Min inder kaleche havde en revne over bagruden, da jeg købte vognen. Et stykke tape over hullet og så videre med andre ting...bremser, lygter, syn, afgift, renovere motor o.s.v Nu er der så gået et par år og revnen er vokset med tiden og sidst på sommeren faldt himmelen så ned, så jeg ikke kunne se ud af bagruden, holde den op med tape gik heller ikke mere.. noget måtte der gøres.
Jeg har den skøre ide at, jeg nok selv kan fixe den igen...
Nu er jeg så blevet lidt klogere og min makker Bo mener vi skal få professionel hjælp eller psykologhjælp til undertegnede.. Nej, jeg har ikke givet op endnu ! Jeg ved nu at sådan en blød hat er lavet af 3 lag yder lag / termo lag og himmelen. For at skifte den sidst nævnte må de to andre fjernes først ! - Det går nu ret godt med at skille ad.(det har jeg altid haft evner for ) Under huden er der nu dukket flere problemer op; brækket svejsning, brækket træ + dårligt træ. Til side med det ( jeg har nyt træ til det meste og en ny himmel ). Regner med at afmontere rammen i morgen og sandblæse og male den sort. Mere følger senere mvh Morten
Så er rammen monteret tilbage på plads og træstykket over forruden er på igen og lukker fint ned på toppen of rude rammen. om nogen skulle ligge inde med den viste gummi klods, høre jeg gerne om det, da den mangler i den ene side - ellers må jeg prøve at lave en selv.
Så er der kommet et par stropper på toppen og den inderste stykker træ på sidestolperne kom på plads, det var de original som jeg kunne bruge igen efter lidt maling, værre gik det med yderstykkerne, de gl. passede perfekt men er ødelagt af fugt og pæleorm. De nye skulle der arbejdes noget på før det kom til at se fornuftigt ud. Jeg tror det er førstegang jeg har brugt en høvl til at lave bil med ! På enden af træet skal der være en lille alu. plade til at tage trykket, den må jeg lave lidt tykkere end før da træstykket er lidt for kort, det går nu nok.
Så er inder kalechen centreret, hæftet på træbøjlen over bagruden og resten er hængt op med klemmer. (konen har klaget;"hvor er mine klemmer.." - "beklager de bruges til et højere stående formål!") På den gl. var bærestoffet limet med kontaktlim på tværbøjlerne, Jeg har nu tænkt mig at sy dem om stængerne (rør).
Så har jeg syet og skudt med kramper i et par dage og det ser fornuftigt ud. Termo og yder-lag skal lige på plads inden jeg skære hul til bagruden.
I dag har jeg monteret wire/fjeder træk i siderne, disse holder yderlaget stramt i siderne så det ikke flapper under kørsel. Termo og Yderlaget er nu monteret på forbjælken med kontaktlim og kramper. Wiretræk under bagruden er strammet op og låse håndtagene til åbne / lukke er monteret med en ny fjeder i den ene (en varm tak til flyvestation Aalborg)
Så er bagruden kommet på plads igen og projektet er ved at være slut. Følgende dele blev brugt: Himmel=1287kr,Ydersiddestykker=980kr,Tætninger kal/rud=788kr,Pakning til forruderamme=60kr og så lige sandblæsning+maling=1000kr + en frygtelig masse timer...
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..