Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1914 opskrift

Tags:
No tags yet.

(permalink) Emsis Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg vil bruge min vinter på en ny rotte til min vw. det skal være en 1914.
så kan jeg jo vælge at købe alt det "fed" grej for alle mine spare penge og håbe på det passer sammen eller spørge nogle eksperter så jeg ikke dummer mig med at købe en masse dyrt skidt som ikke harmonere
hvad er en god opskrift på en fornuftig 1914 som skal køre hver dag.
det er en 69 med en 1600 motor den skal i og jeg vil gerne over 100 hk

haves :
as blok x 2 :)
to 40 mm weber
10-15 tusser

er der nogen som har nogle bud ??

Henrik

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Det aller første du gør er at finde ud af om dine motorblokke er brugbare eller om du skal købe en ny.
Temmelig sikkert er de for slidte.
Og husk blokken skal bores op til større cylindere.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

vil du ha den:

bedste

billigste

hurtigste

du kan max vælge to - den du ikke vælger vil blive din motors svaghed - og der er FRIT VALG ???

men start med at vælg de to - så skal du nok få et par gode råd...

og man kan godt bruge 100000 kr på en 1914 - hvis man vil... man kan også la vær - hvis man vil ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Emsis Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ja der skal jo selvfølgelig bores og fræses, jeg har endnu ikke skildt den ad men håbet er stort, hva kikker jeg efter for at se om den er slidt. hvad er de klasiske fejl ?

(permalink) Emsis Member
Skrev for 13 years siden | | | |

det er nemt

bedst

hurtig

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

så bliver det at den bliver billig - der bliver umuligt - de 10 - 15 tusser rækker ikke langt så - karberator, cylinbdersæt og motorblok - så er de brugt

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Emsis Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg har to weber og en blok(som jeg håber kan bruges) som ikke indgår i de 10-15 tusser. det er vigtigt den er stabil ikke vigtigt at den er billig

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Hvis din 1600 kører godt så lad være med at skille den ad. Køb hellere en ny blok - bare et godt råd.
Man bruger ikke en brugt blok til sådan et projekt.

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) retrosmed Member
Skrev for 13 years siden | | | |

dette kunne være stumperne til motoren
kør den med turbo opsætning og få effekten
eller sælg turbosættet fra + hæv comp og monter dine cabs
skulle selvfølgelig skilles og kontroleres før mont
måske prisen kan handles

http://www.blocket.se/goteborg/Vw_Bubbla__72_33664761.htm?ca=11&w=3

retro

-------------------------------------------
type 1 85` 2110 oxy
harley custom bagger.tlf 20741811
(permalink) Emsis Member
Skrev for 13 years siden | | | |

jeg har en 1600 i min vogn den er ok men.... jeg har en 1600 som står i en kasse, som skulle bruges

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

en stabil motor starter med en ny blok og et sæt nye karberatorerer - så der er allerede en konflikt der...

men med ti - 15 tusser kan du vel lave en ok billig gademotor

1600 ccm , med dine weberer - et par mye csp topstykker og en 276 knast - også lidt god tænding og en godt udstødningssystem - så har du så rigeligt brugt dine penge - og har nok mellem 65 og 85 hk .....

der er et par motrerer der er lavet med god effekt lige pt til ca 45000 kr - de er billige nok begge to. ca 120 - 155 hk - du kan ikke lave dem billigerer selv tror jeg.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) retrosmed Member
Skrev for 13 years siden | | | |

ps annoncen er på en bil men evt motoren kan købes seperat det kan bilen jo ;-)

retro

-------------------------------------------
type 1 85` 2110 oxy
harley custom bagger.tlf 20741811
(permalink) Emsis Member
Skrev for 13 years siden | | | |

rigtig godt bud retro

(permalink) retrosmed Member
Skrev for 13 years siden | | | |

tænkte bare stumperne måske var pengende værd (hvis de er nye)
det er jo ikke så langt oppe i landet til et lille kik

-------------------------------------------
type 1 85` 2110 oxy
harley custom bagger.tlf 20741811
(permalink) Emsis Member
Skrev for 13 years siden | | | |

så opskriften lydder : køb nyt !

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

nej noget kan godt bruges brugt - bare ikke blokken - og køber man brugt skal man vide noget om det inden man køber - slid tollerencer - hvordan kører en turbo bedst osv osv osv..

man kan godt få noget gammel og brugt til at køre som død og helvede - men hvor længe ??? og alt kan køre i et stykke tid - det skal bare ha noget gaaaas ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) retrosmed Member
Skrev for 13 years siden | | | |

sliddele ja
resten kunne godt være brugt

det bornholmer mener men skriver hurtigere end mig
det går lidt for stærkt for en pc klovn som mig

retro

-------------------------------------------
type 1 85` 2110 oxy
harley custom bagger.tlf 20741811
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Mjaehh, hvis du har en blok der holder mål, og de to Webere ikke er alt for medtaget, plus ca. 20 tusser, og du selv samler så kan vi godt lave en solid 100 hk 1914 opsætning til dig.
Hvis kravet er max 15 lange, så hold dig på 1600 ccm og byg det bedst mulige og nøjes så med måske 85 hk istedet. Når det skal være en daily skal den være 100% stabil. Så er du nødt til at vælge dine dele med omhu nu om dage.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Emsis Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hej farmer
det lyder mere som mine tanker
men hvilke dele bør man bruge så ? hvilken knast, toppe, krumtap, osv...
det er ikke så meget økonomien det handler om men en god solid kværn ikke en racer eller noget fansit dit og dat bare en kværn som jeg selv samler så må det jo tage den tid det skal ta

(permalink) thomas_dk Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hej emsis jeg har lige bygget en 1914 i vinters og den gav 102hk og 160nm. den bestod af en Ar blok flugt boret, modvægtet krumtap hd stødstænger og boldet vippetøj 1,25 udveksling, knast scat c35, comp 9,8-1 vendehøjde 0,85, std 1600 toppe portet ganske lidt, compufire waste spark tændings system, 45 weber idf, udstødning csp python, dtm blæs, og den har kostede ca 40000 at bygge men alt er oss nyt og det kan holde

(permalink) Emsis Member
Skrev for 13 years siden | | | |

sådan !!

(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg synes du skal prøve at læse nogle gamle VWtrends eller hotVWs de plejede at skrive alle spec. på motorerne i bilerne.

Det burde kunne lade sig gøre for 10-15K hvis du selv samler motoren. Nu har jeg godt nok ikke leget med vw de sidste mange år, men tidligere var der en del der bygge tunede motor på gl. motorblokke og dengang virkede det da fint.

Mig bekendt er det vigtigste at tage hensyn til, at det er noget gammelt mekanik.
Alt kan gå i stykker hvis man ikke behandler det godt. Hvis man køre bilen for det den er, altså en veteranbil så skal det nok holde. Derimod hvis man tror sin gamle budget tunede vw, skal køres som var det en ny 911 GT3.... Så bliver det nok som et kort eller dyrt bekendtskab.

Hvis du selv eller kender nogen der kan fræse din blok og dine topstykker og de ellers er fejlfri, samt har en krumtap der kan bruges, så er grundlaget jo ligesom på plads. Så kan du gå og finde ud af hvordan du vil sammensætte menuen ved at snakke med folk på træf, google på nettet (der er mange tråde på diverse forum med netop samme spørgsmål som du stiller)samt købe de basale ting som tænding manifolde mv. som er standard i alle motor med dobbelt weber. Torben har helt sikkert en masse gode råd og en masse erfaring du kan høste af.

Når det ikke skal være en racer, men "bare" en god solid motor, burde det ikke være nødvendig men en masse dyrt hi-perf stumper. måske en mild knast og så få slebet de berømte 3 vinklet ventiler/sæder, jo mere du afviger fra org. spec. jo mere upålidlig eller bøvlet vil jeg mene det bliver. En org. std. motor kan vel gå ca. 200.000km måske meget mere uden at være slidt ned. fordi den bygget til at "Und läuft und läuft und läuft" jo mere vild skarp knast, hårde ventilfjedrer, høj kompr., samt vilde omdr. tal på det store motormeter des mere skal du være forberedt på at skulle skrue hele tiden.

KISS
Keep It Simple Stupid

forøgelse af volumen og hold resten nogenlunde std. så får du en pålidelig sejtrækker,

There's no substitute for cubic

Mvh. Niels

ps: der kan selvfølgelig være rendt meget vand i åen de sidste 10 år

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) warp Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Du får altså ikke 100 pålidelige heste for 15.000,- uanset om du har en blok og et sæt Webere der kan bruges. Hvis du kan klare dig med lidt mindre og er heldig at kunne finde nogle gode brugte stumper kan du sikkert godt bygge en lidt peppet 1600 for 15.000,- kr. Men lad nu være med at lave den helt klassiske fejl og spare de forkerte steder. Som det er blevet sagt før her i tråden så start med at købe en NY blok og ikke bare tænke at den du har ser da fin nok ud. Over 90% af de brugte blokke er slidt op! (og det er ikke løgn) En ny blok er fundamentet for enhver tunet motor.
Jeg har selv en 1600 motor der giver 95hk, som er bygget til at holde, men den koster altså mere end det dobbelte at bygge. (bare lige til sammenligning og for at understrege at den pris Thomas_dk kommer med er meget realistisk.)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Da jeg var 20 år, grinede vi/jeg lidt af de tyske tuningsfirmaer der solgte type1 motorer på 2000cc og med 75-90HK. Men i dag kan jeg godt se at de nok havde ret.
Og det har så taget 30 år at indse. Men prøv I bare igen,-- nu med kinadele :)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Arrhh, ja, de havde måske ret denggang. Men i mellemtiden har vi jo lært en hel del. Så de der 2 liters lav hk motorer er jo totalt out datede. Idag kan vi lave det samme på 16-1800 ccm. med den samme holdbarhed.... hvis vi tænker os om og lader være med at lave de samme fejl, som man gjorde dengang.
- Der var osse engang, hvor jeg troede på næsten alt hvad old man Berg postulerede. Idag ved jeg/vi bedre.

- Man skal altid huske, at når man begynder at tune, er det HELE PAKKEN der får indflydelse. Dvs. gearing, lufttilførsel og selvfølgelig kombinationen. Og til sidst justeringen. Det hjælper ikke at bruge en masse fine dele, hvis man ikke tager tyren ved hornene og får skidtet trimmet ind til sidst.

Jeg plejer at sige lidt i sjov, at det er ikke sikkert du kommer først over krydset, men du kommer først hjem.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply »

You must log in to post.