Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ny inder kaleche på min 69´

Tags:

(permalink) Kappers Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Min inder kaleche havde en revne over bagruden, da jeg købte vognen. Et stykke tape over hullet og så videre med andre ting...bremser, lygter, syn, afgift, renovere motor o.s.v Nu er der så gået et par år og revnen er vokset med tiden og sidst på sommeren faldt himmelen så ned, så jeg ikke kunne se ud af bagruden, holde den op med tape gik heller ikke mere.. noget måtte der gøres.

Jeg har den skøre ide at, jeg nok selv kan fixe den igen...
Nu er jeg så blevet lidt klogere og min makker Bo mener vi skal få professionel hjælp eller psykologhjælp til undertegnede.. Nej, jeg har ikke givet op endnu ! Jeg ved nu at sådan en blød hat er lavet af 3 lag yder lag / termo lag og himmelen. For at skifte den sidst nævnte må de to andre fjernes først ! - Det går nu ret godt med at skille ad.(det har jeg altid haft evner for ) Under huden er der nu dukket flere problemer op; brækket svejsning, brækket træ + dårligt træ. Til side med det ( jeg har nyt træ til det meste og en ny himmel ). Regner med at afmontere rammen i morgen og sandblæse og male den sort. Mere følger senere mvh Morten

Så er rammen monteret tilbage på plads og træstykket over forruden er på igen og lukker fint ned på toppen of rude rammen. om nogen skulle ligge inde med den viste gummi klods, høre jeg gerne om det, da den mangler i den ene side - ellers må jeg prøve at lave en selv.

Så er der kommet et par stropper på toppen og den inderste stykker træ på sidestolperne kom på plads, det var de original som jeg kunne bruge igen efter lidt maling, værre gik det med yderstykkerne, de gl. passede perfekt men er ødelagt af fugt og pæleorm. De nye skulle der arbejdes noget på før det kom til at se fornuftigt ud. Jeg tror det er førstegang jeg har brugt en høvl til at lave bil med ! På enden af træet skal der være en lille alu. plade til at tage trykket, den må jeg lave lidt tykkere end før da træstykket er lidt for kort, det går nu nok.

Så er inder kalechen centreret, hæftet på træbøjlen over bagruden og resten er hængt op med klemmer. (konen har klaget;"hvor er mine klemmer.." - "beklager de bruges til et højere stående formål!") På den gl. var bærestoffet limet med kontaktlim på tværbøjlerne, Jeg har nu tænkt mig at sy dem om stængerne (rør).

Så har jeg syet og skudt med kramper i et par dage og det ser fornuftigt ud. Termo og yder-lag skal lige på plads inden jeg skære hul til bagruden.

I dag har jeg monteret wire/fjeder træk i siderne, disse holder yderlaget stramt i siderne så det ikke flapper under kørsel. Termo og Yderlaget er nu monteret på forbjælken med kontaktlim og kramper. Wiretræk under bagruden er strammet op og låse håndtagene til åbne / lukke er monteret med en ny fjeder i den ene (en varm tak til flyvestation Aalborg)

Så er bagruden kommet på plads igen og projektet er ved at være slut. Følgende dele blev brugt: Himmel=1287kr,Ydersiddestykker=980kr,Tætninger kal/rud=788kr,Pakning til forruderamme=60kr og så lige sandblæsning+maling=1000kr + en frygtelig masse timer...

imag_0262.jpg
imag_0264.jpg
imag_0267.jpg
imag_0270.jpg
imag_0243.jpg
img_3675_1.jpg
img_3677.jpg
img_3678.jpg
img_3680.jpg
img_3684.jpg
img_3804.jpg
img_3812.jpg
img_3813.jpg
img_3815.jpg
img_3817.jpg
img_3827.jpg
img_3830.jpg
img_3832.jpg
img_3835.jpg
img_3836.jpg
img_3847.jpg
img_3853.jpg
img_3856.jpg
img_3857.jpg
img_3860.jpg
img_3839.jpg
img_3845.jpg
img_3858.jpg
img_3896.jpg
img_3899.jpg
img_3900.jpg
img_3901.jpg
img_3903.jpg
img_3917.jpg
img_3918.jpg
img_3920.jpg
img_3922.jpg
img_3924.jpg
vw pude.jpg
vw rd.jpg

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..
(permalink) Kappers Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Stativet er nu svejset + kaleche bærestykke i karossen er svejser i højre side og fået ny gevind i venstre side, Jeg havde noget problemer med pasformen på de nye træ stykker under bagruden, så de gl.blev fixet op og brugt igen ( bedre pas form ). Træstykke over forruden er under opbygning i Wencon, hvor der var råd ( højre side )
Så blev der også lige tid til en tur i åben kane..

img_3604.jpg
imag_0299.jpg
imag_0279.jpg
imag_0287.jpg

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..
(permalink) Cruus Member
Skrev for 14 years siden | | | |

godt projekt, man ser næsten aldrig kaleche projekter :)

//Michael

-------------------------------------------

Cruusr600 @ hotmail.com
(permalink) sadelmager Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hej kappers du kan skrive til mig hvis du har brug for hjælp.
mvh.claus sadelmager
sadelmager@gmail.com

(permalink) Kappers Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Claus - tak for det, jeg skal nok melde mig om jeg går kold i det..

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..
(permalink) Cruus Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvordan går det med projektet ?

-------------------------------------------

Cruusr600 @ hotmail.com
(permalink) Kappers Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Cruus - det står lidt stille i garagen, da jeg har været bortrejst på job og skal på skitur i morgen, men vinteren er lang endnu, så jeg når det nok inden foråret kommer. ( jeg har ligt lidt nye billeder i toppen og skrevet lidt mere der )

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..
(permalink) Cruus Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ok, det ser sgu ikke nemt ud det kalesche haløj

-------------------------------------------

Cruusr600 @ hotmail.com
(permalink) hottentot Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Kappers
Fik ikke spurgt dig om det var svært at tilpasse ruden.
Kan du evt. lave en liste over de dele du har skiftet...

PS. Vejret er stadig godt hernede i Las Palmas.

-------------------------------------------
Med venlig hilsen

Peter "Hottentot"
(permalink) Kappers Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Peter - Jeg bruger jo min yder kaleche igen, den nye himmel kommer uden hul til bagruden, så jeg regner med at skære hullet ud, som noget af det sidste. Jeg skal prøve at lave en liste til slut. Jeg har vundet en rejse mere til Las Palmas.. Så om du stadig er dernede ses vi snart.

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..
(permalink) vw1303s Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg har et spørgsmål jeg skal til at montere den gummi liste der tætner imellem vindues rammen forrude og kalechen. listen skal vist nok limes på er der nogen der kan vise mig et billed eller en tegning man kan forstå præsis hvor den skal sidde
bilen er en cab fra 1961

på forhånd tak caspar j

-------------------------------------------
Caspar.j.vw1303s@gmail.com
Nordsjælland
http://www.vw-bluelady.dk
(permalink) Simon Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Kappers
Virkelig spændende renoveringsprojekt og gode billeder du har taget. Jeg skal i gang med præcis det samme (råddent træ og en revnet inderkaleche). Kan du sige mig om der er nok inderkaleche "stof" til at få et stykket til forbrændtet (det afslutningsstykke hvor klachekrogen sættes på forruderammen? Jeg ved ikke om du også har samme afslutnings plade da din er nyrer end min 63'er. Der findes nemlig ikke noget separat stykke hertil hos TMI.
Håber du kan svar mig på det, da jeg ellers vil bestille en anden inderkaleche end TMI.
Hilsen Simon

-------------------------------------------
S.Bullinger@gmail.com
M: 26 426 926
(permalink) Kappers Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Caspar og Simon. Jeg tror at jeres model er en del anderledes end min. Jeg fik en CD med en værkstedsmanual årg. 60 fra Lupojesper(29707493), denne beskriver jeres system rigtigt godt, desværre er min CD så dårlig, at min pc ikke kan læse dette afsnit med kaleche montering ! - prøv at få hjælp hos jesper. - til Simon, der er kun det stykke stof i overskud som skæres fri ved bagruden og det er ikke stort nok, om du ikke vil have en sygning midt på.. Men du kan nok få en stump hos en saddelmager. TMI kvaliteten er ikke 100% om i spørge mig, ved ikke om der findes noget bedre ? Jeg har konstateret at der ikke er aflastning i stoffets hjørner hvor det belastes mest ( det var der på den gl. ) og der er flere langsgående sygninger der er udført af en beruset person eller en blind ( så det først til slut.. øv). Jeg håber at komme i garagen i morgen og arbejde lidt videre... Har været arbejdsramt den sidste uges tid.

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..
(permalink) Simon Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Kappers

Tak for dit udførlige svar. Det var godt nok ærgerligt med CDen. Du har helt ret mht. TMI. Det er heller ikke lige mit favoritmærke. Pris og kvalitet stemmer ikke helt. Men nogen gange er det den nemme løsning.

Det er skam lidt underligt at man ikke levere betræk med til forbrædtet specielt når TMI ikke en gang har det som separat varenr. Det er bare ikke godt nok at man skal sy det selv af stumper fra bagruden.

Jeg tror jeg går til en sadelmager og får syret en inderkaleche efter målene fra TMI inderkalechen og sælger den jeg har.

Hvem Jesper er det jeg skal prøve at hører ang. CD?

-------------------------------------------
S.Bullinger@gmail.com
M: 26 426 926
(permalink) Kappers Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Simon - bare søg "lupojesper" så finder du ham ellers "wheelers garage" - han har gang i en bus for tiden. God ide - få syet efter TMI og så sælg den igen ha ha -prøv at få lavet ekstra løft lige over bagruden i siderne - den har en tendens til at hænge lidt her. Om du kan få en lidt kraftigere kvalitet hos en saddelmager er det nok ingen skade til. Lykke til !!

P.S Jeg skal lige finde mig en ny for-kofanger (i ordenlig kvalitet) så gå et ud i foråret.

-------------------------------------------
Kappers 69 low-cab.
Solen op og taget ned..

Reply

You must log in to post.