"Husk også at skifte ventilerne hvis det er et gammelt std. topstykke. Jeg har en motor stående i garagen hvor den ene udstødningsventil har tabt hovedet. Det er tvivlsomt om noget andet end svinghjulet kan bruges fra den motor!
Jeg vil vove den påstand at langt de fleste gamle boksermotor ender deres liv pga. en ventil der svigter.
Skift altid gamle std. ventiler til nye rustfrie!!!! "
- Deetjodet jeg har sagt de sidste 15 år. Men jeg er da glad for, at den er sevet nogen steder ;-)
Ventiler BEHØVER nu ikke være rustfri. TRW std gør det nu osse fint. HVIS man skifter til rustfri, er det min opfattelse at det er obligatorisk med swivel feet eller Porschestyle justerskruer.
Men Lars, alt det med knast etc. har jeg jo forklaret dig flere gange. Men du er ikke vild med at høre efter. Som holmeren er inde på, skal du enten holde nallerne fra den, eller osse gøre det rigtigt.
En nulren af std toppe er ganske ok. Sætter du 1,4 vippearme på er du allerede ude i, at skulle skifte ventilfjedre.
Mit gæt er, at du har pløjet det halve af Samba igennem og er lidt forvirret over det du har læst. IMHO er Samba ikke stedet, hvor man finder kvalificeret viden om motorer (Der et par stykker, men det er få) Resten er skrivebordstunere, som ved en masse, for det har de læst et andet sted (?) - det der med "bare lige" holder simpelthen ikke. Du kan lissågodt lære det først som sidst.
THERE ARE NO SHORTCUTS ! in this business.
T