Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bedste Bobbel til hverdagsbil?

(permalink) Nygaard Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Godaften :)

Jeg går med tanker om at gå retro (endnu mere retro, hehe) og skifte min ellers fantastiske Golf II turbohakker ud med en bobbel, da mit kørselsbehov er faldet fra ca. 50.000km/år, til noget der ligner 5-10.000km. Og så kan det jo ikke længere betale sig at have sådan en dieselmaskine stående, hverken i vægtafgift, forsikring, partikelpjat og hvad de nu ellers får af gode ideer.

Men hvilken ville være den bedste til det formål? En 1303 fra før 76' virker umiddelbart som det mest oplagte valg, vægtafgift/forsikring og indkøbspris taget i betragtning, og jeg kunne forestille mig at den som den nyeste er bedst egnet til hverdagsbil.
Men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad i garvede Type 1 folk har af kommentarer?

(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej. Det bedste (men ikke nødvendigvis det mest komfortable valg) vil absolut være en nyere Mexico model. De dukker af og til op her osse. ELLER kør ned til Martins Käferparadis i Neumünster og vælg en ud selv. Det øjeblik du har den synet i DK så kør hen til den bedste undervogns beskytter i byen, (Dinitrol) og bed om en fuld omgang med hulrumsbeskyttelse. De sidste er nemlig ikke ret godt beskyttet ab fabrik. Så kan du køre længe uden at skulle bekymre dig om ret meget.

1303éren er klart den mest komfortable, og samtidig den der kan komme til at køre bedst. Men det er væsentligt sværere, at finde et godt eksemplar. De er dyrere at reparere, men som nævnt, de kan køre ganske formidabelt, og med "lidt" kan man komme langt.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Nygaard Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tak for svaret.

Nu er jeg slet ikke inde i Mexi-boblerne, hvad er den store forskel på dem og en gammel 1303? Det er ærlig talt den "rigtige" Tysker der trækker mest i mig, og umiddelbart ser det da også ud til, at man kan finde en fornuftig 1303'er til små penge (ca. 20-25.000).

Min plan går ud på at finde en der er komplet og mekanisk i orden, men trænger til en kærlig hånd.. og så simpelthen give den hele turen! Skille den ad i atomer, skifte alt der ikke er tip-top, få den malet og undervogn/alle hulrum klisteret ind i et tykt lag Tectyl eller Dinitrol.

Min far havde for efterhånden 10 år siden en gammel split, årgang 49' hvis ikke jeg husker rent galt, og den var nærmest gratis i reservedele. Det har måske ændret sig, eller er en 1303'er bare dyrere at holde kørende?

(permalink) type1 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jer blæste hele året igennem hver dag, i en 1300 årgang 1970 for 2 år siden..
Også i mange minus grader, godt nok med benzinfyr og masser af kaburatorvæske ;0)

Og have ikke problemer en eneste gang..

Daniel

-------------------------------------------
loef@webspeed.dk 2860 Søborg Type 1 '67 One year only
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Der er ikke ret mange der kan svare på dit spørgsmål inde i dette forum fordi stort set ingen kører folkevogn året rundt.
De få der har gjort det har ikke gjort det i mere end en model og kan derfor ikke sammenligne.
Folk kan derfor kun gætte.
Ligemeget hvilken model du vælger så skal du være klar over at enten skal du kunne lave alt selv eller også skal du have penge nok for en gammel bil kræver stor vedligeholdelse.
En Mexico boble er bare en model 1200 der ikke er ret gammel - de sidste er lavet i 2003 (så vidt jeg husker) - med en lidt mere moderne motor med feks katalysator plus diverse andre forbedringer. Et klart bedre valg til hverdagsbil end en gammel sur 1303 fra 70erne.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Kan kun gi' Farmer ret.
1302-1303 er klart dem med mest komfort, men de dyreste at istandsætte.
1200-1300-1500 er klart de billigste at istandsætte, men knap så meget komfort.
Snakker vi løbende vedligehold, og ser totalt bort fra rusten, så er 1302-1303 stadig de dyreste at holde kørende, men ikke ikke så meget dyrere end 1200-1300-1500, som under istandsættelsen. Men forskel, det er der...
Har selv kørt i begge versioner, som helårsbruger...

Jan_vw

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) vwanders Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg er vist (allerede) blevet for gammel til vinterkørsel i gammel VW, men har da kørt i adskellige år i både 61 Boble, 65 Splitbus, og 72 Type 3.
Type 3'eren var absolut den bedste at køre i, men det er umuligt at holde rusten fra den.

Hvis jeg skulle gøre det igen, så skulle det være en 68-72 1300/1500, med skivebremser, vandkølet 1,9L motor fra en 80'er bus, et ordentligt varmeapparat, elbagrude og sædevarme. :-)

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ville nok vælge en NEW BEETLE ;0) - men skal det være nostalgisk ville jeg nok være enig med Vw Anders i det han skriver.

en new beetle kan i dag fåes for det samme som en god, pæn og iorden rigtig bobbel koster.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har kørt i ca 12år i en 1200 65er. Havde ikke problemer med at den var kold om vinteren. Der sad en std 1600 ccm i den. Hvis bare man ikke springer over hvor gærdet er lavest og bruger de rette stumper er de sku okay som hverdagsbiler, dog ikke så meget komfort som nyere eller nye har... Den var sku ikke dyr i drift, og skulle jeg bygge en idag til helårsbil er der en del ting som jeg ville lave om på sådan en. Jeg havde monteret golt3 sæder i og dem sad jeg da godt i. Jeg har selv gået med tanken om at bygge en type1 igen til helårsbil, og jeg vil nok ikke vælge hverken en 02 eller 03 (min mening). Men kender heller ikke så meget til 02 og 03 plademessigt.

Du skal da være velkommen til at ringe hvis det er, så vil jeg gerne svare på de spørgsmål som du måske har.

Hilsen Peter 31717970

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Kirk... Member
Skrev for 13 years siden | | | |

en jagtvogn.....med type4 motor/varmekasser/elblæser varme i sæder og 3cm isolering over hele banditten også i taget ...og så lige glasruder.....det en dejlig vinterbil...det eneste varmeproblem jeg har er for meget varme

-------------------------------------------
[URL=http://s960.photobucket.com/user/KirkhammerThomas/media/lll/dcdcfefa-8bc4-4f84-96cd-3988de0d2ff
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er nok også den fedeste bil til opgaven Thomas. Er sku også pjattet med jagtvogn.

Peter

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Torben S Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvad med en total istandsat Mexico model fra 1983.
Kan fås for 41,000.- og så bliver den nysynet.

Den står på Amager.
Ring hvis det har din interesse.

20 97 94 17

dsc00591.jpg
dsc00615.jpg
dsc00597.jpg

-------------------------------------------
Med VW hilsen Torben fra Dragør.
sparkdaek@gmail.com
Spark dæk kom sammen på Amager strand

Reply

You must log in to post.