1. Hvis en motor som Eriksens kun går 6 på literen, er den ikke justeret ordentligt. Eller osse er speederpedalen sat permanent fast til bundpladen. Det er ikke Verdens mest økonomiske opsætning, men i snit skal den kunne gå 10 - 12 km/l.
2. Nogen af de fantomtal der bliver vist og talt om falmer jo lidt når man så begynder at spørge ind til resten af bilen. Jeg kan sku osse få en bil til at vise 20 km.literen hvis jeg må sætte 135 fordæk på. Real life 22 km/l vil jo sige f.eks Herning-Hannover-Herning på 1 tank (!) - Når så det er sagt, så er der nogen, som er dygtige til at finde "the sweet spot" på en motor og har en meget let højrefod og faktisk kan strække brændstoffet temmelig meget. (har nu en mistanke om, at de pisser i tanken ;-) )
For ca. 20 år siden var der en Amerikansk ingeniør, som satte sig for at kunne køre 50 mpg i sin VW, (som jo netop er 22 km l.) Den sidste motor han lavede, som så osse kunne gøre tricket, var en 76 x 77 mm. med en specialslebet knastaksel fra Crower, hvis jeg husker rigigt, omkr. 8,5 CR og to enkelte relativt små karburatorer. Fuld vacum fordeler etc. etc. Koblet på en 1500 gearkasse. Skal prøve at se om jeg kan finde en af artiklerne der blev skrevet om ham og projektet.
3. Dem der kører med mine 64-67 hk 1600 std plus tilbagemelder, at de typisk kører 11,5 km/l. i snit. Og kan komme op på 15 km/l. på længere ture, sålænge hastigheden ikke overskrider ca. 100 km/t. (Dette er real life km! Ikke speedometerkm.)
Så er der jo vores ven Kaj (Big hands)Hansen. Jeg er ret sikker på, at han pumper helium i sålen på sine træsko, for han tangerer altså jævnligt 15+ km/l med sin 1904 type 1. Nogen gange tænker jeg, nej det kan altså ikke passe. Men når jeg så får regnet efter så er den som regel go´nok.
Ghiaér kan som udgangspunkt trække ca. 1 km/l mere ud af brændstoffet ift. bobler, simpelthen pga den lavere luftmodstand.
12- og 1300 sgl. port motorer er dem der som udgangspunkt kan køre længst på literen sålænge vi taler std motorer. For 15-20 år siden lavede vi af og til trimmede 1200 motorer som typisk havde mellem 60 og 70 hk. De kunne gå 13,5 - 15 på literen i daglig kørsel og ca. 17 på langtur med fornuftig hastighed.
T