Hvad er forskellen på en Tysk Og en Braziliansk Krumtap ??
Lars
Oval 57 projekt
21201801.
Hvad er forskellen på en Tysk Og en Braziliansk Krumtap ??
Lars
Er det er fræk vits...?
:)
Hvis du mener en original krumtap så er den tyske en stålkrumtap i usædvanlig høj kvalitet. De originale fra Brasilien er støbejern, som vel var mere normalt på en motor med den ydelse en std. VW leverer.
Dvs. ingen hård tuning på en brazil ??
Det er helt gak.
Dem der kom i std. Motorerne, var så stærke at de kunne bruges til tuning.
Og nogen af de tuningskrumtapper der kan købes nu, er så svage at de kun kan bruges i en std. Motor ;-)
Ja nu er jeg helt i hegnet :-)
Jeg har brækket 2 af de støbte krumtapper.. Har købt en DPR nu, det er en helt std krumtap fra de gode gamle dage der er blevet svejst op med modvægte osv osv..
Du skal ikke smide mere end 160-170 hk efter en støbt krumtap hvis du spør mig..
Men det får du nok 1000 meninger om, dette er bare min..
Mvh Spring
Nu tænker jeg jo nok kun på en 80-90 hk på en 1600 ccm kan en brazil holde til det
Spring. Dem du brækkede var ikke støbte, det det var 4140 Kina stål. - Og ja, dem skal man ikke hænge mere end små 200 hk på, hvis man vil køre med slicks, - og udnytte alle hopperne hele tiden. - Øhh,..... fnis.
En støbt krumtap er noget helt andet. En støbt krumtap kan sagtens holde til 80 hk, bare den ikke skal snurre for højt, OG den skal DÆLME være i balance. Personligt ville jeg hellere få slebet en gammel tysk, selvom det koster næsten det dobbelte af en ny Brazil. Ydermere skal man lade være med at sætte vendehøjden for snævert med en støbt, da den kan og vil strække sig mere end en gammel tysk.
Tilbage til 4140éren. HVIS man nu gav den et såkaldt "heat treat" sammen med en frysehærdning, så ville den blive - næsten - ligeså stærk som en gammel Scat eller Racemaster krumtap. Problemet er bare, at så ville den koste ca. 7500 kr. Derfor vælger vi idag stadig opsvejste std krumtappe når vi skal op over 200 hk og de skal bruges hårdt.
T
"Hård tuning" ? Nej, men 80-90HK kan en original støbejernskrumtap vel nok holde til. Morris Mascot, ikke at vi skal sammenligne, kørte med støbejern. Det var kun MG og Cooper udgaverne der kørte med såkaldt "stålkrumtap"
Hvis jeg skulle lave en 1600 med 80-90 HK ville jeg vælge en tysk krumtap med påsvejsede kontravægte.
Hvis jeg skulle lave en 1600 med std. krumtap ville jeg beholde std. knast og så leve med 70-75 HK og være tryg ved at det kan holde. Eller en 1776cc. Den kunne køre i årevis hvis man ville se dens begrænsninger i øjnene.
Men igen, som sagt så mange gange før. Det største problem ville være at finde en brugbar blok at bygge på.
Frank, få nu den der bløde hat lagt på hylden. ;-) En std krumtap kan tåle noget mere end det, såfremt de omkringliggende dele er iorden selvfølgelig.
T
Jeg prikker lige lidt til jer ;-)
I lyder som om i har knækket i hundredevis af brasilianske krumtaper - har i det? - eller har i fået målt brudstyrke på dem ? - eller er vi bare ude i noget " den er lavet i brasilien, så den er helt sikkert ikke bedre end alt andet de laver".
Jeg har aldrig haft en brasiliansk krumtap i hånden så jeg ved så lidt om det som man kan - så derfor spørger jeg af nysgerrighed .
/John
Nej jeg beholder den bløde hat hat på fordi det er de færreste der udnytter deres motor, men de kan ikke leve med at fortælle at de kører med std.knast. Det er der for lidt praleværdi i. Der er meget meget mere praleværdi i at kunne fortælle at man har en "hård" eller måske endda en "skarp" knast i.
Men modsat af hvad mange tror så bliver en VW motor ikke bare lige til en hylende bæst som deres kammeraters Toyota med 16 eller 20 ventiler. Og hvis man behandler den ligesom de gør med deres Toyota. Så holder folkevognsmotoren kun 5000 km uden kontravægte og lidt mere med. For der går bare noget andet i stykker.
Kom ned på jorden. Lev med den hobbybil du har valgt og nyd så at den kører godt.
Jeg har selv været der. Men man kører blot rundt med en 200HK motor, der kun kører tomgang 99% af tiden. Så er en std. motor med lidt flere kubik, lettere at leve med i det daglige.
Og lad mig lige slå fast. Modsat af hvad mange tror, så kan std. krumtappen (stålkrumtappen) sagtens "holde". Faktisk er det eneste der som regel kan bruges efter 5000 hektiske km. -krumtappen og plejlstængerne.
Og nej jeg har aldrig knækket en støbejernskrumtap. Men jeg har heller aldrig ejet en bil med støbejernskrumtap. Det er der millioner af mennesker der har og de har kørt millioner af kilometer uden krumtappen er knækket. Jo forresten jeg byggede engang en 1968cc type1 motor med støbejernskrumtap fra CB. Den knækkede krumtappen. Men ikke medens jeg ejede den.
HVIS man skal tune renovere, opbygge en VW-motor fra bunden. Er der da ingen grund til at lægge ud med at købe en støbejernskrumtap, når der findes stålkrumtapper.
VW-motoren bruges også i flyvemaskiner, men så vidt jeg ved tillader luftfartsmyndighederne ikke at man bruger støbejernskrumtap i en VW-flyvemaskinemotor. Nu falder en bil jo ikke ned fra himlen fordi krumtappen knækker. Den stopper såmænd måske ikke engang. Men kan være svær at starte igen.
25/30HK motorer knækkede af og til en krumtap.
Nu er det ikke for at prale, men jeg har hverken en hård eller skarp knast, jeg har en SKRAP knast i. Det er helt vildt!!
Hej igen og tak for de mange svar ,tror de rigeligt dækker min nysgerrighed . man kan jo også tydeligt se forskel på den udvendige kvalitet når man river dem ned af hylden snupper sku nok den tyske når jeg slår i gang
Lars
Har du originale brasilianske krumtapper på hylden ? Hvor pokker har du fået dem fra ?
Den har siddet i min nok forholdsvis nye AS 41 brazil 1600 motor
You must log in to post.