Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Starteren klikker

Tags:
No tags yet.

(permalink) berner100 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Nu vil buggyen sku ikke starte (69'er med 1300 motor). Det klikker fra starteren når nøglen drejes, men der sker ikke mere. Jeg har tjekket batteriet, og der er masser af strøm på. Jeg har lavet skruetrækker tricket, og der snurrer starteren fint. Så den skulle være god nok. Så det er åbentbart et problem med en dårlig forbindelse et eller andet sted.

Bilen har sådan et hjælperelæ monteret med 4 ledninger (se billedet): en ledning fra tændingen (grøn), en stel ledning (brun), en ledning til klemme 50 på starteren (sort), og en ledning til den store skruepol på starteren (sort). Jeg har været alle disse ledninger igennem og renset alt, men stadig samme problem. Så i mit hoved kan det kun være selve hjælperelæet der er brændt af. Relæet har en lille sikring, men den er ikke brændt.

Spørgsmål 1: Har jeg overset noget eller er det flere tricks jeg lige kan prøve for at finde fejlen?

Spørgsmål 2: Hvad "hedder" sådan et relæ egentlig hvis man skal bestille det hos en af vores sponsorer?

starter.jpg

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg har været ude for at en den kobberplade der sidder ind i starteren (og forbinder motoren og solenoiden) der sørger fordeling er strøm var iret og derfor ikke gav forbindelse. Hvis jeg forbandt de to ting udvendigt var der ingen problemer.

Løsningen var at skille starteren ad, ved blandt andet at lodde den fra hinanden, slibe kobberpladen og så samle det hele igen.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jo flere relæer, ekstra ledninger og andet fusk der er, jo større er risikoen for at noget ikke virker.. Pil det af, og få det til at virke rigtigt.. Jeg tror Søren er inde på det rigtige.

-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) SJN Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du har jo mere eller mindre selv givet løsningen eftersom skruetrækkertricket virker og relæet klikker .... der er ikke så meget ind imellem de to ting ;-) .... så enten skal du have relæet skilt ad eller købt et nyt :-).

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) 1956oval Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Synes nu også relæet er ret lille til at trække starteren. Hvis problemet ikke skal opstå igen bør du bygge et større relæ ind.

-------------------------------------------
Har d. 26/2 købt en 1956 oval Bobbel. Håber på et spændende projekt! :)
(permalink) kenneth p Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvorfor ikke bare fjerne det relæ? Er ret overbevist om at der ikke var relæ på i 69 og har ikke hørt om at de skulle døje med at tændingslåsen ikke kan holde, så min mening er af med relæet, på med ledningen fra tændingslåsen på starteren igen og du er kørende..

-------------------------------------------
56´er projekt
61´ragtop... Tlf 40831782
(permalink) berner100 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har lige prøvet at fjerne det lille hjælperelæ og sætte ledningen fra tændingslåsen direkte på starteren, men starteren klikker stadig bare. Så det er nok i virkeligheden selve starterrelæet (solenoiden) der er færdig.

Kan man købe sådan en løst eller skifter man hele startermotoren?

(permalink) SJN Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Når det nu klikker fra starteren er det nok ikke hjælpe/overdragelsesrelæet den er galt med. Det virker fint nok eftersom den kan få dit starterrelæ til at klikke.
Så er det nok relæet på starteren.
Og det lille relæ er fint nok som overdragelsesrelæ .... er ikke megastrømme vi trækker her.
På med et nyt starterrelæ og du er kørende igen.

-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) Jan M181 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Kan kun sige ligesom Søren, når det klikker nede ved dit startrelæ betyder det at relæet får strøm, så kan det være den kobber skinne i startrelæet som ikke danner ordentligt forbindelse eller at den ledning der kommer fra startrelæ og går over i starter er knækket/irret over.
Så tjek forbindelsen, skift startrelæ eller hele starteren. At skifte starteren tager under 1 time. Glem alt om gamle dele, køb en ny og du er kørende.

Hilsen Jan

-------------------------------------------
I´m drivning a legend
M181 1975
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Inden du køber nye stumper så tjek lige om det tykke stelkabel på gearkassen er i orden, ellers kan starteren ikke trække den nødvendige strøm.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) berner100 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Stelkabel på gearkassen er blevet tjekket og renset uden held. Jeg må vist have fat i en ny starter incl starterrelæ og se om det ikke løser problemet.

(permalink) berner100 Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Blot en update: starteren er udskiftet og problemet er løst.


Reply

You must log in to post.