Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bay gearbox - Skift at "næsehus" fra side shift til nose cone... Hvordan?

(permalink) eje Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej,

Har forsøgt mig herinde og hos ham der google, men kan ikke finde nogen god beskrivelse af hvordan man "lige" skifter næsehuset på en bay gearkasse.

Som overskriften antyder skal jeg ha skiftet gearvælgermetode, og det ville være fedt, hvis der er der en herinde der har skiftet "næsehus" og som derfor kan give lidt tips og triks?

Pillede lidt ved projektet i går, og det virker ikke som om at man "bare" kan trække skiftesystemet af, og derfor frygter jeg lidt at hele gearkassen skal skilles ad.

Hvad siger experterne, er det lige til at skifte eller er det den hårde vej gennem hele gearkassen?

mvh
ejvind

-------------------------------------------
Level ??
eje5@hotmail.com
(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er ikke en Bay gearkasse men en T3 luftkølet
Og det skulle ikke være lige til. SørenJ har prøvet har ikke hørt om det. Blev til noget men prøv ham
Allan

-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg er endnu ikke blevet færdig med min opbygning, af den simple grund at hele gearkasse skal splittes ad før det kan lade sig gøre. Det kræver lige lidt mere end viden om gearkasserne end jeg har pt, så derfor er jeg ved at læse op på det og indkøbe værktøj.

Når jeg en gang er færdig, laver jeg en beskrivelse af hvordan man griber det an. Pt har jeg en masse billeder af processen og forskellene på gearkasserne.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) eje Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Perfekt.. Så er det jo bare at være tålmodig:)

Søren hvor er du i gang med projektet henne, det kunne være man kunne kigge forbi for inspiration??

mvh
ejvind

-------------------------------------------
Level ??
eje5@hotmail.com
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det ser jeg også frem til da jeg selv skal lave netop den samme proces på et tidspunkt.
Jeg troede egentlig også det var nemmere - men spændende blir det.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er noget med at man bruger et næsehus fra (earlybay). men husk T3 gearkassen er ikke lige så stærk/holdbar som T2/bay gearkassen. der stå noget på T3nettet om gearkassen holdbarhed. eller spørg (bornholmeren)

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Næsehuset er ikke nok at skifte, da skiftergaflerne er forskellige. derfor bliver man nødt til at splitte alt ad.

Jeg prøver at finde nogle billeder i morgen.

Ellers går jeg og roder med det i nordsjælland, så Eje giv mig et kald en dag hvis du vil høre mere.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) eje Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Søren det er helt perfekt...jeg fanger dig en af dagene

-------------------------------------------
Level ??
eje5@hotmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg er ikke imponeret over en T3 gearkasse, fik en speciallavet i polen med forstærket dit og dat , og den holdt da , men havde det aldrig helt godt - og den var kun udsat for noget omkring 90 hk - og det er sgu ikke ret meget

derimod har jeg set T2 gearkasserne kunne holde til 300 hk+ uden at knække sig

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Mit projekt går ud på at rykke den samlede drivlinje (motor + Gearkasse) fra en 1982 T3 over i en latebay.

Hvis den gearkassen som fabrikken mener hører til ikke er god nok, så har Houston et problem.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) t2pickup Member
Skrev for 13 years siden | | | |

sorenj. hvorfor flytter du så ikke gearforbindelsen med over fra T3eren. sammen med motor+gearkasse istedet for.

-------------------------------------------
tlf.40528995 8250 skæring Type2 camper/bus 72er. t2pickup@gmail.com
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

T3 har blandt andet hyrd kobling + at jeg har ikke stumpere fra resten af T3 stumperne

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) eje Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg havde faktisk også tænkt tanken at man kunne overføre gearforbindelsen som passer til sideskift...

men det så nemmere ud lige at skifte næsehuset:)

-------------------------------------------
Level ??
eje5@hotmail.com
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

det troede jeg også det ville være, men problemet viser sig at delen efter næsehuset og skal skiftes sammen med skiftergaflerne.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Og der er ikke forskel på disse gearkasser (årgange)? - for jeg er altså næsten sikker på jeg engang så en tråd på Samba hvor de "bare" skiftede næsehuset.
Og nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den igen - det er sku nok noget jeg har drømt ;-)
Min gearkasse har kode 091 - mener jeg.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

måske det er noget latebay til earlybay?

Det eneste jeg har kunne finde på div fora er en masse snak om "det burde kunne lade sig gøre", men jeg har ikke rigtigt set det gjort i så stor stil.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Ham her skulle være en rigtig gearkasse-guru der påstår det kan lade sig gøre :
http://www.vwkd.co.uk/bb/viewtopic.php?t=385
Ihvertfald ifølge den her tråd :
http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=337443

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

min konklusion er at det lader sig gøre, men med meget arbejde og viden om gearkasser.

Undervejs skal man også lave noget specialværktøj selv

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvorfor ikke "bare" montere en 1200 type-1 gearkasse? den en endnu bedere gearing end en 6 ribs..
Jeg har en AT gearkasse i min bus, det er en perfekt kombi!

Jesper

-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

sæt en Renualt gearkasse på med kabel skift - er der et par stykker der har på deres T3 i dk , virker perfekt , og kan holde til ALT hvad der kan bydes den..

forstår ikke lige man sætter en svagerer gearkasse på , man kan købe alle slags motor adapterer så man kan sætte alle slags motorerer på en T2 gearkasse - langt bedre løsning end alt andet..

T3 gearkasser er spild af tid

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 13 years siden | | | |

Ahhr! Ib, en Renualt kasse er vist ikke bare sådan lige at konvetere.. Der er en type-1 noget nemmere og den er slet ikke så svag enda! De fleste kører jo næsten altid med tom vogn, så belastningen er ikke så stor! i øvrigt er en 1302/3 kasse jo ikke så dyr..
Det tog mig en Lørdag at monterer min type-1 gearkasse... Har i øvrigt kørt upåklageligt siden, med en Porsche Sekser!

Jesper

-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Renault 30 gearkassen har en ulempe ift. de fleste luftkølede motorer. Den er for højt gearet i 5. Der skal en seriøs hest til at slæbe den i ordentlighed. Men laver man nu en V6 ombygning på feks 2,5 - 3,0 l. er det en rigtig god løsning.

Der er dog noget med, at 30 gearkassen findes med en lavere gearing, som blev brugt i en "øko" 30ér med en mindre motor. Men de blev såvidt vides kun solgt i Frankrig, Spanien og Italien.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Øh - er en 1200 type1 gearkasse bedre end en type2 gearkasse fra en T2 ??

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 13 years siden | | | |

Ja med hensyn til gearing, det er vel derfor man vil skifte gearkasser? Hvis det handler om styrke beholder man bare sin 3 ribs...

-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg skriver IKKE en type1 gearkasse er dårlig , jeg skriver en T3 gearkasse er dårlig , nej det er ikke sån lige med det kabelskift - men tror det er nemmerer end at konveterer fra næsehus skift til side skift , og Farmer ja for dælen , en Audi 2,6 v6'er i en bus med renualt gearkasse , så kører man sgu som på skyer ved 200 ;0)

jeg har i øvrigt selv med type1 gearkasse fra en 1302S i min T1'ter..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)

Reply

You must log in to post.