Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1303 Gearkasse; gearing og forstærkning?

(permalink) Emil H Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej VWNettet.dk
Et par hurtige spørgsmål angående gearkasser!
Jeg går for tiden og drømmer om at sætte en VW 1.2tdi motor i en 1303 bobbel!
Min synsmand kan ikke se noget problem i det, og vil derfor gerne godkende ombygningen.
Mit 1. spørgsmål er så: Kan en standart 1303 gearkasse holde til 60hp(+evt. chip: ~80hp)? eller skal den forstærkes?
Del 2: og det langt vigtigere spørgsmål!: Kan man ændre gearingen i 4. gear fra std: 4.375x0.89 total: ~3.9 til eks: 3.44x0.82 total: ~2.8 eller 3.44x0.77 total:~2.65 ... Uden at man skal ud og købe en helt anden gearkasse? Eller kan man bytte tandhjulene ud uden problemer?
En diesel motor er ikke meget for at køre mange omdr./min., så hvis den i stedet for ~29km./t. ved 1000omdr./min ville komme om på ~41km./t. pr. 1000omdr./min., ville det forbedre komforten en del! (er 165/70x15 dæk ikke ca. std. størrelsen)
Ombygning til diesel er et forholdsvis stort projekt. Men dét er ikke noget problem, da jeg har adgang til værksted. Jeg er blot interesseret i hvad der skal gøres ved gearkassen og hvad det kommer til at koste!
Emil

(permalink) Lars Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej.

Jeg tror ikke du får noget problem, en bobbelmotor går jo ikke mange omdrejninger på toppen, mht. gearkasse ville jeg ikke gøre noget.

-------------------------------------------
Mvh.
Lars Kirketerp fra 2620 Albertslund(Sjælland)
Tlfnr: 31383018 Mail: larskirketerp(a)yahoo.dk
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du kan kigge lidt her:
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=18818704412&rub1=Transmission&rub2=Transmission%2CStandard%2CIRS&artnr=13612b&pn=0&sort=0&all=

Den originale gearkasse kan sagtens holde til 80 hk.

En 1303 går ~3600 omdr ved 100 km/t med std dæk... det er nok ikke nogen livret for en oliebrænder.

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Projekt input

Gearkassen er mere end rigelig stærk. Find en med 4,125 udvekling fra en type 3 kode Evt kode DC.

En AT gearkasse ville være det optimale men svær at finde.

Har set projekt der lignede med en golf 1,9 tdi AHF motor 110 hk
Har en helt ny vw ombytter på lager hvis det er. 4,125 kode DC

Held og lykke med projektet.

Haldex201

haldex201@gmail.com

(permalink) Emil H Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Tak for svar:D
Men... Jeg har snakket med en kender, han kan skaffe de længere gear til:
3.44 Kron/spidshjul til: ~6000kr
0.77 eller 0.82 til: ~3000kr
Det fandt jeg umiddelbart lidt højt for de tandhjul som det jo i princippet er. Er det hvad det koster? Kan man være heldig at finde sådanne i et "ladefund"?
Det har vel været oppe tidligere: kender i en Audi transaksel hvori man kan vende differentialet? – den skal så helst være fra en ældre diesel model, for så har man med sikkerhed styrke og gearing der passer! - Men det kræver desværre MANGE timers ombygning af ophæng... er det mon lovligt?
Emil

(permalink) AndersHH Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Som alle har nævnt ovenfor, mangler du ikke styrke i gearkassen.

3.44 kron-spids er aldrig brugt oprindeligt, og koster kassen.
Har før kunne købes hos CSP som jeg linker til. Der er et andet sted hvor de vidst nok kan fås, kan bare ikke huske hvor det er...

0.82 har været brugt i tidligere gearkasser, og er nok ikke værd at lede efter.

Det er "ikke bare tandhjul", det koster.

Hvis du vil have sådan en gearing, er det nemmeste nok at smide de 1100€ for en ny gearkasse, og så bruge energien på at få diesel-konverteringen til at køre.
-Men alt kan jo lade sig gøre :-)

Mvh
Anders

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Kender du i øvrigt den her??

http://vwnettet.dk/topic/169316

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Emil H Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej igen.
Jo, jeg er bekendt med ham der byggede "The Loaner". Han havde samme problemer med gearkassen som jeg! - The Loaner kunne dog ikke godkendes med den pågældende motor, 1.6 td, da den er for kraftig! Hans synsmand kunne dog heller ikke se nogle problemer med at bygge om med en 1.2tdi, og ville derfor gerne syne og godkende den!
Jeg ved godt at det ikke "bare er tandhjul", men set ud fra prisen, er det bare tandhjul vs. det at købe en komplet gearkasse, eks. en audi transaksel (-brugt)(såfremt det er lovligt og muligt at vende differentialet)
PS: Er ikke interesseret i at sætte meget større hjul bagpå, den skulle gerne beholde sit standart look...

(permalink) AndersHH Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det kunne sikkert være sjovt at mure en audi gearkasse ind, men i mine øjne er 10.000 kr ikke meget for at slippe for alt det ballade :-)

Held og lykke med det.

Mvh
Anders

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Emil H Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvad med en "freeway flyer" gearkasse/gearing? Ligger de ikke med 3.88/0.82 gearing?
Så vil jeg stadig få ~36km./t pr. 1000 omdr./min., mod de ~29km./t pr. 1000 omdr./min. ved den standart gearing.
AndersHH, du skriver "0.82 har været brugt i tidligere gearkasser, og er nok ikke værd at lede efter", hvad mener du med det? - at dem der er til salg er slidt op, eller at de generet ikke er holdbare nok?
PS. undskyld jeg bliver ved med at spørge, men vil være helt sikker inden jeg går i gang med noget:D
Emil

(permalink) AndersHH Member
Skrev for 13 years siden | | | |

0.82 gearene sad i nogle gearkasser i 50'erne.
Dvs de er nok 50 år gamle når du finder dem, og jeg tror ikke at de passer i den senere model (gearkasse-nørderne må be-/afkræfte) gearkasse.

De tidlige vw-gearkasser kan skilles ad på langs, de kaldes split-gearkasser. De er gode til en 1200 motor...

De senere "tunnel-gearkasser" er en meget stærkere konstruktion, og de kan holde til en del. 200 hk påstås der, hvis man ikke mishandler.

freeway-flyer kommer fra KCR i USA http://www.kcrtrans.com - Farmer her på siden har forhandlet dem.

Er en Lupo ikke også lettere end en 1303? Jeg mener, så skal gearingen vel være knap så lang i en bobbel?

Mvh
Anders

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com

Reply

You must log in to post.