Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  GEAR PROBLEMER PÅ AUTOMATIK 1303

Tags:
No tags yet.

(permalink) frederik8 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Spørgsmål til proffer ud i automatik/vakum

Min 1303 fra 73 har problemer med gearskiftet.
Når bilen opstartes kan den ikke gå 1,2,lav og bak. Den går uden problemer i parkering, og kan efter ca. 5 sec. i parkering,gå i de øvrige gear.
Når bilen er på vejen er der ingen problemer med at udkoble og skifte.
De 3 Vakumslanger er nyligt skiftet (de rigtige med stål), og er tætte.
Jeg antaget ar der er problemer med at bevare tryk på vakum når bilen er slukket, og-eller at der ikke kan lave/holde vakum i gear "neutral"
Det lyder som om af den slipper tryk (et lille svagt pust bagfra et sted)når der sættes tændning på, og bilen står neutral. Ikke når der sætte sændning på i øvrige gear (der kan den dog som bekendt startes).
Der er tydeligt ændring i tomgang når bilen er i parkering i forhold til neutral.
Meget mere stabil somgang i parkering.

Er der nolge der har et bud på hvor problemet ligger?
nikolaj

(permalink) Topp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hæ! Det lyder bekendt...
Det kunne tyde på en utæt koblingsservo, altså den dåse på converter/koblingshuset som indsugningsvacuumet suger i for at koble ud mellem converter og gearkasse.
Når en "automatic stick shift", som du har, står i frigear vil ventilen i venstre side af motorrummet få besked fra kontakten forrest på venstre side af gearkassen om at give vacuum til udkobling(ligesom når man fører gearstangen enten frem eller tilbage). Er vacuumservoen så utæt vil motoren få falsk luft gennem servoen, og udkoblingen blive meget dårlig.
Når bilen står i "P" er ventilen sat til at lukke for indsugningsmanifolden, og motoren vil gå som den skal, ingen falsk luft (forudsat at motoren ellers er i orden)
Der kan købes en ny membran til koblingsservoen for hvad der svarer til ca 100 kr. Tror det var hos Volkswarenhaus eller evwparts jeg engang købte en.

Søren

-------------------------------------------
1303 Automatic '74
(permalink) frederik8 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Topp

Først mange tak for dit svar, det lyder som om det kan være det du beskriver, der er galt med den lille bil.
Et lille tillægsspørgsmål er: er det svært at skifte den membran i koblingsservoen.
Jeg her set efter den i den orginal reservedelsbog, men der er udelukkende koblingsservoen der er vist, og ikke nogle menbran.
mvh.
Nikolaj

(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg kan varmt anbefale dette forum: http://www.vwar.org Her har jeg fået svar på mange spørgsmål om min automatic.

Lars

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) Topp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Koblibgsservoen skal afmonteres koblingsarmen og det beslag som den er monteret på. Det er de eneste steder den holdes fast, så det er ikke så slemt
Der er på beslaget tre møtrikker som skrues af med en 13 mm nøgle. Koblingsarmen/servoarmen sidder sammen med en 8mm "stift" der skal ovenud, efter at splitten i bunden af stiften er pillet ud. Stiften sidder nok lidt fast, men WD40 og lidt lirken med en papegøjetang skal nok få den løs til sidst.

For at skifte membranen skal servoen skilles ad (med lidt vold) ved at rykke det metalbånd af som den er samlet med på midten. Dette metalbånd vil gå i stykker og kan ikke genbruges. Med den nye membran følger et slags spændebånd der erstatter det originale metalbånd. At skifte membranen giver sig selv, når først servoen er skilt ad. Det kan godt volde lidt problemer til sidst at samle de to halvdele af servoen igen, der skal holdes godt sammen omkring den nye membran når det nye bånd spændes, det kan let smutte og afprøve ens tålmodighed lidt.
Når servoen er samlet igen kan man prøve om den er tæt ved at holde for slangestudsen, mens man trækker i, eller trykker ind på servoarmen, det skulle så helst ikke "fise" nogen steder.
Koblingsservoen(de to halvdele som huset består af) kan sikkert nok være noget rustne og tærede, men man kan meget med lidt tynd plade, fingersnilde og en gang sølvlodning.(ja, man kan vel også svejse hvis man er rigtig dygtig)

vwar hjemmesiden er selvfølgelig altid god. Der er vist også henvisning til steder der handler med automatic dele. Der findes mig bekendt ingen steder i DK som handler med den slags.

Topp

-------------------------------------------
1303 Automatic '74
(permalink) frederik8 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej Topp
Blot for at sige mange tak for de gode råd.
Classic vwparts lå inde med en hel brugt koblingsservo, der tilsydeladende kunne holde tryk.
1 time efter p&t havde afleveret pakken var den gamle bil på vejen, og kørte som den aldrig havde bestilt andet.
Jeg åbnede den aftaget koblingsservo, og ganske rigtigt var gummimembranen revnet to steder. Så nu er der en ekstra dåse på lager til senere renovering.
Tak for din tid.
Nikolaj

(permalink) Topp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Velbekomme
Lad os holde det mellem dig og mig hvor godt sådan en Automatic Stick Shift kører, når den ellers er i orden... ellers vil de bare alle sammen have sådan en herinde :p

-------------------------------------------
1303 Automatic '74

Reply

You must log in to post.