Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  olie filter til Pumpe/full flow hvilket ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) kanalt Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej
Har lige et spørgsmål der går mig på der er skrevet at det kun er MANN og hp1 filter der kan bruges til fuld flow,men nu har vi monteret 3 oliepumper med filter på og de har alle nogle andre filter på eks.det her hengst h14/2w http://www.colorfil.com/Hengst/SI/Oil/2004/H14-2W.pdf

det er en lille smule mindre i dåsen som et hp1 som godt kan være svært at få plads til.
nogle der nogle der har en liste over filter der kan bruges til vores kære bobbelmotor ?

-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Man kan jo bruge de fleste der er 13/16" gevind. Volvo, Opel, Ford og VW. Sidst i 80´erne begynder man at bruge M18 og M20 gevind på mange biler. De passer så ikke -
Man bruger HP1 fordi det åbenbart er et forstærket filter der kan tåle meget tryk. Der opstår meget tryk på filteret på en VW hvor der er bygget filter på og større, unødvendigt, pumpe.
Hvis jeg skulle lave en type1 motor igen, så ville jeg overveje at undlade at køre med filter/fullflow. Jeg syntes det giver flere problemer end fordele. Jeg har aldrig set en std. krumtap der var slidt op af at bilen ikke har filter.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Er der overtryksventil i de pumper med direkte filterudtag på?

Ellers er det generelle problem med fullflow jo, at der ved koldstart opbygges så massivt et olietryk at filter eller o-ring derpå, ikke kan klare trykket - og derved springes. Jeg gætter på det er derfor HP1 osv. tilrådes?.
Det optimale er jo et setup med fuld filtrering, OG en overtryksventil placeret direkte på pumpen. Derved er man sikker på at ALT filtreres, og der risikeres ikke overtryk i filteret. At det så er endnu en fejlkilde der kan resultere i manglende olietryk (hvis ventilen sætter sig fast), det er så en helt anden sag/(religion) ,-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nå jeg kan se Frank kom ind på samme emne ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Devils Speedshop Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Man kan også sidde en Pumpe eller filter holder me ByPass på, så undgår man og sprænge et filter.

Tror Peter Bang har et pumpe dæksel tilsalg med By pass på.

Christian

-------------------------------------------
Christian Ulberg
http://www.Teamangoraracing.dk
AngoraRacing@gmail.com Tlf: 21291280
(permalink) Rasser Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nemlig Christian. Det er også det jeg mener, når jeg skriver overtryksventil placeret på pumpen. De kan så også fåes hvor de er placeret på filterudtaget som du skriver, men funktionen er den samme.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hej. Det er lidt misforstået mht. oliefiltre. Hovedårsagen til, atman begyndte at bruge Fram HP1 er nok, at de 1, var let tilgængelige på det amerikankse marked, og 2, på daværende tidspunkt et af de få filtre, som har indbygget overtryksventil.
Det var sådan set i samme tidsperiode, at kæmpe 32 & 34 mm pumper var teten. De gav jo vildt meget olie, og der skulle et vist areal i filteret til at håndtere den mængde. Ergo blev det HP1.
Bl.a. Mann har så et godt filter, som modsvarer HP1éren. Derfor bruger jeg den en del, da den er let tilgængelig, - og lidt billigere end Fram´s.

Mht filterpumper. der er der jo selvsagt noget mindre plads at gøre med. så der skal jo så mindre filtre til. De fleste filterpumper er med 26 mm tænder. de kan klare sig med meget mindre filterareal. Der kan man så bruge en equivallent til Mann 712/4. Og hvis det er helt galt med pladsen en 712/43 (Men så er det FORBUDT! at bruge højviskositetsolier som feks Castrol 20/50, fordi så står reduktionsventilen åben hele tiden.) Om der så evt. står Mahle, GC eller UFI på filteret er nok af mindre betydning.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.