knast. Kun hvis du kører med to karburatorer og udstødning.
7. Let svinghjulet (hvis du har lyst så prøv en 200mm kobling. De erfaringer jeg har læst om deler vandende men jeg tænker, nu når man alligevel har det hele ude..?)
8. En af de her fancy power pulleys men det er vist nede i detaljerne.
9. 1300 DP topstykker. Find et godt brugt sæt. De er lige til at montere. Den ene pindbolt er dog for lang. Så der skal gevindet enten skæres lidt længere ned eller du skal rode med noget afstandsstykke på møtrikken. Hvis du har forstand på det så er der noget at hente ved at porte dem.
10. Dobbelt 36' dellorto ville da være fristende ikke?
11. Skift stempler og cylinder til CSP's 1385 kit. Men så er det jo ikke en 1200 længere? ;)
12. Vippetøj med 1,25 udveksling kan bygges om så det passer på en 1200 motor - men nu kører du jo med 1300dp toppe...
Den største svaghed ved de game 1200 motorer er krumtappen. Hold den under 4500omdr så er du på den sikre side. 5000omdr kan gå i en snæver vending. Nu er snakken om D motor så krumtappen er lige så fin som på 1300 og 1600 da D motoren er af senere dato.
Med det ovenstående ender du på noget der ligner 8.5:1 - så du kan stadig køre på almindelig benzin.
Det er det info jeg har samlet igennem tiden omkring de små 1200 motorer.
Hov en lille sidebemærkning. Hvis du er til 1200 sport så kan du reelt "stroke" din krumtap med 1600 plejlstænger fra en Type 3. De passer i bredden. Det bliver så noget spændende mht. vendehøjde men hvor der er vilje er der en vej ;)