Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  spørgsmål til knast aksel

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hej

har fået fat i en knast aksel til mit 1600cmm projekt, men har lige et par spørgsmal

toppene porter jeg selv, (så må vi se hvor godt det bliver) ;)
2 x 36mm dellorto
1,5" "tarmslyng" "hjemmelavet med alle rør er lige lange. det er en 4-1 som så deler sig til 2 mc potter!

har denne knast.
på enden a knasten står der.

WEB 10 04
218

på¨kassen står der

218
108grader
part no. 00-382

der er tilhørende 94grams løftere med,

motoren skal sidde i en buggy med 275-60-15baghjul

vil den knast virke til min motor?
eller skal jeg ud og finde en ny, fx w100

mvh lars andersen

(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 13 years siden | | | |

Da jeg så overskriften tænkte jeg, hvem er han?
Nå, men det lyder som en fin knast til en 1600 maskine, en knast med godt moment..

Jesper

-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hehe ja kan go de det kan misforstås! ()

Ved du hva grader den er? Er det en 284 ?

(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 13 years siden | | | |

Nej det er en 280 graders
Lavet til class 9 1600 Baja racers, funger helt fint til en 1600

Valve Lift (mm): 11.56
Advertised Duration: 280°
Duration @ 0.050": 242°
Lobe Center: 108° 108°

Jesper

-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 13 years siden | | | |

oki, hva med vippetøj osv, kan jeg bruge mit standart vippe tøj?

(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hva med ventil fjeder skal der nogle strammere nogen i der? Eller måske nogle skiver?

(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja du skal også bruge, stærkere fjedre, stærkere stødstænger, swivel justerskruer, vippetøjsaksel med boltede ender, samt div. Shims

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 13 years siden | | | |

okay, er det hvis det hele skal spille 100% eller er de ting en MUST ved udskift a knast?

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

vegas skrev:
okay, er det hvis det hele skal spille 100% eller er de ting en MUST ved udskift a knast?

man skifter vel ikke til en ny knast for at det skal fungerer 89% - så ja ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du kunne måske spare justerskruerne væk, men det er for dumt, de er noget af det billigste, og de skåner grejet noget mod unødig slitage.

Nogen vil argumentere for at man sagtens kan bruge de std. stødstænger, men så løber man altså også en risiko.
For de strammere fjedre kombineret med flere omdr osv. stresser dem meget.
og ja, du SKAL have strammere fjedre.

Vippetøjsgeometrien passer nok heller ikke ret godt efter knast/kompressions skifte, det er bare endnu en grund til at skifte stødstænger.

Det er et must med en vippetøjsaksel der er shimset op med skiver, og boltet i enderne - hvis man bruger noget stærkere end std. fjedre.

Jeg ved ikke hvorfor, men folk har den opfattelse at skifte knast er noget af det letteste, hurtigste og billigste man kan gøre for at få lidt ekstra skud i kareten.
Det er desværre bare slet ikke så enkelt. Der følger så mange ting med, når man skifter til en lidt "vildere" end std. knast.
Jeg ville, hvis pengene var små (med den erfaring og viden jeg har nu ;-)), hellere bruge mine penge på lidt flere ccm og så beholde den knast der er i maskinen. Om det så foregår ved et cylindersæt med større boring, eller en krumtap med mere slag, det må så være op til den enkelte.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Husk også at skifte ventilerne hvis det er et gammelt std. topstykke. Jeg har en motor stående i garagen hvor den ene udstødningsventil har tabt hovedet. Det er tvivlsomt om noget andet end svinghjulet kan bruges fra den motor!

Jeg vil vove den påstand at langt de fleste gamle boksermotor ender deres liv pga. en ventil der svigter.

Skift altid gamle std. ventiler til nye rustfrie!!!!

img_5987.jpg
img_5988.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lars _Vegas Member
Skrev for 13 years siden | | | |

okay takker for svarene,

ja troede faktisk bare man kunne skifte knast! men ja kan godt se logikken i at alt det andet skal følge med,
men ja så tror jeg bare vi køre standart indtil videre, og så må jeg jo kigge efter nogle gode tilbud hen over sommeren!

har købt en 1600db, som er ny renoveret med lejer og spritnye topper. så håber da ventilerne er iorden, ;)

sad lige og læste på thesamba.com og der skriver de at et 1.4 vippetøj ville fungere rigti godt til en standart knast. er det rigti? eller er det spild a penge?

lige en ting mere!
vil jeg få noget ud a og porte mine toppe? eller er det en ting man gør når alt det andet er skiftet?

mvh lars

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

en 1600 køre fint som standart , siger du a skal du også sige b - og før du har set dig om har du skiftet hele motoren alligevel, også kan man lige så godt lade den være som den er og bygge en ny der er lavet hele vejen igennem med hele udstyret , de der få hk man henter ødelægger mere end det gavner , gå hele vejen eller hold det standart ....

KISS = Keep It Simpel Stupid - og det passer sgu meget godt ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

"Husk også at skifte ventilerne hvis det er et gammelt std. topstykke. Jeg har en motor stående i garagen hvor den ene udstødningsventil har tabt hovedet. Det er tvivlsomt om noget andet end svinghjulet kan bruges fra den motor!

Jeg vil vove den påstand at langt de fleste gamle boksermotor ender deres liv pga. en ventil der svigter.

Skift altid gamle std. ventiler til nye rustfrie!!!! "

- Deetjodet jeg har sagt de sidste 15 år. Men jeg er da glad for, at den er sevet nogen steder ;-)

Ventiler BEHØVER nu ikke være rustfri. TRW std gør det nu osse fint. HVIS man skifter til rustfri, er det min opfattelse at det er obligatorisk med swivel feet eller Porschestyle justerskruer.

Men Lars, alt det med knast etc. har jeg jo forklaret dig flere gange. Men du er ikke vild med at høre efter. Som holmeren er inde på, skal du enten holde nallerne fra den, eller osse gøre det rigtigt.
En nulren af std toppe er ganske ok. Sætter du 1,4 vippearme på er du allerede ude i, at skulle skifte ventilfjedre.

Mit gæt er, at du har pløjet det halve af Samba igennem og er lidt forvirret over det du har læst. IMHO er Samba ikke stedet, hvor man finder kvalificeret viden om motorer (Der et par stykker, men det er få) Resten er skrivebordstunere, som ved en masse, for det har de læst et andet sted (?) - det der med "bare lige" holder simpelthen ikke. Du kan lissågodt lære det først som sidst.
THERE ARE NO SHORTCUTS ! in this business.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.