Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gearolie - igen, igen...

Tags:
No tags yet.

(permalink) HNC Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Har to udfordringer, jeg håber at få elimineret på én gang:
- Gearkasse "synger" lidt i 4. gear
- 2. gear kan være lidt problematisk, særlig når den nuværende olie er varm

Jeg har glemt hvilken olie jeg hældte på for to år siden, men det var en 75W-90 GL-5 af et eller andet fabrikat. Fakta er dog at sidste olieskift, hverken gjorde noget godt for det ene eller andet.

Har søgt vidt og bredt om emnet her på siden, og fundet rigtig mange interessante tråde. Spørgsmålet er så om Farmers anbefalinger med Pennzoil 80W-90 og Abcons additiv (Grå-T) kan bedre syncromesh problematikken (hvad siger du Torben)? Jeg har også søgt på Pennzoils specifikationer, og denne olie er tilsyneladende GL-4, hvilket jo ikke skulle være egnet til hypoid gear.

Henrik

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

GL4 er jo sårn set det de skal køre med. "Vi" tror bare at jo højere tal jo bedre. det er ikke altid tilfældet, - ligesom med motorolie.
- Om "min" løsningsmodel kan afhjælpe den (åbenbart) lidt dårlige syncromesh i 2. gear er svært at svare på. Men et er sikkert, jeg vil garantere, at dit gearskift bliver VÆSENTLIG bedre end det er nu. Hvis det skulle vise sig, at det ikke gør en forskel vil det være første gang.
Det kan med stor sansynlighed fjerne mindst 75% af dit "syngen" i 4 . gear. Forudsat at det ikke et leje der er ved at gå. Så er det svært at gøre meget. Men hvis det kun er 4. er det nu nok gearet der er lidt slidt.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det er en misforståelse at bare fordi den "kun synger i 4. gear, så er det nok ikke lejet" - jo det er det som oftest!

Der sidder et leje lige op af 4. gearet, og det er mange gange hårdere belastet når bilen kører i 4. gear end de andre. Desuden er det leje højt placeret, og får ikke ligeså god smøring som de andre. Jeg gætter på et slidt leje.

Men tro kan jo som bekendt også flytte bjerge, og hvis man lige har købt dyrt ind af additiver og olier, så ville jeg også gøre hvad jeg kunne for at overbevise mig selv om at det havde hjulpet en lille smule ;-)

Jeg har prøvet en del forskellige olier, og additiver. Eneste forskel jeg har erfaret er at gearskifte ved kold olie har været lettere. Jeg har stadig til gode at prøve en olie der kan få et gammelt slidt leje til at holde kæft.

Det er noget gammelt lort vi kører rundt med, der skal nyt til indimellem :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rene_Jensen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Prøv evt swepco mener jeg det hedder, det er meget brugt i Porsche 911 kredse, til netop bedre gearskifte osv, søg om info på nettet om det

-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jamen det er jo oss det jeg skriver Rasser ;-) Diverse additiver hjælper ikke meget på slidte lejer.
Jeg har prøvet Swepco. Det er dyrt ad H til, men type 1 gearkassen er ikke specielt glad for det. - Min Golf 2TD derimod ÆÆÆLSKER det.
Hvis man jagter brændstoføkonomi i sin Pårsje eller VW er Swepco 15/40 motorolie med en dåse ZDDPlus formidabel. - Men lidt pebret.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.