Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tun af 1200 D motor?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Da det kommer til at tage lidt tid at samle stumper ind til min kommende motor, tænkte jeg på om jeg kunne "hive" lidt ekstra ud af min 1200 D motor. Hvad jeg kan huske har 1200 motorere vist nok 1:1 i vippetj. Kunne man sætte 1,1:1 på fra en 1300 AB motor (vis det er korekt altså), og så skifte kaburatoren fra en 28 til en 31. Ellers hvis andre har nogle ideer er de meget velkommende. Evt hvis man også kan fortælle hvad det ca vil give af HK med det som evt vil blive ændret (af det ene eller andet)

Hilsen Pede

PS: Har en komp. test på motoren og den viser 9:1 på cylinder 1-2-4 og 8,5:1 på 3eren hvis det kan bruges til noget.....

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Kør med en original lydpotte, den hvor bøtten, set fra enden, er ægformet. Ikke med rullesvejset kant som 13-1600.
Og to afgangsrør med større diameter. Brug karburator og strømfordeler fra en Jeans.
Og ja vippetøjer som du er inde på.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Hvor meget vil du lave ved den? Er der noget du ikke vil rode med? :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ved ikke helt hvor meget jeg vil lave ved den endnu. vil bare have lidt ekstra ud af den.. Og jeg lakerer ikke selv, men laver stort set alt andet selv..

Hilsen Pede

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

RETTET TIL EFTER FRANKS RÅD.

Som motoren står så er

1200'eren begrænset af:
1. Indsugningsmanifolden og karburator
2. Små ventiler på indsugningssiden
3. Udstødning

Jeg har læst og læst og hvis du bare vil trimme vognen en smule:

Jeg har indtryk af at dette ville være en naturlig vej. Så kan du jo selv stoppe når du synes det er nok for dig:

3. Kontrollér din tænding. Sæt den til 10 grader fortænding uden vacuum og behold nu endelig din originale fordeler. En 009, heller ikke i chrom, vil ikke gøre noget godt for din motor.

5. Knastaksel. Hold den lav. Noget alá Engle 100. Under 280 grader. Du vil ikke have en symaskine knast. Kun hvis du kører med to karburatorer og udstødning.

7. Let svinghjulet (hvis du har lyst så prøv en 200mm kobling. De erfaringer jeg har læst om deler vandende men jeg tænker, nu når man alligevel har det hele ude..?)

8. En af de her fancy power pulleys men det er vist nede i detaljerne.

9. 1300 DP topstykker. Find et godt brugt sæt. De er lige til at montere. Den ene pindbolt er dog for lang. Så der skal gevindet enten skæres lidt længere ned eller du skal rode med noget afstandsstykke på møtrikken. Hvis du har forstand på det så er der noget at hente ved at porte dem.

10. Dobbelt 36' dellorto ville da være fristende ikke?

11. Skift stempler og cylinder til CSP's 1385 kit. Men så er det jo ikke en 1200 længere? ;)

12. Vippetøj med 1,25 udveksling kan bygges om så det passer på en 1200 motor - men nu kører du jo med 1300dp toppe...

Den største svaghed ved de game 1200 motorer er krumtappen. Hold den under 4500omdr så er du på den sikre side. 5000omdr kan gå i en snæver vending. Nu er snakken om D motor så krumtappen er lige så fin som på 1300 og 1600 da D motoren er af senere dato.

Med det ovenstående ender du på noget der ligner 8.5:1 - så du kan stadig køre på almindelig benzin.

Det er det info jeg har samlet igennem tiden omkring de små 1200 motorer.

Hov en lille sidebemærkning. Hvis du er til 1200 sport så kan du reelt "stroke" din krumtap med 1600 plejlstænger fra en Type 3. De passer i bredden. Det bliver så noget spændende mht. vendehøjde men hvor der er vilje er der en vej ;)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

http://www.pre67vw.com/okrasa/
http://www.vwmagazine.com/features/okrasa/
http://www.morepower.dk/1200_cc.htm

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er fantastisk. Halvdelen af 12-14 punkter der er helt forkerte. Men så roder I selv med det :-)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jah, uden at det skal tages fornærmende op, er det ikke den bedste fremgangsmåde, og bestemt ikke i den rækkefølge.

Frank, er vi ikke så heldige at du har din gamle afhandling vedr. 1200 trimning i en gammel fil, så du kan uploade den igen?

- Det er min plan, hvis jeg altså kan finde tid til det, at lave en step by step 1200 tuning til vinter, med billed dokumentation. For jeg synes faktisk det er sjovt at få de små 1200 motorer til at trække fra 1600erne :-) Og der dukker jo stadig pumpe og brandmotorer op, som skriger efter en kærlig hånd. Men ting tar tid

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Steen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du kan da ikke "stroke" motoren ved at skifte plejlstænger. Det giver ikke mere slaglængde, muligvis kan du hæve kompressionen men så skal man vist osse vide hvad man laver.

-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det er IKKE noget jeg har rodet med selv. Det er som sagt blot ting jeg har fundet igennem læsning på internettet. Jeg havde regnet med at folk ville dødsdømme alle forslagene med det samme - det er vel også kun et spørgsmål om tid før dette emne ender i regulær mudderkastning :)

Tag imod forslagene eller lad være - der er måske nogle muligheder at tænke over imellem - resten kan du blot se bort fra :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg var da godt klar over at mit svar kunne virke fornærmende. Men der er da ingen grund til at skrive et langt indlæg med en masse forslag om tuning, der så er forkerte.
Tuning er et følsomt område hvor der tit er både meninger og følelser indblandet. Derfor er farmer og jeg f.eks. ikke altid enige. Vi har også en gammel ven der desværre ikke "blander" her på VW-nettet, fordi han simpelt hen ikke gider alt det vrøvl. Og det er en skam. For han har om nogen lavet mange folkevognsmotorer, gennem 35 år, og selv kørt motorløb, både med og uden turbo. Og han kører til dagligt i sin bobbel, året rundt.
Bare i dag er der i to indlæg nogen der prøver at overbevise mig om at det er OK at en gammel bil ikke er i orden. Hvad pokker er det for noget vrøvl ? De er altid lidt utætte for benzin og de kan heller ikke altid lade det de skal ? Og det er bare her i formiddag !
Så nu løb følelserne af med mig. Undskyld for pokker -
Bare fordi det står på nættet, er det ikke sikkert det er sandheden.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

"Bare fordi det står på nættet, er det ikke sikkert det er sandheden. "

Og det er helt sandt. Indlægget er ikke skrevet men copy pastet fra et notesblok dokument jeg havde skrevet til mig selv med ting jeg skulle undersøge selv med tiden. Nu var der en der havde de samme tanker som jeg har haft på et tidspunkt. Så kunne jeg lige så godt kaste de forslag jeg har fundet med tiden ud i åbent fora. At intet af det jeg har fundet er sandt og virksomt ærger jeg mig lidt over. Havde ellers selv forestillet mig en 1200 motor med 1300 toppe og 36'er karburatorer og tarmslyng med hideaway.

Desuden kan jeg kun nikke anerkendende til det du siger med at det er "ok at tingene ikke er i orden". Lige netop på boblen hvor tilgangen til gode dele er rigtig stor giver det absolut ingen mening ikke at lave tingene ok. Det er vel også en del af sporten at finde den rigtige stump? :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Frank hvis du har tiden vil du så ikke skrive meget kort hvilke punkter jeg skal slette fra mine noter? Og gerne hvorfor :)

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) holm2010 Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Du er da bare sådan en følsom fyr Frank :-)
Zster indlæg vil jeg ikke blande mig i ,da jeg ikke er nok vidende om det emne
Men har det på samme måde som dig . Jeg ser rødt når nogen mener at gamle kørertøjer er dårlige og at man bare skal leve med fejl og skavanker der er eller kommer ,eller siger der er jo altid lidt at rode med på sådan en gammel bil .om det er dovenskab eller uvidenhed ,det ved jeg ikke . men jeg acceptere ikke at min ikke vil starte, eller kører mig derhen hvor jeg har lyst. planlægger altid hvornår jeg vil have sorte fingre.det min stolthed, de andre holder i vejkanten når vi er på tur

-------------------------------------------
Oval 57 projekt
21201801.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Punkt: 1-2-4-5-6-7-9-10-11 og den med den svage krumtap og stroke med 1600 plejlstænger.

1:
Man kan ikke bare tage dyserne fra en større motor og så løbe an på at det hjælper noget eller overhovedet kan køre.
2:
Måske i varme lande hvor du kan køre uden forvarmning.
4:
Det samme som ved 2.
5:
Ikke med én karburator. men med to karburatorer og SÅ en 4:1 udstødning.
6:
Nyere stempler passer ikke i gamle motorer. Jeg mener at de nyere får 22mm. krydspind ligesom 13-1600. Men det er jeg ikke helt sikker på.
7:
Måske
9:
Det samme som 6. Pindboltene flyttes ud og passer med 13-1600.
10:
34mm passer ikke på en 1300 manifold og ville nok heller ikke virke på en 1200-1300. Jo muligvis til motorløb.
11:
Godt forslag, men igen, de passer så nok ikke på en nyere 1200 efter 1971. Om de kan fåes ved jeg ikke. Men det ville nok være det første jeg ville gøre, flere kubik.

Krumtappen er ikke specielt svag på en 1200. Jeg ville nok tro at den er stærkere end en 13-1600 krumtap, hvis de ellers er samme årgang.
Det er rigtigt at 1200 25HK og 30HK ville knække, men det er ikke dem vi tuner her.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Så har jeg rettet indlægget lidt til så vi ikke risikerer motorhavari.

6.
Hvad så med 1600 type 3 plejlstængerne på en 1200 tap?
Det er dumt rent praktisk men hvis man nu insisterer på at beholde 1200?

9.
Hvornår skifter pindboltene afstand? Ved alle 1200 til 13-1600? Eller er det årgangsbestemt?

-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Race-buggy Member
Skrev for 14 years siden | | | |

hei

jeg har tunet opp en 1192ccm

motor blokk er en nyere blokk med motor kode D

den har også dobbel olje reduksjon

jeg har w100 knast i den

lettet 180mm svinghjul til 7,4kg

veiv er stock, men avbalangert,med svinghjul,trykkplate

sylinder/stempler fra 1302 da disse har høy komp stempler

0,9mm vende høyde

1300 F toppe som er fræst ned 4mm som gir 10,42:1 i kompressjon

der er riktig mye arbeid med toppe for å kunne få litt flow i disse.

toppe er så også mira freste seter/ventiler

singel hd fjærer i toppe

jeg bruker SVDA fordeler med ignitor

power pulley.

31-3 carb

gamelt kadron grenerør med stinger

boltet vippe tøy med svivel feet skruer.

denne motor kjører riktig godt og er sjov å kjøre

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der bliver ingen havarier, når skidtet ikke kan samles :)
Jeg er faktisk i tvivl om det er fra august 1970, altså model 1971 eller det først er fra august 72. Men blokken kan udvendigt kendes på at den også får to reduktionsventiler som 13-1600.
Samtidig bliver blokken et lille stykke længere, så man kan bruge 13-1600 krumtappen og derved bygge den om til 1600cc.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Race-buggy Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja Frank_Andersen det stemmer, blokken kan bygges om til 1600ccm.

men jeg syntes det er sjov med 1192ccm.

"mini mouse" som jeg har gitt denne motor navnet.

jeg skal ha motor på dyno i høst så får jeg se hva den yter

kansje 60hk ??

den går friskere enn en stock 1600

(permalink) Peterwings Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Det var nu mere for at gøre den lidt mere frisk uden at skulle skilde den ad. Derfor tænkte jeg vippetøj og anden kaburator og indsugningsmanifold. Ved bare ikke hvad det vil give ekstra, men håber stadig på at en kunne give et forsigtigt bud. Ved godt at det ikke er det vilde, men håber på bare lidt mere trækkraft...

Hilsen Pede.

PS: En lille side bemærkning. ville en 1745ccm trives med 36 mm webere?

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

PS: Ja det kommer jo an på resten af motoren. Forventet effekt, omdr. knast osv.
Men 40mm ville nok være det rigtige.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Pede.
Ring
20888030

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Race-buggy jeg ville høre om du har fået motoren på dyno og hvis du har hvad gav den. Er sådan set meget nysgerrig.

Hilsen Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Race-buggy Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Peterwings:

jeg har ikke hatt tid til å få den på dyno enda. + været i norge denne sommer har regnet bort her jeg bor.

men jeg vurderer å selge den motor, så du må bare ta turen opp og teste buggy'en med den motor baki.

(permalink) Griebel Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Franks "gamle" afhandling :

"Opgradér din 1200

Er du glad for din 1200 motor ? Det er jeg efter at have kørt med en dagligt i fire år, mindst 50 km. til og fra arbejde hvoraf de 24 er på motorvej. Jeg ved godt det kan knibe lidt op af de lange bakker, men det er også et spørgsmål om at køre lidt strategisk og være fremsynet i trafikken. For hvis du kommer ind sammen med lastbilerne på motorvejen op ad en bakke kommer du ikke op i fart igen !
Den motor jeg taler om er jo nok også den motor der har givet boblen dens gode ry og i de sidste (fra 1973) er den faktisk blevet endnu bedre. Den hedder godt nok stadig ”D” i kendingsbogstav, men den har nogle ting til fælles med 1300 motoren fra samme år. Den har 2 reduktionsventiler til oliesystemet, topstykboltene er samme deling og hovedlejeafstanden, hvis der er noget der hedder det, passer med 13-1600 motorerne. Det sidste gør de gamle motorer ikke, der er blokken lidt kortere. Den har også en lidt større karburator og sammen med at 4. gear er ændret til 093 giver det en kombination der kører lidt bedre og har lidt mere topfart.
Læg i øvrigt mærke til dette 4. gear, som sidder i mange gearkasser fra 1974. Sammen med et bagtøj med udvekslingen 4,375 dur det ikke sammen med en 15-1600 motor. I 1303 1974 har VW valgt at køre med 4,125 i bagtøjet og så 093 4. gear, prøv at lægge mærke til hvordan sådan én ikke taber pusten når man skifter fra 3. til 4. næste gang du får chancen. De var ikke så dumme nede på værket for 30 år siden.
Jeg kørte med min første 1200 motor, som var den originale i den 1200 skrabede model jeg har som vinterbil, og blev så glad for den at jeg følte at jeg var nødt til at ”fintrimme” den lidt. Den kørte med en original lydpotte som er letgenkendelig på den ovale facon der ikke har den almindelige rullesvejsning som alle de andre typer. På den potte monterede jeg to af de såkaldte TT-afgangsrør der har større diameter på det stykke med lyddæmpning. jeg satte en 0,05mm. større hoveddyse i og da 1200 motoren er meget lavt komprimeret kørte jeg med en fortænding på 10o. I øvrigt kørte jeg på 92 oktan blyfri benzin.Jeg anvendte et sæt vippearme fra en 13-1600 motor som kar større udveksling 1,1:1 i stedet for 1:1. jeg ved godt det er små marginaler men mange bække små.
Til sidst satte jeg en Luminition styreboks på til tændingen, for at være fri for at døje med platiner i svingende kvalitet, og kørte bare med en almindelig blå Bosch tændspole.
Denne kombination gav en lidt mere momentstærk motor med bedre evne til at stritte imod op af bakkerne og ca. 15 km. mere i topfart.
Pas for resten på med dette tændingssystem som jo bliver styret af en vinge der afbryder en fotocelle. En VW motor med den gamle type oliekøler der ikke er bygget ud bag på blæserhuset skal køre med 3o senere tænding på cyl.3. Det løser man ved at skære lidt af den ene vinge (den til cyl.3) på ene side så den tænder senere. Hvor meget må komme an på en prøve. Jeg kom til at skære for meget af og måtte lime en stump på igen med ti-sekunderslim !!

God fornøjelse.

Frank Andersen Byrsted VW-teknik."

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel

Reply »

You must log in to post.